Režie:
Robert AldrichKamera:
Joseph F. BirocHudba:
Frank De VolHrají:
Bette Davis, Olivia de Havilland, Joseph Cotten, Agnes Moorehead, Cecil Kellaway, Victor Buono, Mary Astor, Wesley Addy, Bruce Dern, William Campbell (více)Obsahy(1)
Hororový snímek Roberta Aldricha kde hlavní postavou je bohatá dáma Charlotte Hollis (Bette Davis), která žije ve starém rodinném sídle se svou služebnou Velmou (Agnes Moorehead) samotářský život, stranící se společnosti. Důvodem je nevyjasněná smrt jejího snoubence Johna (Bruce Dern) , který byl zavražděn před 37 lety a na Charlotte padlo podezření. Další hrozbou je stavba dálnice, které stojí její dům v cestě. Charlotte se snaží za každou cenu zabránit bourání domu a tak si pozve na pomoc sestřenici Miriam (Olivia de Havilland), která má ale svoje plány... (contrastic)
(více)Videa (2)
Recenze (32)
Dva roky po megauspechu Whate ever Happened to Baby jane si bette Davis povedala, ze chce nadviazat na uspech toho filmu, tak uz nemala Krofordku, ale Oliviu de Haviland. A je to vyrazne slabsie, Bette Davis uz nie je demonicka, dialogy slabe, tempo tiez nijake .... slaby odvar slavnejsieho filmu : 55 % ()
"Hush hush, sweet Charlotte / Charlotte, don´t you cry / Hush hush sweet Charlotte / He´ll love you till he dies / Oh, hold him darling / Please hold him tight / And brush the tear from your eye / You weep because you had a dream last night / You dreamed that he said goodbye" 1927: V patricijském domě jižanské rodiny se koná ples. Otec sladké Charlotte zastraší dceřina ženatého ctitele Johna, ten dá přednost zákonité manželce a téhož večera přijde nejen o nabízenou ruku, ale také o hlavu. V kuchyni se pohřešuje řeznický sekáček a Charlottiny sněhobílé šaty jsou zbrocené krví... Brilantní úvod. Škoda, že hlavní děj, odehrávající se o 37 let později, neudržel kvalitu přechozího filmu Co se vlastně stalo s Baby Jane?, na který si tolik přál navázat. Jde o nový příběh, smíchaný z totožných ingrediencí. Bette Davis hraje další tragickou oběť dávné chyby a nepříznivých okolností. Soud jí sice vraždu neprokázal, ale pro sousedy navždy zůstala tou krvavou bábou, o které si pouliční děti zpívají morytáty. Charlotte už desítky let nepřekročila hranice svého pozemku. Fixovaná na dům jako mauzoleum lepších časů se odmítá vystěhovat kvůli plánované dálnici. Když se dělníci s bagry nenechají zastrašit ani střelbou, pozve na pomoc svou světáckou sestřenici. Tu měla původně hrát Joan Crawford, partnerka a rivalka Davisové z předchozího filmu. Protože komunikace obou hereček přerůstala v otevřenou nenávist a Crawfordová trávila víc času nervovým zotavováním v nemocnicích než na place, film se každým zdržením prodražoval a Aldrichovi nakonec nezbylo než ji nahradit. Katharine Hepburn na nabídku neodpověděla, Vivien Leigh a Loretta Young ji odmítly. Nepochybně je to škoda, protože Olivia de Havilland je zaměnitelná a bohužel i příliš průhledná herečka pro účely filmu, který staví na překvapivých zvratech. Některé z nich jsou velmi poplatné osvědčeným momentům z Baby Jane, další si Aldrich vypůjčil z Plynových lamp a Ďábelských žen. Variace na variace mi nevadí, ale množství zbytečných vedlejších postav je IMHO vážnější problém. Přesto - je to nadprůměrný film, jako obvykle mu dominuje hypnotická Bette Davis a titulní ukolébavku nemůžu dostat z hlavy. 80% ()
Nepovedená vykrádačka Baby Jane, u které se jasně projevuje to, že Aldrich není zrovna dobrým režisérem. V Baby Jane ho značně podržela předloha, ale tady se příběh tříští, působí nejasně a zmateně. Bette působí jako v té samé roli a podruhé už spíše komicky, ale ona se zbytkem obsazení to jakž takž utahuje na průměr. ()
Úvodní vražda v minulosti evokuje whodunnit slasher, ale vyleze z toho jen ukecané/hysterické drámo - na horor málo atmosférické a děsivé, na thriller málo napínavé a celkově zbytečně dlouhé. Respektive je to hagsploitaťák, který spáchali přímo tvůrci Baby Jane - Davis a Aldrich (kdo viděl Feud, je doma). Není to špatné, ale čekal jsem od toho něco jiného. ()
Velmi dobrý psychothriller s místy skoro hororovými prvky. Atmosférou i stylizací mi tento příběh malilinko připomněl Plynové lampy, ale celkovým pojetím a kvalitou za nimi nakonec přece jen trochu zaostal. Bette Davisová je výborná, což se bohužel nedá říct o Olivii De Havilland, která tady hraje jen lehce nadprůměrně. Škoda, že více prostoru nedostali Joseph Cotten a hlavně Mary Astorová, kterou jsem marně vyhlížel, a teprve v závěrečných titulcích jsem se dočetl, že hrála ani ne minutovou roličku vdovy. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (10)
- Všichni očekávali, že opětovné spojení Davis-Crawford zaručí zájem diváků a kasovní trhák jako v případě Co se vlastně stalo s Baby Jane? (1962). Vzhledem k produkčním problémům je čistý zisk přes milión slušným výsledkem, ale zdaleka nedosáhl úspěchu Baby Jane, jejíž náklady se vrátily 10x.. (kenny.h)
- Prodloužené natáčení způsobilo navýšení nákladů z 1,3 na 2,1 milonů amerických dolarů a ovlivnilo další připravované projekty. Například Agnes Moorehead byla nucena vzdát se role v komedii The Loved One (1965), aby mohla přetočit scény s Olivií de Havilland. Aby nemusely být znovu natočeny všechny záběry s Olivií v Louisianě, byly ve filmu ponechány některé scény s Joan, například široký záběr příjezdu Miriam taxíkem k domu. Všechny problémy způsobily, že Robert Aldrich v prosinci 1964 vyčepáním zkolaboval a musel být hospitalizován. (kenny.h)
- Keď sa počas natáčania filmu Joan Crawford dozvedela, že sa Bette Davis stala producentom daného filmu, spravila všetko preto, aby sa natáčanie filmu zrušilo. Vypomstila sa Robertovi Aldrichovi tak, že neprišla viac ako 3 týždne do štúdia, pričom tvrdila, že má silnú pneumóniu, ktorú jej potvrdili lekári, ktorých si Joan sama platila. Po nasledovnom vyšetrení štúdiovým lekárom sa preukázalo, že Joan je zdravá a musela splatiť štúdiu pokutu v hodnote stotisíc amerických dolárov. (AdamCritic)
Reklama