Režie:
Michael MannScénář:
Troy Kennedy-MartinKamera:
Erik MesserschmidtHudba:
Daniel PembertonHrají:
Adam Driver, Penélope Cruz, Shailene Woodley, Gabriel Leone, Sarah Gadon, Alessandro Cremona, Jack O'Connell, Patrick Dempsey, Daniela Piperno, Lino Musella (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Děj filmu se odehrává v létě roku 1957. V roce, kdy se bývalý automobilový závodník Ferrari (Adam Driver) ocitá ve velké krizi. Řeší problémy v manželství, smrt syna, ale také bankrot společnosti, jíž věřil. Příběh zachycuje nejen hlavního hrdinu, ale také další členy jeho rodiny, která definovala myšlenku výkonného italského sportovního vozu a prakticky stála u zrodu závodů formule 1 a také u legendární automobilové značky. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (11)
Recenze (219)
Mistrovské dílo, které se nebojí vypadat jako selhání. Michael Mann je režisér, jenž napříč desetiletími soustavně natáčel výtvarně provokativní, akcentovanými povrchovými vlastnostmi své textury zneklidňující snímky, které na jedné straně fungovaly jako modernistická dramata o vnitřních dilematech postav na pomezí různých světů a na druhé straně úspěšně budovaly dojem populárních, hollywoodské žánrové konvence následujících bijáků. Tentokrát nicméně druhý rys potlačil na úkor prvního, a tak natočil svůj nejpodvratnější, nejprovokativnější a dost možná nejodvážnější film. Film, k němuž na svém blogu po prvním zhlédnutí předkládám soubor dílem analytických, dílem interpretačních cinefilních postřehů... určených těm, kdo už jej viděli. ()
Mann i v pokročilém věku točit nezapomněl což dokazuje hlavně v závodních scénách, které nepostrádají potřebnou intenzitu a divák soucítí s jezdci řídící nejrychlejší rakve na světě. Zbytek je klasická Mannovka, která sleduje trápení a tvrdohlavost Enza Ferrariho, který se těžko srovnává se smrtí syna a zároveň bojuje o přežití svojí továrny. Jak už bývá u Manna zvykem tak to celé působí celkem chladně, ale přesto dokáže vtáhnout. Plusem je, že se tady režisér nesnaží stavět Enzovi pomník, ale ukazuje ho jako člověka z masa a kostí se všemi jeho klady i zápory...80% ()
Až na ty již stokrát zmíněné figuríny vylétávající z automobilů a občas možná nedovysvětlené okolnosti, či postavy příběhu, je snímek Ferrari, výborné dusivé drama, které není jen o závodění ale i o životním příběhu Enza Ferrariho. Film má svůj styl, tempo, typické pro Manna a mě naprosto sedlo. Za zmínku stojí herecký výkon Adama Drivera, který film v delších pasážích neuvěřitelně táhne. 90% ()
Pro režisérské matadory evidentně vysoký věk není pražádnou překážkou v další tvorbě, nicméně z tria legend, jedenaosmdesátiletého Scorseseho (Zabijáci rozkvetlého měsíce) a šestaosmdesátiletého Scotta (Napoleon) dopadl osmdesátiletý Michael Mann se svou aktuální novinkou nejlépe. Ač je to opatrná chvála. Už kdysi jsem perfekcionistu Manna označil za otce, který jezdí s kamionem. Synek ho vídává málo (Mann si dává hodně velké pauzy a projekty si pečlivě vybírá), hodně se na něho těší, a když už z cest přijede, je plný zážitků. Auta ano, ale jen jako kulisa. Životopis ano, ale vlastně jen výňatek několika měsíců, kdy slavná automobilka krachuje, manželství jejího zakladatele a jeho milé Laury je už nějaký ten pátek v troskách (i proto, že pár měsíců zpět zemřel jejich syn), a to ještě ona netuší, že… to až v kině. Výsledkem je komorní rodinné drama, kterému ovšem chybí nějaká autorská přidaná hodnota. Mann se se svým týmem nemusel tolik držet faktů, Commendatoreho profesní i osobní krizi mohl a měl něčím ozvláštnit. Takhle sledujeme jen chladného šéfa, který bez emocí přihlíží, jak se na trati zabije jeho nejlepší šofér. I když tady Mann hezky pracuje s nejistotou (stejnou jako u samotných závodů), protože právě viděné nás kolikrát nutí přehodnotit, než si jasně řekneme, kým Ferrari skutečně byl. Přitom jej Adam Driver hraje tak suverénně, že se nám Enzo měl dostat hlouběji pod kůži. Tam se solidně dostává nasupená manželka Penélope Cruz, která může a hodlá svou buldočí zarputilostí leccos rozseknout. Temperament na druhou. Moc se mi líbila, sorry Shailene. Klíčový konflikt(y) mezi ústřední trojicí ale nakonec úplně zajímavý není. Kdybych to porovnal třeba s dravou krimi Nelítostný souboj a jeho dialogy a vztahy, bylo by to naprosto drtivé vítězství pro špičkový souboj dvou samců z roku 1995. I když budu mít vždycky raději Mannovy přestřelky – třeba jako ta na diskotéce plné lidí v Collateralu nebo ta památná několikaminutová mezi policií a lupiči na ulici právě v Nelítostném souboji – finální ikonický vytrvalostní závod Mille Miglia vypadá rovněž velmi dobře, ostatně to platí i pro zvuk, kostýmy a zejména kameru Erika Messerschmidta. ()
Michael Mann a jeho pohled na kratičký úsek života legendárního Enza Ferrari. I přes nářky, že mistrovy došly síly a natočil nudný životopis, mi Mannův styl a pohled neskutečně sedl. Vizuálně a herecky mistrovské a přestože si burácení motorů užijeme pouze v závěrečné patnácti minutovce, je film jako celek strhující. Driver vynikající, vybraný životní úsek poutavý a vyjma pár pomalejších částí, mistrovské dílo, které divákovi nedá nic zadarmo a přes jeho chlad a odstup se málokdo dostane. Výborný film. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (33)
- Společnost NEON zaplatila pouze 15–17 milionů amerických dolarů za získání práv na film ve Spojených státech a také utratila 7 milionů dolarů za uvedení filmu na trh. (Johnny.ARN)
- Úlohu Laury Ferrari (Penelope Cruz) mala pôvodne hrať Noomi Rapace. (Arsenal83)
- Taliansky herec Pierfrancesco Favino kritizoval film za obsadenie amerických hercov, ktorí sa snažia stvárniť talianske postavy, namiesto toho, aby angažovali talianskych hercov. (Arsenal83)
Reklama