Režie:
James William GuercioScénář:
Robert BorisKamera:
Conrad L. HallHudba:
James William GuercioHrají:
Robert Blake, Billy Green Bush, Mitchell Ryan, Jeannine Riley, Elisha Cook Jr., Royal Dano, Hawk Wolinski, Peter Cetera, Terry Kath, Nick Nolte (více)Obsahy(1)
Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.
Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (83)
... teď jsem se dočetla, že tenhle film budu mít možnost shlédnout po - ach bože - 31 letech! Tehdy to nějakým omylem bolševik pustil do kin a mezi námi - tehdejšími puberťáky - byl známý jako "ten film, kde je kousek OPRAVDOVÝHO HIPÍZÁCKÝHO KONCERTU (jako byl film ČLEN KLANU "ten film, co se v něm kastruje černoch" apod. - tyhle filmy prostě musel vidět každý). Nicméně zůstal ve mě po té spoustě let dost silný pocit, že nešlo o špatnou záležitost a tak se tedy velmi těším - podle vzpomínek bych dala 4 *, zítra uvidíme, nakolik a zda vzpomínky zkreslují.... ... toho koncertu tam nakonec bylo asi tak minuta - kdovíjestli! - jak málo nám tehdy stačilo...! Nicméně celkově 4 hvězdičky - jako tenkrát i když asi už za jiné "kouzla"! ()
Opravdu dobrý film, na kterém mi nesedělo jen pár dialogů. Honička dobrá, charaktery postav také a napjatá atmosféra nejistého dění, Arizonská plánina ale především odzbrojující finále jsou články filmu, které jej činí nezapomenutelným... Mohl by potvrdit můj otec, který jej snad před 30 lety viděl v kině. ()
Tento film jsem viděl v kině - a je to dost zvláštní, že něco takového pustila naše socialistická distribuce do kin - jako svůj první nepřístupný film. Už tehdy se mi líbil a zapsal se mi do paměti, jako málokterý film z té doby, a i když v něm dnes vidím něco jiného, než v těch 15-ti, stále mne nepřestává oslovovat... A kromě toho, režie, scénář i kamera jsou naprosto perfektní ! ()
Hledání zkratek ke štěstí a věčné soupeření s establishmentem, i když stojíte na jeho straně.. Harley v modrém zaujme kamerou (exteriéry podle přání režiséra a s úctou k jménu John Ford, interiéry podle mistra Conrada L. Halla, tak zněla dohoda), výkonem Roberta Blakea (spolu se Simírem jediný policista, který oblečení nakupuje v dětském) i svým celkovým cynickým vyzněním. Neexistuje totiž něco jako boží spravedlnost. Je jen nepravý čas a nepravé místo. A tomu nahoře je naprosto jedno, jestli se na něm ocitne nepravý člověk.. Nálepku fašistického díla tomu může dát jen idiot. ()
Hodně zajímavý film s brilantní kamerou a krásnými exteriéry. Toto vše dotváří neobyčejnou atmosféru filmu. Hlavního hrdinu strážníka Wintergreena už nebaví furt jezdit na motorce, pařit se ve vedru a občas zjebat nějakýho hipíka. Chce řešit vraždy, a když se jedna stane, tak se nehodlá své šance vzdát. Celý film se nese v dost pomalém tempu, ale obsahuje jednu fakt hustou honičku policajtů s motorkářskejma hipíkama. Neznámí herci podávají hodně dobré výkony a jestli máte možnost, tak si tuhle "Bezstarostnou jízdu" o policajtech určitě pusťte. ()
Galerie (57)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer

Zajímavosti (16)
- Debutující režisér James William Guercio si velmi přál získat na post kamemaramana legendu tohoto řemesla Conrada L. Halla (kamera např. k filmům Chladnokrevně, Frajer Luke, Butch Cassidy a Sundance Kid, Den kobylek), ale Hallův obvyklý plat byl větší, než kolik měl Guercio v rozpočtu na kameru vyhrazeno. Raději tedy snížil svůj vlastní plat na jeden dolar, aby mohl s kameramanem spolupracovat. (Morien)
- Velitelé policejního oddělení ve městě Scottsdale v Arizoně měli problém se scénářem filmu. Nelíbil se jim natolik, že odmítli udělit povolení k natáčení filmu v jejich prostorách. Většina filmu se tak natáčela bez oficiálních povolenek. (Morien)
- Guercio k filmu napísal aj soundtrack - jeho skutočné povolanie je totiž hudobný producent a skladateľ. (sudruh sustruh)
Reklama