Režie:
Tim BurtonScénář:
Daniel WatersKamera:
Stefan CzapskyHudba:
Danny ElfmanHrají:
Michael Keaton, Danny DeVito, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Michael Gough, Rick Zumwalt, Michael Murphy, Andrew Bryniarski, Pat Hingle (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Gotham City je terorizováno zločineckou bandou cirkusových artistů, vedených fyzicky deformovaným Oswaldem Cobblepotem, přezdívaným Tučňák. Selina Kyleová, sekretářka mocného obchodníka Maxe Shrecka, odhalí podvodný plán svého šéfa na získání financí od města a je za trest shozena z mrakodrapu. Přežije a stává se Kočičí ženou, osamělým a vysoce vynalézavým kriminálním živlem. Shreck se dohodne se ctižádostivým Tučňákem, že ho udělá starostou, aby mohl Gotham City snadněji okrádat. To už ale přichází na scénu Batman a začíná plnit svou úlohu ochránce utlačovaných a zastánce práva a spravedlnosti. I když jsou tentokrát jeho protivníci mimořádně zdatní, není jim to nic platné. A sílící citové pouto mezi Batmanem a Kočičí ženou učiní z těchto protivníků spojence a možná i něco víc... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (713)
„MŇAU!“ Ze žravého caparta se po ne zcela ideálním dětství stává maniakální tučňák uvězněný v lidském těle… Tak mě napadá, čím si v dětství musel projít Tim Burton, režisér s aprobací na morbidní vyprávěnky pro dospělé děti a odpůrce vánočních svátků. Od Vánoc se hlavní příběh začíná odvíjet a jsou to Vánoce vskutku atypické, svou stylizací v mnohém připomínající Nightmare Before Christmas. Poklidný průběh vánočního večera v Gotham City totiž naruší výstřední cirkusové zrůdičky, jež si kouzlo Vánoc přebraly po svém. Tim Burton také mnoho věcí přebírá po svém a je to ten hlavní důvod, proč tolik obdivuji jeho tvorbu. Mít podobnou imaginaci, neprodleně si kupuji litr absintu a letenky do Paříže. Gotická vizuální stránka, hravé slučování roztomilého s nechutným a štědrá nadílka černého humoru jsou jednou stranou mince, pak je zde druhá, jinak označována jako „vyprávění příběhu“. Ne, Tim není z nejschopnějších vypravěčů, kdyby ovšem byl, těžko by v Hollywoodu hledal konkurenci. Batman, hlavní hrdina filmu, se na scéně například objeví cca po dvaceti minutách filmu, aby vzápětí zmizel zpět v útrobách své rezidence. Tvrzení o vlivu padouchů na výsledné filmové kvality jistě nejsou zcestná a padouši v druhém Batmanovi patří k těm obzvlášť lahůdkovým, což ovšem neospravedlňuje upozadění titulní postavy a naprostou rezignaci na její pečlivější charakterové prokreslení. O nějaké promyšlené dramaturgické struktuře rovněž nemůže být řeč. Dobře se na to kouká, ale dost se to loudá. Je to jen střídání úchvatně ponurých výjevů a požitkářsky šílených nápadů, ke kterým často a hlasitě hraje Elfmanova specifická hudba. Sorry Time, ale takhle si nadprůměrný film nepředstavuji. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, Mr.Apache, Faidra, Vitason, Aiax, PALINO, Yojimbo ()
|18%| UPS, to byla ale pakárna! Tu jednu hvězdu dávám, za to, že jsem se v prvních cca 30 minutách strašně pobavil, pak už mě to začalo otravovat a nudit. Předchozí film nebyl vyloženě špatný, ty 3* jsem dal, ale tohle je at už objektivně či subjektivně odpad a úplné dno o Batmanech. Bylo to dost ujeté a to Batmanovi sakra nesluší. Nejvíc mě pobavila scéna s dábelskými kočky, co začali zaklívat tu ženskou, to nemělo chybu. xD Nějaká akce tu byla, ale absolutně mě nezaujala. Dál už nekomentuji. ()
Pokud přistupujete k adaptaci klasických komiksů, největším problémem je, jak se chcete vyrovnat s faktem, že šlo o konzumní čtivo pro pracující třídu, v podstatě o komerční brak. Naivní příběhy se superhrdiny a superpadouchy, kteří zasazení do dnešní doby vypadají silně nepatřičně. Nolanova trilogie, nechť se na mě její četní příznivci nezlobí, i při vědomí toho, že akční stránka je skvělá, působí svým patosem a vážnou tváří nemístně. Převážná většina komiksových adaptací trpí schématismem a snahou zavděčit se teenagerskému publiku. Snaží se ohromit, sází na efekty. Burtonův Batman je hravý, vizuálně vybroušený, má osobitý styl a nezaměnitelnou poetiku, je originální a dotažený do posledního detailu. Většina komiksových filmů má problém s přepjatostí, tenhle Batman je neodolatelně ironický, evidentně se nebere vážně. Nemyslím, že jde jen o dosud nejlepšího Batmana, ale i o jeden z nejlepších komiksových filmů vůbec. Celkový dojem: 90%. ()
Je poněkud zvláštní, když nejméně zajímavou postavou je ta ústřední, ale Batman je zde šedivá myš. Zato jeho protivnice je velice charismatická a musím říci, že jsem jí dost fandila, aby toho nudného ňoumu Batmana porazila. DeVito ve své životní formě představuje zloducha, který je hnusný, slizký, zákeřný i geniální. Bez okolků by se mohl postavit Lexi Luthorovi, aby spolu svedli boj o nejzlejšího filmového zlocha, případně Nolanově Jokerovi v prvenství o toho nejohavnějšího zloducha. Nolanův Batman nepostrádá šarm i vtip, Burton tyto handicapy svého Batmana nahrazuje celkovým nadhledem. Již jen Tučňákovo vozítko je jasným důkazem, že tento film se nebere vážně. Vizuálně je snímek vypilovaný do posledního záběru. Největší slabinou zůstává velmi podřadný samotný Batman, Keaton je více než nudný. Film samotný je někde mezi třemi a čtyřmi, ale za řešení populistického blábolení politiků v hodnocení přidám, i když mě jednoznačně Nolanův Batman bavil více. ()
Nádherný film a stále ještě nejlepší Batman vůbec... a možná i nejlepší Burtonovka. Nolan se se svými Dark Knighem může snažit jak chce, ale dokonale depresivní a přesto humorné vizi Tima Burtona nesahá ani po kotníky a i ten Tučňák se svou tragickým osudem a citlivou duší se ve stínu geniálního anarchisty Jokera v podání Heatha Ledgera nemusí moc krčit. 9/10 ()
Galerie (194)
Photo © Warner Bros. Pictures

Zajímavosti (81)
- Paul Reubens a Diane Salingerová z Burtonova filmu Pee-Weho velké dobrodružství (1985) si na začátku filmu zahráli rodiče Tučňáka (Danny DeVito). (fannah)
- Film byl jako první natáčen v novém formátu zvuku, Dolby Digital. (Němi)
- Tržby ze severoamerických kin byly 162,9 milionu dolarů, součet těch celosvětových 266,9 mil. (NIRO)
Reklama