Režie:
Derek JarmanKamera:
Gabriel BeristainHudba:
Simon Fisher-TurnerHrají:
Nigel Terry, Sean Bean, Dexter Fletcher, Tilda Swinton, Nigel Davenport, Robbie Coltrane, Michael Gough, Noam Almaz, Imogen Claire, Vernon Dobtcheff (více)Obsahy(1)
Expresivní výpověď předního evropského režiséra o životě a díle slavného ranobarokního malíře, který přišel s revolučním použitím dramatizujícího světla a stínu (chiaroscuro) a bývá označován za "vynálezce světla kinematografie". (Caravaggio usiloval též o iluzívní vtáhnutí diváka do obrazu, do důsledků využil malbu polofigur jako kompoziční princip, zdůrazňující jejich vypjatou reálnost a tělesnou blízkost, což je též příznačné pro filmový obraz.) Caravaggio maloval prostitutky, tuláky, příživníky, povaleče, zloděje a vyděděnce, zvěčňujíce je v postavách světců. Ve filmu vystupují ze šerosvitu modelově vysvícené obrazy malíře, jehož dílo, inspirace a bláznivé nápady splývají s jeho životem, ve kterém byla zřejmě ústředním bodem homosexualita s doprovodným pocitem viny a izolace. Zatímco co jeho malby ukazovaly stále se zvětšující originální hloubku náboženského vědomí, jeho osobní život byl plný výtržností, soubojů, věznění a v r. 1606 dokonce zabil člověka. Opuštěný, zoufalý, nemocný láskou, plýtvající silami, ubitý i šťastný se prsty dotýká dneška (postavy mají někdy moderní šaty, kouří, jsou tu auta a motocykly, je slyšet hluk ulice, hukot lokomotivy, mecenáš má počítač Sony, za ateliérem zadrnčí telefon, udavač sedí ve vaně a ťuká na stroji žalobu na dlužníka...). Dech a vůně doby, snoubící krásu a svátost se špínou intrik, vražd a krvesmilstva. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (60)
Á, opět otevírám své oblíbené životopisné okénko. Biografické filmy. Už mám na ně zřejmě spadeno a můj přístup k nim se odvíjí od toho, jestli takový film spadá do naprosto standardizované legendární kategorie "nudný biografický film", nebo tuto šablonku v nějakém ohledu svou originalitou pojetí překračuje. Vůči první možnosti chovám škodolibé "já to věděla", vůči té druhé bezmezný obdiv. O téhle teorii jsem se už ale pokoušela psát jinde, tak s tím teď nebudu tolik zdržovat (např. Ray) :) A teď o co mi jde. Chci říct, že pro film jako je Caravaggio je nějaká obyčejná jednoduhá nálepka "biografický film" skoro jak urážka. Caravaggio je umělecké dílo. Je to obraz. Derek Jarman je další z tvůrců, co na to kápli. ()
Zajímavý film. Na mě možná příliš přesymbolizovaný, ale dobře natočený. Sám film vypadal jako přehled obrazů. Krom toho, že jsem příběh moc nepochopila a byla jsem dost zmatená rekvizitami ze současnosti (když se asi v půlce filmu objevila kalkulačka, tak jsem film musela stopnout a vrátit, abych se ujistila, že mě nešálí zrak), tak se mi film líbil. Navíc jsem si řádně užívala mladičkého Seana Beana, který byl ve filmu opravdu přesladký :-). ()
Poprvé jsem tento film viděla asi před patnácti lety a už tenkrát mě hodně oslovil, nedávno jsem se na něj podívala znovu a můj názor se nezměnil. Jak už tady bylo řečeno, nejde tady o žádný klasický film, ale prostě o ukázku krásy Caravaggiova umění, je to pastva pro oči a potrava pro duši. Postavy jsou zajímavě pojaté, příběh mrazivý a moderní rekvizity v kombinaci se starou krásou nemají chybu a vše do sebe zapadne. Film nevhodný pro kritickou analýzu a intelektuální debaty, ale velmi vhodný jako meditace o umění a temných zákoutí duše. ()
Podle hodnocení jsem čekal kulantní film ve kterém se dovím něco o slavném malíři a dočkal se příšerné artové slátaniny. Za pár šupů natočené v pár pokojích, kde buďto kamera dlouhé minuty čučí na jak se nic neděje, nebo postavy melou nějaké pseudofilozofické žvásty. O Caravaggiovi se dovíte akorát to, že byl nejspíše teplej a maloval, je tu spousta polonahých chlapů a děj nebo normální dialogy prakticky neexistují. A aby toho nebylo málo, tak postavy občas nosí moderní oblečení, kouří moderní cigarety, boxují a poslední iluze historického filmu mizí, když se objevují kalkulačky, psací stroje, motorky, žárovky, náklaďáky... Hvězdička akorát za Seana Beana, který i v téhle kravině dokázal zahrát živočišného bisexuála. A Tildu Switon, jeho milou jsem považoval půlku děje za kluka. ()
Chudák Caravaggio tohle si nezasloužil! Nevím jestli jsem nepobral umělecký záměr tvůrců, ale ten dotyk moderního světa je nepřijatelný. Jsem milovník úmění a snad můžu říct, že o tom i něco vím, ale tohle je podivné vykreslení člověka s ohromným citem pro světlo a zachycení "zkreslené" reality. Takhle ne! ()
Galerie (12)
Photo © Zeitgeist Films

Zajímavosti (6)
- V českých kinech nebyl film před rokem 1989 uváděn, poté se objevil v klubové distribuci. V roce 2000 byl mimo jiné uveden na filmové přehlídce Duha nad Brnem. (SeanBean)
- Michael Gough byl až čtvrtou volbou na roli kardinála Del Monte. (c.tucker)
- Michelangelo Merisi, zvaný Caravaggio (Dexter Fletcher, Nigel Terry), tvořil ve filmu tato díla: Hlava Medúzy, Koš ovoce, Chlapec loupající meruňky, Chlapec s košem ovoce, Nemocný Bakchus, Hráč na loutnu, Chlapec kousnutý ještěrkou, Hudebníci, Obrácení sv. Pavla, Mučednictví sv. Matouše, Nevěřící Tomáš, Vítězný Amor, Sv. Jan Křtitel, Mladý Bakchus, Kajícná Magdaléna, Smrt Panny Marie, Sv. Jeroným a Ukládání do hrobu. (ČSFD)
Reklama