Režie:
Martin CampbellKamera:
Phil MéheuxHudba:
Eric SerraHrají:
Pierce Brosnan, Sean Bean, Izabella Scorupco, Famke Janssen, Joe Don Baker, Judi Dench, Robbie Coltrane, Tchéky Karyo, Gottfried John, Alan Cumming (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Když James Bond před několika lety likvidoval s agentem 006 Alecem sovětskou továrnu na biochemické zbraně, netušil, že se s účastníky téhle destruktivní mise opět po létech setká. Bývalý velitel vojenské ochranky generál Urumov teď tvoří výkonný tandem se smrtelně nebezpečnou nymfomankou Xenií - oba jsou na výplatní listině ruské mafie. A tahle organizace se právě zmocnila vojenského útočného sateliu Zlaté oko, kterým může terorizovat svět. Britská tajná služba vyhlašuje stav ohrožení a madam M vysílá do akce svého nejlepšího muže, agenta 007... (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (665)
Nová krev do bondovského tématu a současně jedna z nejlepších bondovek vůbec. Nový Bond, nový design, nový styl, který přitom zachovává většinu povinných propriet tématu, byť mnohé zábavně inovované. Přestože Timothy Dalton (navazující na Conneryho) pro mě zůstává nejlepším Bondem, Brosnan (navazující pro změnu na Moorea) mu zdatně šlape na paty. Dokázal totiž využít a elegantně promísit přednosti všech svých předchůdců, má neuvěřitelně efektní nástup do role a celé dvě hodiny neztratí dech. Zlaté oko je rychlé, razantní, efektní, s velkolepou klasicky přehnanou akcí, konečně pořádným padouchem a kráskami, které už rozhodně neslouží pouze jako atraktivní přívěšek. Zkrátka bondovka, kterou si občas rád zopáknu. ()
Nový koncept Bonda je fajn. Campbell servíruje nadpozemskou akci, která dává agentovi slušivý kabátek. Bohužel to ztrácí dech v budování dramatického oblouku, takže se celá zápletka vleče předlouhé dvě hodiny. Ale to vem čert. Sajúz padl, nechal Bondovi slušivé dědictví, nová doba si vyžádala ostřejší nášup akce, což splňuje Zlaté oko do puntíku, takže ten tank v Petrohradě jsem si užil jako dlouho nic! ()
K téhle bondovce mám poměrně vřelý vztah, protože mě v roce 1995 přivedla zpátky k pozapomenuté lásce z dětství. Když se na ní však dívám z odstupu, vyvstává hned několik problémů. Předně: Timothy Dalton vykročil k úplně novému pojetí Bonda, které by osvobodilo sérii z jha okovů Studené válka ještě před pádem železné opony. Zlaté oko se však tváří, jako by celá tahle etapa (dle mého výtečná a produktivní) neexistovala. V polovině 90. let se vrací k dávno přítomné otázce: má Bond na konci milénia ještě smysl, nebo je to skutečně jen relikt skončené války ideologií a přežitého modelu zábavy? Tohle téma rezonuje v opakujícím se motivu "komunistického lapidária", ale především v trojím tázání postav. Natalia se Bonda ptá na jeho chlad a zastydlost u "chlapeckých" smrtících her se zbraněmi. Padouch Alec zpochybňuje Bondovu ikonickou roli "služebníka jejího veličenstva" jako přežitek ve světě, který ztrácí své jasné kontury. A konečně nová M, oproti konzervativním a tradicionalistickým předchůdcům více méně drsná a nevybíravá technokratka, Bonda označuje za misogynního dinosaura. Má pravdu, Brosnan (při vší snaze) v téhle roli skutečně působí dojmem tvrdohlavého reliktu moorovské éry. I když je mnohem přesvědčivější v akci a snaží se Bonda zároveň i lidsky vyprofilovat, jeho postava je pořád spíše "nádoba na třaskavou akci" než nějak působivý charakter s "craigovským" vnitřním napětím. Nelavíruje však jen on, s konceptem bondovky zápolí i Martin Campbell: prostřední část filmu je úmorná a zdlouhavá, chybí tu výrazné humorné momenty a nápaditější akce (všechno se vybíjí spíše v měřítku než v provedení). Závěr konečně chytře zakomponuje rychlý a funkční střih, dokonce sáhne i k fyzicky drsnějšímu střetu Bonda s padouchem. Problém je, že Brosnanovi se tyhle proměny věří jen těžko, i když má patřičně ironický pohled, jeho tvář i hlas jsou neustále až příliš blazeované a sedí skutečně nejvíc k "moorovskému" akčnímu kombajnu - on se při tom (přesně jak píše Woody) snaží o neptavděpodobnou fúzi všech dosavadních elementů této postavy. Nejasnost vyznění (je to bondovské drama, komedie, melodrama) zvýrazňuje otřesná hudba Erica Serry, která se míjí atmosférou jednotlivých scén a hodila by se spíše k lehce erotickému filmu či telenovele. Pozitiva? Výtečný padouch, který narušuje tradici megalomanských ničitelů světa osobní mstou za historické hříchy Impéria. Finále, které ukazuje, že Campbell umí do Bonda vnést značnou porci adrenalinu a dynamiky, když se oprostí od "bombastického kosení desítek nepřátel". Na zodpovězení otázky po "legitimitě" starého Bonda si série počká ještě dalších 7 let a odpověď není nakonec příliš příznivá. Z brosnanovské éry se časem stává tak trochu lapidárium, které nostalgikům skýtá spoustu příjemných vzpomínek, ale prach tu usedá až příliš nemilosrdně. ()
Po pravdepodobne nejdelsi pauze mezi bondovkou (6 let) se vraci Bond v podani Brosnana, kterej je muj jednoznacne nejoblibenejsi Bond. Netvrdim, ze je nejlepsi, me vicemene vyhovovali krome Lazenbyho a Craiga vsichni, ale Brosnana mam jako Bonda nejradsi. Jinak pribeh tyhle bondovky je klasika, takze tu mame zase nakej ten plan na ovladnuti sveta, ale tentokrat pribeh naprosto dostacuje, protoze tu je solidni zaporak Bean, ve vedlejsi zaporacky roli pekna mrcha Janssen, uchazejici bondgirl, v roli M tu mame poprve zenskou - Judi Dench a nastesti to je obcas nekterejma narazkama slusne vysvetleny ("Slysel jsem, ze novej M je zenska."), takze to nepusobi nak divne a Dench je v ty roli v pohode. No a hlavne hromada uz trikove docela povedeny a obcas hodne originalni akce. A pak samozrejme Brosnan, kterej zvlada s prehledem vsechno od baleni zenskejch, pres hazeni hlasek az po akci v tanku. Navic slusne hraje. No a hned si pri svym prvnim predstaveni v roli Bonda vybral pravdepodobne svoji nejlepsi bondovku. Na 5* to bohuzel neni, tak trochu uz to nema uplne to kouzlo tech starejch bondovek a je to spis akcnak, ale zase sakra povedenej akcnak. ()
Bondovky s Timothy Daltonem na to šli na konci 80. let s tak trochu vážnějším a realističtějším přístupem, což se následně především u diváků, kteří byli zvyklí na zábavnost bondovek s Moorem setkalo s vlažnými reakcemi. V roce 1991 jsme nicméně i tak měli dostat třetí bondovku s Daltonem v hlavní roli, přičemž se už pošesté měl režie bondovky chopit John Glen a Dalton měl ukončit svůj kontrakt, který ho zavazoval ke třem filmům s agentem 007 v hlavní roli. Jenomže pak se to stalo- V roce 1990 došlo ke konfliktům mezi studiem MGM a producentem Albertem R. Broccolim, protože MGM kdysi toužilo po spojení se se společností Pathé, přičemž MGM Pathé nabídlo mezinárodní distribuci nadcházejících bondovek. Broccoli tehdy zásadně nesouhlasil, došlo k právním sporům a výsledek byl takový, že Dalton si už nikdy Jamese Bonda nezahrál a na další bondovku se od té poslední ve finále muselo čekat celkem 6 let, což byla dosud největší odmlka od počátku celé série. Nutno ale dodat, že právě dlouhá pauza vedla k tomu, že bylo Zlaté oko svěžím větrem do plachet, který Jamese Bonda vrátil do tak trochu odlehčené pózy, zároveň byl ale James Bond v podání nového herce Pierce Brosnana tak tak ideální, že si ho nešlo zamilovat. Stejně jako celý film, který jeho inkarnaci Jamese Bonda uvedl do koloběhu. Během pauzy mezi bondovkami Povolení zabíjet a Zlaté oko se stalo mnoho věcí- Skončila Studená válka a Sovětský svaz padl. Zlaté oko zde definitivně ukazuje, že jsou bondovky obrazem své doby a s tím jak tato série trvá již od roku 1962 se série postupně přizpůsobuje aktuální době. Většina bondovek navíc dosud sázela právě na Studenou válku a Sovětský svaz a i proto na tomto faktu do velké míry staví zápletka. Režie Zlatého oka se ujal Martin Campbell a natočil ten nejlepší start nové bondovské éry, který byl tak výtečný, že Campbell později dostal šanci natočit ještě jeden výborný start nové bondovské éry- Casino Royale. Úvodní scéna se odehrává v roce 1986 a James Bond zde tak naposledy v rámci série bojuje se Sovětským svazem. Už úvodní scéna naznačí, že je nová bondovka v dobrých rukou. Campbell neskutečně zvládá akci a ukazuje, že Pierce Brosnan je jednoduše ideální volba. Především už ale úvodní scéna naznačí, že je tenhle Bond nejen šarmantní, ale má též lidské emoce. A po úvodní výborné akční sekvenci nastoupí výborné úvodní titulky s vynikající písní Tiny Turner Golden Eye, ničí se v nich symboly Sovětského svazu a následně se Zlaté oko přesouvá o 9 let později a ukazuje Jamese Bonda definitivně v nové době. James Bond se ve Zlatém oku přesouvá do nového světa. Zůstává sice starý dobrý Q v podání vynikajícího Desmonda Llewelyna, kromě světové politické situace se ale ovšem mění i vedoucí M. Vůbec poprvé v historii série se Bondovou nadřízenou stává žena, přičemž Judi Dench je v téhle roli naprosto vynikající a i ona je důkazem, že se doba změnila. Ženy se v bondovkách stávají emancipovanější a neplatí to jen o bondově šéfové, ale i o Bond girls. Ať už mluvíme o té hlavní v podání Izabelly Scorupco nebo té šílené sadistické Xenii v podání Famke Janssen. Scénář přitom obsahuje i prvky, kdy se sem tam Bondovi vysměje, že je chodící fosilií a zastaralým důkazem starých časů, Brosnan ale několikrát dokáže, že jeho Bond není žádný troškař. A především je Zlaté oko vrcholným zábavným blockbusterem. Campbell má ve Zlatém oku naprosto pod palcem akční sekvence (naháněčka s tankem v Rusku!), umí pracovat s herci a tahle bondovka díky němu působí vyloženě svěže. Zároveň se scénáři dvojice Jeffrey Caine/Bruce Feirstein skutečně podaří tak trochu nahlédnout do duše Jamese Bonda a přitom se vyloženě nešlape ve stopách bondovek s Daltonem. Tahle bondovka výborně pracuje s mytologií světa Jamese Bonda především díky vynikajícímu Seanu Beanovi, který je zde jako agent 006 Alec Trevelyan protivníkem s vlastně pochopitelnou motivací a především ve své první větší roli dostal příležitost předvést, že má strašné charizma a zároveň by mu role záporáků mohli sedět. I casting vedlejších rolí se povedl- Alan Cumming je jako podivínský ruský hacker Boris neskutečně zábavný, Robbie Coltrane je jako Bondova ruská spojka též neskutečně fajn, Gottfried John jako kolonel Ourumov je výtečný sekundární protivník a Joe Don Baker (který si již předtím zahrál v bondovce Dech života záporáka Brada Whitakera) jako Bondův kámoš z CIA Jack Wade je též ve svém prostoru fajn. James Bond se prostě v roce 1995 po 6 letech vrátil v plné síle- Byl elegantní a charizmatický, uvěřitelně řádil v akčních scénách, opět balil krásné ženy a jezdil v překrásných sporťácích. Zároveň se ale James Bond definitivně stal součástí nového světa a seznámil se s ním naprosto skvěle. Martin Campbell tehdy naservíroval tu nejideálnější bondovku, návrat na odlehčenou notu Bondovi sedl a Brosnan je zcela určitě jedním z nejlepších představitelů Jamese Bonda, což dokazuje fakt, že se v této roli zdržel ještě v následujících 3 bondovkách. Svět tehdy sice nebyl ještě na plně vážného Jamese Bonda připravený, právě Zlaté oko v takové odlehčené podobě ale bylo naprosto parádní a bylo to oživení, které agent 007 tehdy rozhodně potřeboval....... () (méně) (více)
Galerie (150)
Zajímavosti (88)
- Bond (Pierce Brosnan) pronásleduje Volhu tankem a auto uvázne v zácpě. Vycouvá a vjede do průjezdu, přičemž silně nabourá pravý přední blatník. Ve všech následujících záběrech je však v této oblasti nepoškozena. (pjotri)
- Mezi reklamní značky (tzv. product placement), které tu můžeme vidět, patří Perrier Mineral Water, British Airways, IBM Computers, Parker Pens, Omega Watches, BMW, Smirnoff a British Telecom. (becki_tu)
- První bondovka, která byla natočena až šest let po té předchozí. (Claude Speed)
Reklama