Reklama

Reklama

Na kometě

  • angličtina On the Comet

Obsahy(1)

Poslední z trikových hraných filmů Karla Zemana, které vizuálně vycházely ze starobylých rytin provázejících romány Julese Verna. Tentokrát příběh začíná na zapadlém místě kterési francouzské kolonie, které od zemského povrchu odloupla obrovská kometa a vyvrhla do vesmíru. Ale i tam pokračují malicherné spory, řevnivost i přípravy k povstání... Režisér tu dospěl k výrazné komediální nadsázce, ke karikatuře nejrůznějších úředníků a vojáků, když již odmítal řešit jakékoli "nadčasové" záležitosti. Je to poslední film, v jehož titulcích směl být jako scenárista uveden Jan Procházka. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (186)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Klasická zemanovština, jak ji cítím: pohlednicové obrázky světa, v němž nelze být „doma“. Jde z toho úzkost, prázdnota. Ani z hlavního hrdiny nemám jako divák dojem, že by to byl „můj člověk“. Za zdánlivě naivně povrchní angažovanou satiričností jsem zaslechl nesmírně silnou a vtipnou výpověď o našem světě. Mnohé mi v tom filmu připadalo slabé, ale kupodivu to nevadí. Jeho síla je v obraze. Nejen ve smyslu živého výtvarna. Je to koláž civilizace a prehistorie, zároveň laboratorní situace civilizačních a mocenských ostrůvků vesmírným převratem totálně odtržených od svých „pevnin“. Do toho dva konkrétní lidé – láska koloniálního důstojníka a polovíly z pohlednice. Ale co je možné v kolážovém torzu světa spadlého na cizí planetu, není možné s návratem do reálných souvislostí Země. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Filozofická sci-fi, ktorá ťaží zo Zemanovho štýlu spojenia animácie a herectva. Ťažko si predstaviť podobnú východziu situáciu v kompletne hranom filme. Komické momenty striedajú tie vážnejšie v multižánrovom mixe scifi, vojnového a politického filmu, komédie a romantiky. Vyjadruje sa tak k sebeckosti a malosti ľudského chovania. Antimilitaristický film par excellence a zlatý fond našej kinematografie. ()

Reklama

tahit 

všechny recenze uživatele

Mám rád filmy od Karla Zemana, vracím se tím do světa Julesa Verna. Je to svět dětských a správně klukovských let, ve kterém se cítím moc dobře. A to hlavní na filmu je poetika dobrodružství, které nepostrádá humor a lyriku fantazie. Také v roli krásné Angeliky u mne zabodovala dobře, tehdy moc hezká Magda Vašáryová. Pro film ji objevil pražský režisér František Vláčil. ()

Helmutek 

všechny recenze uživatele

Takový Kdyby tisíc klarinetů... ale pozor, hrnců. A teda bez písniček a na kometě, no. Pro mě naprostý překvapení a naprostý nadšení - tohle je jednoznačně komedie úrovně Limonádovýho Joeho, ale ani z desetiny tak známá; přitom co do hlášek je na tom Kometa přinejmenšim stejně, co do hereckýho obsazení zrovna tak (skvělej Francouz Filipovský, šejk Větrovec, krásná Vášáryová...), a co se nápadů týče - jejich množství, originality, zábavnosti nebo vtipu -, tak tady je to dokonce úplně jinej svět. Daj se vyjmenovat třeba ty hrnce na tyčích místo děl, úvodní sekvence s objevitelem v koši rozsévajícím vzdělání a dobro barbarským civilizacím (po způsobu radícího Pepina z Postřižin), Effovo imaginární vaření, sklápěcí komíny parníku nebo plašidlo na dinosaury, ale i cokoliv dalšího - a to včetně tý hlavní myšlenky, že celá ta realita s kometou a krásnou Angelikou byla vlastně jen vlhkym (doslova - hahaha) snem fantazírujícího poručíka Servadaca - a že skutečnost má nejspíš daleko prozaičtější (a Effovsky ošklivou) podobu. Z Verna si teda Zeman vzal to nejlepší, co moh, aby z vážnýho námětu udělal skvělou komedii o malichernosti a malosti lidskejch půtek, a povedlo se to dokonale - v tomhle mi film připomínal třeba Podskalskýho Bílou paní, kde teda tim katalyzátorem byla domnělá bílá paní, v Kometě je to zase ten "jinej svět" na cizím, nepozemskym prostředí. Možná filmu drobně nahrává to, že to je takový snový a fantaskní, ale co ten Zeman dokázal bez počítače vyrobit, to je něco nevěřitelnýho - přitom to není o tom, že by si člověk měl začít hned myslet, že to je realita a že to má bejt maximálně vyžehlený, ale je to o tom, že ty koláže a kompozice, který Zeman skládá (z přidanejch obrázků, barev nebo kulis a toho, co je na scéně reálně), ty jsou prostě tak přirozeně pochopitelný a nenásilný (přestože přiznaný), že si pak už jde jen užívat to, JAK to udělal - bez pocitu, že by to mělo bejt míň obrázkový, míň nabarvený, míň cokoliv - protože ta scéna prostě funguje a hlavně je krásná a zajímavá(!), tak všechno ostatní je najednou úplně jedno. Z pohledu dnešní filmový tvorby je pro mě fakt zajímavý si uvědomit, jak různě film může bejt vyrobenej a jak různě může vypadat a působit - po tomhle zážitku si budu muset Zemanovy filmy projít nějak víc, doteď jsem vlastně znal jen Cestu do pravěku, a asi je to chyba, protože i u takovejchhle filmů je očivině úplně jedno, že byly natočený před padesáti lety. Britové! Zapomněli jsme na Brity." "Jsou všude, i v prvohorách..." / "Jestli konec světa nebude, tak ale musíte zaplatit, pani!" / "A nemohli bysme dál žít v klidu a míru? Vždyť doteď nám to tak šlo!" "Nojo, ale to jsme mysleli, že bude konec světa." / "Nebojte, nebude to první bitva, kterou jsem prohrál." ()

Legas 

všechny recenze uživatele

Výpravá podívaná - radost pohledět. Vtipný trikový snímek Karla Zemana, kterého jsem se v mládí dokonce bál, je i dnes v době pokleslých amerických digitálně-trikových filmů žánrovou klasikou. Když vezmete v úvahu, s jakými prostředky Zeman svůj trikový film natáčel, pak nezbývá než smeknout klobouk. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (12)

  • Snímek byl natočen na motivy románu francouzského spisovatele Julesa Verna z jeho cyklu „Podivuhodné cesty“. (Ded@M@tes)
  • Pre film bola dohodnutá ešte aj medzinárodná spolupráca so zahraničným partnerom pre natáčanie niektorých scén pri mori vo Francúzsku, táto spolupráca však bola vzhľadom k časovej tiesni, do ktorej sa výroba filmu dostala, zrušená. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama