Reklama

Reklama

Jean-Paul Belmondo v roli muže, který se stal legendou.  Serge Alexandre Stavisky ukrajinský emigrant začínal ve Francii jako malý podvodníček a postupně se vypracoval na muže, jenž významně ovlivňoval francouzské hospodářství i politiku. Jeho finanční machinace, do kterých byli zapleteni nevýznamnější průmyslníci, stejně jako vysocí politikové vyvrcholila tzv. „Aférou Staviského“, která ve třicátých letech minulého století otřásla celou Francií a v roce 1934 vyvrcholila pádem vlády. Stavisky, muž mnoha tváří, elegán s vytříbeným vkusem, se obklopoval krásnými věcmi i ženami, měl pár přátel a mnoho nepřátel. Alain Resnais ve svém filmu Stavisky zachytil domnělý průběh této aféry, strmý vzestup jejího aktéra, který končil nejhlubším pádem. Stavisky spáchal sebevraždu. Do hlavní role obsadil režisér Jeana-Paula Belmonda, který se podílel zároveň na financování filmu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (31)

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Snímek drží nad vodou v první řadě nezpochybnitelné charisma Jeana-Paula Belmonda. Neboť základní osa příběhu je zbytečně rozdrobena a následně jen tak pro jistotu ještě řádně rozmělněna množstvím postav, nepodstatnými detaily a různými časovými rovinami, jejichž použití vyžaduje cit i určitou zručnost. Vyprávění se tak stává trochu těžkopádným a nezáživným, leč nostalgickou dobovou atmosféru mu upřít nelze, takže nakonec to vidím na solidní 3* ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Filmy s Jeanem-Paulem Belmondem někdy trpí tím, že diváci si zvykli Belmonda vidět v jedné jediné škatulce a cokoliv se z jeho tvorby vymyká, sklízí rozpaky a nepochopení. Bohužel tady ale musím konstatovat, že rozpaky jsou zcela na místě, protože Resnais to nevzal za správný konec a výsledkem je nudný a bezkrevný film, jehož hlavní hrdina nedosahuje charisma skutečného Staviského, jakkoliv se mu Belmondo snaží vtisknout svůj obvyklý šarm. Resnais se snaží svého hrdinu vykreslit jako někoho, kdo až příliš uvěřil svým vlastním lžím a hraje svoji úlohu bez ohledu na rizika z toho vyplývající a na blížící se konec. Snímku toho schází mnoho, mimo jiné i výraznější ženská postava nebo Belmondův protihráč. Tady je Resnaisův hrdina vylíčen jako obět systému a jakkoliv je na tom kousek pravdy, viděl jsem spousty filmů, kde je podobný námět přetavený do mnohem přesvědčivější polohy. Celkový dojem: 40 %. ()

Reklama

altaica 

všechny recenze uživatele

PRO MUŽE:Joj, to byl život a takový to mohl být film. Jedna herecká super hvězda Jean-Paul Belmondo, sošná krása Anny Duperey, perfektní kulisy a kostýmy z třicátých let, k tomu takový námět!!! A tak dokonale to zesr*li. Ta nuda je k zešílení. Připomíná to podání ve vypjatém tenisovém mači. Vysoký nadhoz. Záda napružená v brutálním záklonu. Dynamicky výbušný švih provedený obrovskou silou. Raketa míček ani nelízne a setrvačností flákne do kurtu a ve zlomku sekundy se zpětně odrazí přímo do držky tenistovy. Gameball, setball, matchball – divák prohrál dvě hodiny svého času.         PRO ŽENY A *CITLIVÉ* MUŽE: Kameru vedl malíř, který často v kompozici obrazů byl inspirován díly slavných impresionistů. Bez digitálních fíglů jen s pomocí několika difúzních a hvězdičkových filtrů kreslil a kouzlil. Kamera a hudba jsou s herectvím JPB velkým pozitivem tohoto snímku, madame. Chvíle slávy kombinované s prostřihy z budoucího vyšetřování. Loď, která se potápí a kapitán jí přesto vede na hlubinu. Posledních 20 minut snímku zachraňuje jinak velmi zdlouhavý a těžkopádný film.          UKÁZKY: Nic zvláštního. Panička, co se považuje za milovnici. Vzdělaná venkovanka, není nic horšího. Řekl jsem jí rovnou: Svlékni se a nech si jen šperky. Chci se dívat. A ta husa se začala hihňat a recitovat Baudelaira! Děs. Ještě, že čte detektivky. Bylo o čem mluvit, když mi zhasnul... zápal.// Peníze získáš, když je ukazuješ. Kdybych nerozhazoval, lidi by ztratili důvěru.Řekli by, šetří, je na tom zle.// Jaký je to pocit, barone, promrhat takové jmění? Pocit naplnění, Sašo. Nádherný pocit. ()

Akana 

všechny recenze uživatele

Forma je tentokrát - aspoň pro mě - působivější než obsah. Ani ten samozřejmě není nezajímavý, ale spíš pro milovníky psychosociologických sond do historie 20. století. V tomhle směru je tu hodně náznaků, symboliky a myšlenek. Ale jak jsem řekl, Stavisky je především krásně natočený. Kamera, střihy, flashbacky, na rok 1974 a evropský film to působí velmi moderně a dynamicky, přestože v ději se žádných efektních dramat nedočkáme. I když jde o ryze nekomerční snímek, neobsahuje žádné intelektuální umělecké schválnosti, dá se říct, že je to artfilm s lidskou tváří. A ještě něco: na CSFD mě překvapuje ani ne tak nízké hodnocení jako neuvěřitelně malý počet hodnotících. A přitom tady přece hraje (a samozřejmě skvěle) Belmondo... ()

Baxt 

všechny recenze uživatele

Je vlastně dobře, že Resnais v druhé půlce Staviského postavu trochu opomíjí a zaměřuje se na vedlejší společníky, kteří hrají ve stále houstnoucích flashforwardech hlavní roli. Beru za samozřejmost, že vyberu-li si reálně existujícího člověku a hodlám jeho osudy přepracovat, zejména vyplnit mezery v jeho privátním životě, bude to osoba zajímavá a bohatá životem. Alexandre Stavisky, jak jeho kontury Resnais načrtává, je tak na půli cesty. Sice darebák z vysoké společnosti, inu, věčná inspirace, ale trochu okoukaná partie do dialogu s divákem. Výborný materiál do humorných scén, které jsou ale opomíjeny (nebo z 99% závisí na Belmondově šarmu), stejně tak nejsou přítomny vážnější podtóny. Zbyl tak patvar, jež si nemůže dovolit punc skutečného životopisu, ani hravé fiktivní podívané. Brilantně natočené, ale snadno zapomenutelné. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie filmu prebiehalo v mestách Paríž a Biarritz. (dyfur)
  • Film byl na projekci filmového festivalu v Cannes diváky vypískán. (sator)
  • Jean-Paul Belmondo se z vlastní vůle stal i producentem filmu. O tom ale Alain Resnais neměl ani tušení. Po celou dobu natáčení žil v domnění, že produkci zajišťuje Ariane Films, tedy Alexandre Mnouchkine. Jean-Paul ale skutečně sám do filmu nastrkal peníze a zařídil to tak, aby režisér o ničem nevěděl. Mnouchkine to také po celém průběhu natáčení držel v tajnosti. Resnais se to dozvěděl až 3 dny před koncem natáčení. (Pierre)

Související novinky

Zemřel skladatel a textař Stephen Sondheim

Zemřel skladatel a textař Stephen Sondheim

27.11.2021

Svět hudby přišel o jeden z velkých talentů. Ve svém domě v americkém Roxbury včera zemřel oceňovaný textař a hudební skladatel Stephen Sondheim. Médiím zprávu předal umělcův právní zástupce.… (více)

Reklama

Reklama