Reklama

Reklama

Božské děti

  • Írán Bacheha-Ye aseman (více)

Reklama

Obsahy(1)

Rodina malé Zahry a Aliho je tak chudá, že děti mají každý po jednom páru bot. Zahřiny střevíce byly už tak sešlapané, že musely k ševci. Ali sestřiny botky sice vyzvedne, jenže cestou je nešťastnou náhodou ztratí. Uvědomit si dosah takové ztráty pro dvě chudé íránské děti je pro nás, zhýčkané Středoevropany, velmi těžké. Do školy musí oba v něčem chodit a ve škole dokonce sportovat. Otec peníze na nové nemá a maminka je nemocná. Přiznat se ke ztrátě rodičům by nikam nevedlo. Co si počnou? Spásný nápad dělit se o Aliho kecky se sice zdá jako momentální řešení, ale jen na chvíli. A Ali to ví. Musí se o svou sestru postarat. Ale jak? (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (250)

H34D 

všechny recenze uživatele

Roztomilé citové vydírání, nad kterým se dá výměnou za pár dětských botiček přihmouřit oko. Nejsem si jist, nakolik chce film poukázat na nezkaženost dětské duše a nakolik by rád západní společnosti sdělil, že v takové, pro nás nepředstavitelné, chudobě se skutečně nedá dělat nic jiného, než roztáhnout kobereček a modlit se k východu. :) Ale ne, cynismus a islamofobii na chvíli stranou, tohle se vcelku povedlo... 7/10 ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

První íránský film který jsem viděl a rovnou nádherný lidský příběh, ve kterém hlavní role hrají děti. Vše se pak točí kolem ztracených bot a tvůrci, prosím pěkně, o nich dokáží natočit 89 minut dlouhý film. A co víc. Film je plný dětských emocí, silných scén a nezapomenutelných zážitků, u kterých si opět uvědomuju, jak jednotlivé země odkrývají různé problémy, o kterých se nám v České Republice ani nenechá zdát. A to si prosím pěkně pořád na něco stěžujeme. ()

Reklama

Kristusazapad 

všechny recenze uživatele

Všetko sa to podľa mňa odvíja z obrovskej kultúrnej, poetickej a mystickej tradície, ktorá vyvrcholila v Rúmího súfistickej poézii. V nej sa učenosť stretáva s prostotou a spolu smerujú k hlbšiemu poznaniu. Príbeh dvoch súrodencov - dvoch Božích detí - vystihuje svojou podstatou základné piliere islamu ako i jadro súfistickej spirituality. Ide najmä o motív cesty, čiže piateho piliera (Hajj). Jednou z kľúčových udalostí v živote moslimov je cesta do Mekky, na konci ktorej nasleduje očistný rituál. Nevykonal niečo podobné i mladučký Ali, ktorý svoju tŕnistú a predlhú cestu za odčinením hriechu, ukončil očistením v studničke? Navyše Ali na rozdiel od divákov netuší čo ho čaká. Domnieva sa, že mu nezostáva nič iné, než „odovzdať sa otcovej (Božej) vôli“. Aliho, ale i Zahrina cesta je tu tak i alegóriou cesty mystika, ktorý sa na svojej púti (naplnenej láskou) snaží pomocou príkladného života a odovzdania sa priblížiť k Bohu. Ten príkladný život sa tu prejavuje aj v odeve asketického pustovníka (chirqa), či v ochote podeliť sa o svoj majetok s chudobnejšími. Tým je vystavaný i tretí a štvrtý pilier – Zakat a Sawm. Čo je však najpodstatnejšie, Majidi tieto prvky uplatňuje i vo svojom štýle – v svojej asketickej prostote, v súcite s trpiacimi hrdinami, či v symbolike celoživotnej cesty - neustáleho pohybu. A Boh - nezobraziteľný a nedeliteľný, zahŕňajúci celý svet - sa prejavuje v jedinečných prchavých zábleskoch (wáhidíja), v okamihoch šťastia, napríklad v scéne stúpajúcich bubliniek, či v rybkách, ktoré objímajú ubolené chodidlá hlavného hrdinu... (napísané pre Hviezdne noci, 2019) ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Tyhle íránské filmy pro děti a mládež mě snad neomrzí. Božské děti jsou naplněné emocemi a silnou empatií dvou sourozenců. Přestože Majidi několikrát zaměří detail záběru na plačící dítě, až tím jemně balancuje na hraně citového vydírání, naštěstí tu hranu nikdy nepřekročí a s realismem této tvorbě vlastním se pokaždé citlivě vrátí do atmosféry každodenního chodu malého íránského městečka. V protikladu ke spřízněným filmům od Abbase Kiarostamiho (Kde je dům mého přítele?) mě tu zaujalo právě i nahlédnutí do odlišných reálií a oproti vesnici zde do městského prostředí, v němž lze i mezi dvěma od pohledu téměř zaměnitelnými žačkami vnímat výrazné sociálné rozdíly. Nesmírně zajímavé jsou vedlejší postavy dospělých, ať už tatínek-zahradník, obuvník nebo učitel se školníkem... každá z nich je tu totiž součástí alespoň jedné dobře vymyšlené příhody s pointou. A přestože jsem chvílemi vnímal Božské děti sice jako skvělý, ale současně možná lehce zaměnitelný dětský film z Íránu, od rozjezdu běžeckého závodu a následného vyvrcholení s výsledkem dvojího protichodného významu jsem o výjimečnosti právě viděného v žádném případě nepochyboval. Jo, takhle vypadají a fungují silné filmové zážitky. [90%] ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Božské děti jsou sociálně soucitným filmem s jemným sklonem k poetismu. Dítě naštěstí neslouží jako rukojmí k emočnímu vydírání, je zde spíše prostředkem k zamyšlení se nad uspořádáním životních hodnot. Tvrdá perská realita nejspodnějších třídních vrstev pečuje o svoji bezúhonnost, vzdělání je cestou k pohodlnějšímu životu, svědomitost a osobní zodpovědnost jsou nutným předpokladem cesty překonání daného stavu. Majid Majidi má sice s chudobou své vlastní humanitární zájmy, přesto nechává vyniknout básnické zasnění krásou života a zpívá o nejčistším projevu lidské lásky. Hlavním hlasem perské lyriky je Ali (příjemný Amir Farrokh Hashemian), školou povinný malý chlapec z chudinské části Teheránu. Zodpovědnost je základním principem požadavků k úspěšnému vykročení životem vzhůru, hledání možností s velmi omezenými prostředky je posilující, poezie se svědomitě laská s okouzlením životem a kreslí slovo láska. Druhým básníkovým nástrojem je Zahra (příjemná Bahare Seddiqi), Aliho mladší a nevinná sestřička. Boty jsou základem společenského soužití, přesto je potřeba soudržnosti a čisté sourozenecké lásky silnějším pudem. Poezie se raduje životem a vzývá lásku. K výraznějším postavám patří také otec obou dětí (Mohammad Amir Naji), prostý a nevzdělaný muž. Touží po trochu lepším životě a nešikovně se s ním pokouší po svém poprat. Z dalších rolí: Aliho laskavý školní učitel (Dariush Mokhtari), nadšený učitel tělocviku (Behzad Rafi), disciplínu přísně vyžadující ředitel školy (Kamal Mirkarimi), těhotná matka Aliho a Zahry (Fereshte Sarabandi), nová Zahrina školní kamarádka Roya (Nafise Jafar-Mohammadi), vznětlivě odměřený zelinář (Jafar Seyfollahi), mladá učitelka Zahry (Zahra Mirzai), chvilková Aliho známost v bohaté čtvrti Alireza (Mohammad-Hossein Shahidi), či Aliho s nezájmem o fotbal nespokojený kamarád ze školy (Seyd-Ali Hosseini). Božské děti jsou velmi příjemným ochutnáním starobylých tradic perské poezie. Filmové básnění obdivuje a miluje život v jeho nejzákladnějších ušlechtilých prvcích lidskosti. Jde o velmi příjemné poetické osvěžení. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (10)

  • Natáčelo se v Teheránu (Írán). (Varan)
  • Výrobní náklady byly odhadnuty na 180 000 amerických dolarů. (classic)
  • Ohlasy kritiků na film byly velmi pozitivní. Někteří kritici jej přirovnávali k filmu Zloději kol (1948). Roger Ebert jej v recenzi v Chicago Sun-Times označil za „téměř dokonalý film pro děti, který postrádá cynismus a chytrácké postoje většiny americké zábavy pro děti a září jakousi dobrosrdečnou čistotou“. (classic)

Reklama

Reklama