Série(9) / Epizody(28)
Obsahy(1)
Válka budí v různých lidech různé pocity: vlastenectví, solidaritu, obětavost, touhu ze všech sil pomoci ohrožené zemi. Ale i nenávist, ziskuchtivost, snahu urvat pro sebe co nejvíc, přiživit se na cizím neštěstí... Je to na jednu stranu pochopitelné, protože válečná vřava a všechny její průvodní jevy nahrávají těm nejtemnějším lidským pudům, jsou živnou půdou pro zločiny malého i většího kalibru. V Británii, v níž se celý národ cvičil v zabíjení, v níž byly povolány do zbraně tisíce policistů, v níž existoval přídělový systém a v noci zahalilo celou zemi do neproniknutelné tmy zatemnění, stoupla kriminalita od roku 1939 do roku 1945 o více než padesát procent...
Touto skutečností se nechal inspirovat scenárista Anthony Horowitz (autor např. Vražd v Midsomeru či Poirota) při psaní svého nového seriálu kriminálních případů, propojujících dva žánry: detektivku a válku. Jejich dějištěm je půvabné jihoanglické pobřeží, konkrétně městečko Hastings v hrabství Sussex. V místech, kde se před mnoha staletími odehrála jedna z největších bitev anglické historie, dnes vede svůj malý boj se zločinem superintendant Christopher Foyle. Celým svým srdcem touží být jinde, chtěl by své vlasti sloužit v první linii. Jeho nadřízení však dobře vědí, že nejužitečnější může být právě tady. Neboť i v tomto zdánlivě poklidném koutě Anglie se začínají množit zločiny poznamenané či motivované válkou, zločiny, jejichž vyřešení dá zabrat i tak dobrému policajtovi, jakým je právě Foyle. A důkazem je hned první Foylův případ: vražda německé manželky jistého místního hodnostáře, která unikla internaci, jež je jinak pro všechny "nepřátelské cizince" povinná...
V titulní roli exceluje jeden z předních britských herců Michael Kitchen - pamatujeme si jej např. ze seriálu Hrát králem či z detektivky Smrt pampeliškám, hrál i v několika "bondovkách" či ve filmu Vzpomínky na Afriku. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (38)
Mám rád detektivky - knihy i filmy. Seriály mi nevadí, obzvlášť, jsou-li britské. Foylova válka není oproti ostatním jako jsou Taggart nebo Případy inspektora Linleyho nijak zvlášť výjimečná, pominu-li prostředí a "atraktivní" čas, ve kterém se děj odehrává. A ovšem Foylova řidička je v něčem rozkošná. ()
Je zajímavé dočíst se, že za seriálem stojí scénárista Vražd v Midsommeru, protože právě ty mi to připomínalo. Detektivní příběhy vesměs klasického typu, ovšem ozvláštněné válečnou atmosférou, mají rozhodně něco do sebe. Britská suchost, zamyšlenost a životní styl konfrontované s nutností se omezovat, nejistotou a strachem o hodně zvyšují dojem z celkem obvyklých zápletek, navíc postavy (obzvláště sám Foyle a jeho trochu trdlovitá řidička) jsou docela sympatické. Takové příjemné detektivky na anglicky mlhavé nedělní odpoledne (které však ČT nasazuje, jako skoro všechny zajímavé pořady, do naprosto nemožného času). ()
Jeden z nejkvalitnějších detektivních seriálů, co se na naší obrazovce mihly. Nejen, že prostředí a hlavně časové umístění je zajímavé (anglický venkov za II. světové války), ale i jednotlivé epizody nejsou scénáristicky odflinknuté jako v některých těch C.I.S. apod. Před časem dávali na HALLMARKU, nyní na ČT1. ()
Nádherný detektivní seriál ze „staré dobré Anglie” za druhé světové války. Skutečnost, že v Evropě zuří válka a lidé v ní umírají po tisících ještě neznamená, že by si hajzlíci v Hastingsu a okolí mohli svévolně páchat své vraždy, sabotáže, špionáže, šmelinu a jiné delikty. Brání jim v tom (a dosti úspěšně) superintendant Foyle a jeho podřízení. Tento superintendant (který se čas od času snaží o přeložení, aby byl užitečnější vlasti) má správný suchý humor a občas bývá i cynický, většinou v případě, když se mu do cesty připletou mocní tohoto světa se svými „vyššími cíli”. Působí relativně nespolečensky a jeho věty jsou často jednoslabičné – „Ano.” „Ne.” „Sam.” Pod touto slupkou se ale skrývá velmi lidská a citlivá osobnost. Nezajímá ho hysterie oné doby např. nesdílí přehnanou obavu z komunismu a odborů, jak mu vše předkládá jeho šéf, který si navíc sleduje své osobní zájmy. Scénář věnuje dost práce vykreslení jednotlivých postav. Slovensky hovořící kolega říká, že „postavy a postavičky sú vykreslené niekedy až s hrabalovskou precíznosťou.” Pro Foyla je důležité, aby byl vrah nějak potrestán a spravedlnost zvítězila. Občas na hranici zákona nebo i proti němu. Asi je třeba označit to jako spoiler!Přesto ale musí přihlížet odchodu usvědčeného vraha, kvůli nutnosti účasti Američanů ve válce. Jiného zase nechá odejít, aby našel smrt ve střetu s nepřítelem nad kanálem La Manche. A nehne ani brvou když se otec zastřelí ani ne tak nad špatně vychovaným synem vrahem ale nad ztrátou podniku. Konec spoileru! Angličané a Američané nejsou vždy ti dobří a Němci nejsou zase vždy ti špatní ( i když i ti tam jsou a před nepřítelem je třeba mít se na pozoru vždy, jak vyplývá z Foylovy historky o střetnutí s německým fotbalovým mužstvem v roce 1936). Dočkáme se kladně vykresleného německého špiona, který pomůže s případem nebo se sestřelenými, zajatými letci v zajateckém táboře. Ač je vidět podobnost s ostatními britskými detektivními cykly (zejména s Vraždami v Midsomeru) přesto je ale tento seriál tím, že na jeho pozadí odehrává II. světová válka, jiný a tím výjimečný. ()
Výborný detektivní seriál z atraktivního prostření obklíčené Anglie za druhé světové války. Poměrně věrné reálie, i když někdy kvůli příběhu a napětí odlehčené. Některé díly jsou opravdu vynikající, jen škoda, že ne všechny a na některých epizodách mě bavil jen M. Kitchen, který celý seriál opravdu táhne. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (1)
- Když je Foyleův (Michael Kitchen) syn v srpnu 1940 přeřazen k jednotce obsluhy radarů, má se vydat na zkušební let, přičemž nastupuje do letounu Supermarine Spitfire Mk. IX imatrikulace ZD-B MH434. Spitfirey Mk. IX ale přišly do služby až v červenci 1942. (bejkovec)
Reklama