Režie:
Luis BuñuelObsahy(1)
Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (406)
Got me a movie HA HA HA HO ........... I want to grow .... up to be .... be a debaser. Takže na film jsem se díky CH. Thompsonovi IV. díval pohledem Debasera. A v tomhle úhlu mi dává "naprostý smysl". Nevím jak bych reagoval v pozici white paperu. _ Možná že kdybych to viděl v kině s živým klavírním doprovodem, ještě bych to hodnocení zvedl. ()
Sledovat Andaluského psa je jako dívat se na slavný exponát v zaprášené muzejní sbírce, pod kterým jsou podepsáni dva neméně slavní mistři. Pro filmového fanouška je povinností je znát, pro snoba obdivovat a pro ješitu tvrdit, že jsem to pochopil. Surrealismus, to je pro mě Honza Švankmajer, Terry Gilliam nebo právě Luis Buňuel ve svých pozdějších filmech, jako je např. Anděl zkázy. Andaluský pes je experiment, který stál někde na začátku a dnes má pro mě už hodnotu jen toho zaprášeného muzejního exponátu, který mě nemůže po emocionální stránce nějak zaujmout a ze kterého mi v paměti ulpí jen to rozříznuté oko. Řekl bych, že jde o experimentální dílko pro nepočetnou menšinu intelektuálů. Vzhledem k počtu hodnotících je tento druh v českých luzích patrně značně rozšířený. Celkový dojem: 45 %. ()
Andaluský pes je krátkometrážním snímkem, plným nejrozmanitějších násilných surreálných scén, které se snaží diváka šokovat. Duo Buñuel - Dalí se svým dílem snaží vymezit zažitým společenským normám ve vztahu k iracionalitě vyprávění, což podtrhuje použitá nelineární podoba příběhu. Andaluský pes je výjimečným a nezapomenutelným dílem světové kinematografie. Čtyři hvězdy. 👍 (01.01.2024) ()
Léty prověřená umělecká provokace neztrácející na pozoruhodnosti, přestože za těch víc než osmdesát let od premiéry urazila kinematografie dlouhou cestu. Vskutku klenot avantgardy. Obsah je notoricky znám, de facto se nejedná o nic víc než o zhmotnění nejděsivějších Buñuelsko-Dalíovských nočních vizí, v čele s rozříznutým okem, ale vlastně co na tom? Není jakýkoliv film povětšinou jen a pouhopouze lépe utajeným snem páně režiséra? Challenge Tour Speciál - Filmový lov, červen 2015 ()
Sny, fantazie, prolínání, asociace, úžasné surrealistické obrazy... Člověka možná při tomhle popisu napadá, jaký je rozdíl mezi uměleckým dílem a obyčejnou hloupou slátaninou pár překombinovaných záběrů. Po zhlédnutí filmu je ale odpověď jasná. Asi takový, jako rozdíl mezi Dalího mistrovskými díly a přezdobeným vánočním pohledem. Když o nich budete jen mluvit, rozdíl nepoznáte, ale stačí jediný pohled... ()
Galerie (45)
Zajímavosti (26)
- V roce 1966 režisér Luis Buňuel odmítl návrh Salvadora Dalího natočit pokračování. (JayZak)
- Během promítání filmu došlo ke dvěma potratům. (formelin)
- Po první projekci v Paříži byl Bunuel zklamán z rozpačitých, ale ne nesouhlasných reakcí diváků. Byl znepokojen, že kolem filmu není povyk a skandál a o pár dnů později napsal, že Andaluský pes měl být "zoufalou výzvou k sebevraždě". (Hwaelos)
Reklama