Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (125)

sud 

všechny recenze uživatele

I když se v obrazových orgiích maličko utápí příběh, nelze "Bláznovu kroniku" než chválit. Třicetiletá válka podaná s lehkostí, vtipem a satirou (převlékání kabátů, oboustanné prapory). Petr Kostka mi velice připomínal Fanfána Tulipána (není divu že si jej paní Blanka Nováková vybrala k nadabování Gérarda Philippa), Miroslav Holub možná v životní roli a ty ženské, ach, ty ženské (Emília Vášáryová, Valentina Thielová, Olga Schoberová) jsou všechny k sežrání. Už to zní jako klišé, ale Karel Zeman byl génius a obzvláště v tomto filmu je vidět, čím se jeho velký obdivovatel Terry Gilliam inspiroval (nepřehlédnutelná podoba stylů zdejších malůvek a Montypythonovských animací). 85%. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Zemanovská poetika vs. válečné kořistnictví v koláži o bohatství a lásce. "Doba je nejistá a umění trpí", ale válka erbů královské kuny a císařského kohouta skýtá vavříny. "Pluk padnul do posledního muže a dějiny jsou o něco bohatší." Korouhvičky se točí a výjimečné dějinné situace ospravedlňují změny v majetkových vztazích - "zamlouvám si stehno", "kořist není lup, kořist je právoplatně nabyté zboží, jehož ochranu na sebe bere císař." Jde o funkce - tvář nemá trvání. Kouzelně neobyčejná Vášáryová + Kostka, Holub, Řanda, Menšík, Kovářík. Proti Prášilovi slabší rozpracování postav, znatelná absence Brdečky a Kainara, kus k 5* chybí i v režijní lehkosti (leckde až povážlivě) a u hudby. Celkově 3-4* ()

Reklama

Ruut 

všechny recenze uživatele

Spíše 90%. Na úvod musím poznamenat že INFo k filmu které je výše je zcela scestné.Podstatou příběhu je násilné naverbování mladého sedláka do armády někdy z dob mušketýrských válek 16 - 17 století. Po tom co při srážce dvou nepřátelských vojsk přějije jen náš mladý hrdina spolu ze starým vojákem, vyloupí tábor jedné ze zmasakrovaných armád. V drahých šatech s povozem naloženým kořistí prchají pryč. Ale jsou zajati nepřátelskou hlídkou. Drahé oblečení a poklady jež si vezli sebou svedou věznitele k doměnce že mají co dělat s zámožným markrabětem a jeho nochshledem. Odvezou je do opevněného hradua jednají s nimi v závyslosti na tom jak se vyvíjí boj zněpřátelených armád. Když to vypadá že má navrch vojsko které patří podle věznitelů na stranu našeho falešného markraběte, pečují o ně jako o největší pány a naopak. Vizualní stránka je opět úchvatná. Klasické zemanovské komponování miniatur s živími herci a práce s kouřem. Potěší další výrazná role nosáče Karla Effy. Záporem je přílišné opakování jednoduchých scémat děje. V kontextu jiné Zemanovy hrané tvorby (verneovek) o něco slabší dílo. Jinak opět jeden z vrcholů československé poválečné kinematografie. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ty prazvláštní hrátky s perspektivou vzešlé ze spojení hrané scény a dobových rytin jsou jakýmsi trademarkem filmů Karla Zemana, připočteme-li k tomu ještě práci s loutkami, máme tu syntézu tvorby velkého režiséra jako na dlani. Bláznova kronika je navíc hned po Baronu Prášilovi asi nejvíce komediálním filmem Karla Zemana, což je v kontextu jeho tvorby ne úplně unikum, obvyklá je u něj ale přece jen převaha jiných složek díla. Spojení humoru/absurdity a protiválečného vyznění je ovšem zcela logickým tahem. Válka (a to nejen ta třicetiletá) má řadu absurdních rozměrů, které mohou být reflektovány nejen tragicky, jak to bývá obvykle zvykem, ale i zcela opačně, což má v české kinematografii, literatuře etc. dlouhou tradici, vzpomeňme jen Haškova Švejka. Přesto se nemohu zbavit dojmu, že Karel Zeman natočil celou řadu lepších (a výrazně homogennějších) filmů, než je tato protiválečná satira, v níž se trochu ztrácí jindy hutný a nosný příběh... Šermířská finta, která tě učiní neporazitelným. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Zeman má nápady, fajn, ale ponúka nudný príbeh, ktorý sa vlečie ako sopeľ z nosa. A záver je mäkota. Najzaujímavejším článkom je Peter Kostka, ktorý sa prďácky dokáže vymaniť z črtajúcich problémov a potom sa na tom náramne rehoce. Mladá Milka Vášaryová ako šašek je tiež podarená rola. Pre mňa najslabší Zemanov kúsok. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Stromy, ktoré vidíme vo filme, boli urobené trikovou metódou. Boli zhotovené zo sololitu a natreté čiernou farbou. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama