Režie:
Alberto De MartinoHudba:
Riz OrtolaniHrají:
Martin Balsam, Tomas Milian, Francisco Rabal, Dagmar Lassander, Nello Pazzafini, John Anderson, Carlo Gaddi, Sergio Mioni, Sacheen Littlefeather (více)Obsahy(2)
Kmotřenec sanfranciského zločineckého bosse požádá o povolení opustit rodinný podnik. Mezi mafiány ale vypukne válka, která ho donutí změnit plány. (Netflix)
Recenze (10)
Mírně obroušené hrany prostřednictvím až melodramaticky pojatého vztahu mezi donem a jeho chráněncem nijak výrazně nesnižují kvality téhle jinak klasicky drsné italské gangsterky, která sice nesnese srovnání s žánrovými klenoty, ale i tak je pohodovým průvodcem zidealizovaným územím italské mafie, kde čest a rodina znamená víc než cokoliv jiného, čemuž nevěřím už od dob Kmotra. ()
Kvalitní mafiánská záležitost (rodinná válka gangů, ilegální obchod atd), film je vizuálně atraktivní, točilo se v San Francisku, Palermu a nakonec i v mafiánské baště na Sicílii. Film celkem pohodlně splňuje všechny prvky kvalitního akčního filmu, navíc šikovně v sobě kloubí mnoho praktických hodnot systému mafie. Nechybí rychlá efektní akce, dvě dobré automobilové honičky (podobná scéna jako v Bullitovi), surové grafické násilí společně s vzájemným vyřizováním účtů (zavaření do sudu nebo rozžhavená pec) a především skvělé přestřelky (totální zmasakrování auta à la scéna z Kmotra nebo násilná odplata povstaleckému mafiánovi Rabalovi, slušná přestřelka a Balsam s Milianem proti přesile s automaty resp. opakovačkou a samopalem v ruce). Velmi kvalitní je obsazení (Balsam a mladý Milian, Rabal, Lassander, až na Miliana a Rabala jde především o Američany) a samozřejmě docela velký příběh. Na úspěchu filmu se jistě podepsala i svěží hudba od mistra Riza Ortolaniho ("Don't Torture A Duckling", "Banditi a Milano", "One On Top Of The Other" nebo "Cannibal Holocaust"). Martinova v pořadí již čtvrtá žánrovka, která u mě zatím vede. ()
Don Antonio Vs Garofalo.Tahle povedená gangstarka sází prostě na jednu kartu.Nakonec z obouch se stanou rivalové,kdy jeden z nich si chce osvojit moc na svou stranu.Do toho Thomas právník a přítel Don Antonia.Určitě to není dechberoucí akce,ani velkolepé honičky,který by byly nějak suprově nasnímány,ale přeci když se jedna odehrává v San Franciscu,tak ten Bullit tam prostě cítit je,když auta skáčou z legendárních uliček.Je tu pohodová hudba a už jen face Martina Balsama.I ta přestřelka se najde samozřejmě a v Sicílii hned dostane divák poutavou scénu,ale díky právě tomu,že oba jdou celý film po sobě,tak to má slušné tempo a diváka to vlastně baví,aniž by zažíval plno mrtvých,honičky,který jsou v jiných poliziotteschi ozdobou na deset minut.Je tu vlastně vše,jen v takovém menším měřítku,kde se spíše hodně vsází na vztah právě Don Antonia a Thomase,který taky žije svůj život,ale nakonec v sobě toho mafiána najde a taky tak dopadne. ()
První půlka této stylové béčkové gangsterky mi přišla trošku moc ukecaná a natahovaná. Řeší se tu mafiánsko-rodinné vztahy, problémy a na to já moc nejsem. Akce se rozjede až v půlce druhé a naštěstí těch pár drsných přestřelek a automobilových honiček stojí za to. K tomu nádherná panoramata sedmdesátkového San Francisca, parádní Massaccesiho kamera a solidní Ciprianiho soundtrack. Ani Milian nezklamal, jediné co tu bylo trošku navíc, tak ty melodramatické scény s Dagmar Lassander. Takže hodnotím 3,5 a zaokrouhluju na 4*. ()
Film je zhodou okolností natočený v roku prvého Krstného otca, tak to trochu zvádza k porovnaniam. Treba to však zahodiť za hlavu a venovať sa tomuto rodinnému zoskupeniu, ktoré je konfrontované s mafiánskou vojnou. Uhladený Milian je skvelý, scenár ponúka atraktívny dej a hudba dotvára zážitok. Mohlo to však byť aj lepšie, keby bol scenár trochu vycibrenejší. ()
Galerie (9)
Photo © Warner-Columbia Film
Reklama