Reklama

Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejrozsáhlejší prózou francouzského spisovatele Marcela Pagnola je jeho dvoudílný román Živá voda. Vrací se v něm, tak jako ve většině svých děl, do rodného kraje Provence, okolí městečka Aubagne blízko Marseille. V roce 1952 Pagnol svůj román sám zfilmoval pod názvem Manon od pramene.
O třicet let později francouzský režisér Claude Berri vytvořil novou dvoudílnou adaptaci. Scénář napsal spolu s Gérardem Brachem, ke kameře si pozval renomovaného kameramana Bruna Nuyttena. Také při hereckém obsazování měl režisér šťastnou ruku: pro Yvese Montanda byla role Césara jednou z životních příležitostí a Daniel Auteuil získal za interpretaci prosťáčka Ugolina francouzskou prestižní cenu Césara. Hvězdné obsazení doplňuje Gérard Depardieu a půvabná Emmanuelle Béartová.
Kraj kolem Aubagne, vyprahlé podhůří Alp, nedává jejím obyvatelům velkou příležitost k obživě. Vše závisí na dostatku vody a kvalitě půdy. Horké slunce a práce tvrdá jako kamení na polích, formuje charaktery lidí, kteří jsou často velmi neúprosní k sobě, stejně jako k ostatním. César se svým synovcem Ugolinem se těší, že lacino vykoupí majetek po zemřelém sousedovi. Jeho pozemek má totiž cenu zlata, je na něm pramen, o kterém nikdo neví... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (150)

Mopped 

všechny recenze uživatele

Pěkný film, plný chamtivosti, naděje a následně zmaru nad vrtochy přírody, nezájmem vesničanů a zlem v podobě farmáře Césara a jeho synovce Ugolina(1987 César: Daniel Auteuil – Nejlepší herecký výkon), jež svoje zisky staví nad život člověka. I přes počáteční úspěchy, hrbáč Jean, marně svádí boj s počasím a hlavně se zlomyslností sousedů. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Že Provence umí být pořádně mrazivá, vím už z perfektního MR 73. V něm byl Daniel Auteuil respektovaná herecká hvězda, tady na sebe teprve upozornil. Zanechal velmi dobrý dojem, a dokonce se nebojím říct, že v jeho stínu zůstal jak mnohem slavnější Yves Montand, tak nastupující Gérard Depardieu. Jean od Floretty mi připomněl francouzské nemorální thrillery šedesátých let. Na začátku je neutrální úmysl, nebo alespoň pochopitelný. Sled událostí ale konatele postupně korumpuje, až nakonec dopadne jako zlosyn. Poetická atmosféra venkova, v niž se zdánlivě nemůže stát nic zlého, ještě zvýrazňuje nadcházející tragédii. ()

Reklama

CSSML 

všechny recenze uživatele

Rozhodně lepší než Tatínkova sláva, nicméně jsme se s manželkou nemohli zbavit dojmu, že ačkoli je zde vyprávěn dramatický příběh vraždy, nenávisti a posedlosti získáním vody, styl vyprávění je stále idylický a jaksi nezúčastněný jako v Tatínkově slávě. Kromě toho mi dojem kazilo nelogické chování postav. Jean by si za své vyběhnutí k místu exploze bezesporu zasloužil Darwinovu cenu. A opravdu by mě zajímalo, zda by někdo – jinde než ve francouzském románu – uvolňoval jím ucpaný pramen, pokud by se důkladně nepřesvědčil, že jeho bývalý majitelé odešli. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

"What kind of man is he?" "He's a typical city-hunchback type."     Značne bezútešná dráma, v ktorej vystupuje do popredia bezohľadná ľudská hrabivosť. Odohráva sa v nehostinnom hornatom prostredí a jej "hrdinami" sú miestni farmári, ktorí sa pre svoju chamtivosť neštítia ani veľmi podlých a zlomyseľných činov. Na druhej strane stojí dobrosrdečný Jean, človek z mesta, ktorý sa trochu naivne a poriadne tvrdohlavo snaží stať sa za každú cenu farmárom. Film samostatne príliš nefunguje, treba určite ho vidieť spoločne s pokračovaním Manon od prameňa (1986). Za jeho drobné negatíva považujem nedostatok emócií a trochu naivný ústredný hudobný motív (Jean-Claude Petit), ktorý sa otravne dookola opakuje. A za jeho pozitíva hlavne výborne herecké výkony ústrednej trojice (Yves Montand, Daniel Auteuil, Gérard Depardieu).     "A farmer may grow a hump, but a hunchback rarely becomes a farmer." ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Výborného Depardieua v titulní roli zastiňují jeho protihráči - D. Auteuil coby v jádru dobrácký a omezený sedlák, který jde ovšem za svým cílem doslova přes mrtvoly a zejména Y. Montand, jemuž postava protřelého a všemi mastmi mazaného Césara dokonale sedí. "Jean od Floretty" je nadmíru reálným příběhem, který ilustruje fakt, že naivní a bezelstný člověk (byť vybavený moderním vzděláním) nemá šanci proti bezohlednému a chamtivému protivníkovi, který dokáže využít detailní znalosti místních poměrů i lidské povahy. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (5)

  • Během předprodukce bylo zasazeno 12 000 karafiátů a přesazeno tucet olivovníků se stářím několik stovek let. (ČSFD)

Související novinky

Navštivte lokace slavných filmových scén!

Navštivte lokace slavných filmových scén!

09.04.2022

Přemýšlíte, kam letos na dovolenou? Máme pro vás tip na tři destinace, které vám učarují stejně jako tvůrcům ikonických děl světové kinematografie. 1. Maroko - Středověké medíny, barvami hýřící… (více)

Reklama

Reklama