Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na zámek v podhůří Krkonoš přijíždí nový majitel Štěpán (J. Prachař) se snoubenkou krásnou komtesou Blankou (D. Morávková) a mladším bratrem Adamem (J. Nedbal). Cestou kočár nešťastně srazí kolemjdoucí dívku Lidušku (L. Skleničková), Adam jí pomůže a ona se do něj zamiluje. V horském městečku je ještě jeden nový příchozí, národopisec Jiráček (O. Sokol), který sbírá místní pověsti a nevychází z údivu nad tím, že zdejší lidé ještě věří v Krakonoše. Díky Adamovi Liduška získá místo zahradnice na zámku, jenže také brzy zjistí, že Adam je beznadějně zamilovaný do Blanky. Sobecký a lakomý Štěpán se dozví od Jiráčka o nevídaných pokladech skrytých v krkonošských horách a je odhodlaný je získat, zvlášť, když Adam náhodou objeví vlašskou knihu, která pomocí tajných značek popisuje, jak se k nim dostat. Jenže rozluštit je nedokáže ani Jiráček. Po první neúspěšné výpravě se ukáže tajemný cizinec a nabídne Štěpánovi, že ho k pokladům dovede. Požaduje za to vlašskou knihu a největší drahý kámen, který najdou. Poklad skutečně objeví, ale Adam zapře drahokam, který vzal tajně kvůli Blance. Štěpán, který se nehodlá s nikým dělit, chce cizince připravit o život. Cizinec však v rozhodující chvíli odhalí svou pravou tvář. Je to Krakonoš! A strašný trest přijde vzápětí. Podaří se Lidušce zachránit Adama? Jakou záhadu skrývá starý obraz na zámku Hůrka a co strašlivého se v horách kdysi odehrálo? A kdo je vlastně Krakonoš a jaké je jeho největší tajemství? (Česká televize)

(více)

Recenze (490)

kingik 

všechny recenze uživatele

Po stopách (televizního) Krakonoše. V rozvleklém podání, s nepřívětivými kostýmy a s příměsí deutsche fernsehen pohádek, tolik v našem kraji neoblíbených. Chceme-li rozebrat úvahu, co má bájný vládce hor za tajemství, mohli bychom dojít až k intimnímu problému, který představuje plynatost. Jiným problémem může být jeho impotence i případná latentní homosexualita. Jak jinak si vysvětlit nezájem o tak lepou děvu, jakou je Liduška (Leona Skleničková), která se vedle něj natřásá a v jeho těsných kalhotách zůstává povážlivé klidno. Těch tajemství můžou být desítky a dojdeme jen ke spekulacím a čirým dohadům. Rozeberme tedy fakta. V prvé řadě je dobré si připustit, že útvar zvaný pohádka je dávno přežvýkaný a vysušený. A režisér Peter Bebjak si to patrně uvědomoval. Svoji pohádku nevystavil na absolutním tradičním základu pohádek, ve kterých se to hemží kouzly, nadpřirozenými bytostmi a pohádková atmosféra prosakuje z každého záběru. Zvolil tak trochu opačný přístup, kdy natočil film/příběh s pohádkovými prvky, a postava Krakonoše může být silně vnímána coby nadpřirozená, přičemž její prvotní základ vychází z bájných mýtů, které postupem času začaly kolovat mezi lidmi a nabraly obří rozměr mýtické bytosti, na kterou jedni věří a bojí se vyslovit její jméno a druzí se těmto báchorkám jen smějí. Zajímavý tvůrčí úmysl představoval odvážný záměr natočit tento pohádkový film coby prequel k populárním Krkonošským pohádkám. Krakonoš je ztvárněn v mladší verzi, s impulzivitou, tolik charakteristickou pro Krakonoše Františka Peterky, značně šetří, pověstnou "zpravodajskou" sojku si teprve přinese do svého příbytku a o ziskuchtivém a panovačném Trautenberkovi padne jen letmá zmínka. Nemalým tajemstvím zůstává, zda ho měl nějakým způsobem představovat Jakub Prachař, taktéž v podstatně mladší verzi a příbuzensky spojený s Iljou Prachařem, původním představitelem milostpána, který byl jeho dědečkem. Tak či onak, zajímavý tvůrčí záměr skonal ve svém zárodku, absolutně nic se z něj nevytěžilo a výsledek je na hony vzdálený pojetí Krkonošských pohádek. Do očí bijící je odbytá práce kostyméra. Asi chlastal, ale většina kostýmů působí chudobně, jak kdyby byly spěšně sundány z krejčovských panen, bolestné to bylo zejména u Krakonoše a jeho "civilu", nešlo se zbavit dojmu venkovského trhana nebo tuláka. Zbytek oděných postav nepředstavuje také nic extra honosného. Problém působila i celková absence svižnosti a dynamiky. Většina scén je vystavěna v pomalém tempu, s  nádechem ponuré atmosféry. Ani hlášek si divák moc neužije. V oblasti vtipnosti úřaduje pouze Ondřej Sokol, jehož národopisec náležitě využil umrlé většiny postav a solí výstižně komické a svěží dardy. Problematický Krakonoš, kterému David Švehlík extra charisma nepropůjčil a žádným mocným hlasovým fondem se neblýskl, má ještě dva konkurenty, herecky ještě slabší. Jsou jimi otravná komtesa Dominika Morávková-Zeleníková a prudce mdlý Jan Nedbal, oba svorně herecky selhávající. Nedbal akorát víc na očích, vysápal se totiž až do hlavní role. Koprodukční pachuť si také vybrala svoji daň - německá produkční stopa sice není extra rušivá, i tak je nemožné přehlédnout její špatnost. Dětského diváka už dávno hranými pohádkami neoslníte. Dospělý divák dá Krakonošovi a jeho nesexuálnímu dobrodružství ještě před Anči, Kubou a hajným přece jen větší šanci. Neskonalým nadšením ale vřískat, jako ta pověstná sojka, hned tak nebude. 6/10 () (méně) (více)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Jen hrůzný dabing a některé postsynchrony pokazily tuhle jinak výjimečnou pohádku. KONEČNĚ se nikdo v českém filmu nepitvoří, postavy mluví přirozeně a má to atmosféru, patu a hlavu. Krásným příkladem budiž postava Maryškova, z níž tvůrci klidně mohli udělat stejného *** áka jako nedávno v jiném díle, ale jeho pošťák to s grimasami nepřehnal. Jestli lze věřit titulkům ze závěru filmu, dabované byly jen dvě postavy. Krakonošovo tajemství je tak dobré, že můžeme téměř litovat, že patří do pohádkového žánru, protože o něco drsnější Krakonoš by určitě bavil ještě víc. Sokol super, taky nedělá p**u jsk.obvykle a jeho předobrazem budiž řídící z Čtvrtkova Rumcajse. Prachařův Trautenberg se nádherně vrátil v jeho vnukovi, ale srovnávat není třeba, tohle je jiná pohádka. ()

Reklama

Ephemeris 

všechny recenze uživatele

Už prvá polovica vzbudila nádeje, že roky/desaťročia trvajúca vianočná rozprávková mizéria sa skončila a my sme našli svätý grál novodobej rozprávkovej tvorby. Potom tomu síce mierne došiel dych, na celkovom dojme to ale ubralo len mierne. Ak tu časom budú pribúdať ďalšie jedovaté hanopisy od miestnych neúprosných kritikov, pokojne prihodím aj piatu hviezdu. ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Tak jako vánočním pohádkám ČT moc nefandím, tak tahle se celkem povedla. Otázkou je, jestli se to dá považovat za pohádku. Přišlo mi to takové dost vážné. Díváme se na Krakonoše úplně z jiného úhlu, než jak ho známe z večerníčku. Dost se tu řeší i jeho minulost a původ. Herecké obsazení je opravdu povedené. Chválí se hlavně projev Davida Švehlíka v roli Krakonoše, a to hlavně ze strany dam. :D Určitě je příjemné as na tuto postavu a legendy s ní spojené podívat i z jiného úhlu pohledu. "Je to lhář a podvodník!" ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ten rozdíl mezi původními Krkonošskými pohádkami a novodobým zpracováním pověstí o vládci hor Krakonošovi je propastný, zvláště v castingu a především pak v hereckých výkonech a scénáři, ale jako vánoční pohádka to neurazí...byť ji pohříchu táhl hlavně Ondřej Sokol a jeho postava osvícenského ,,vědce" - národopisce... PS: Obsazení Jakuba Prachaře odkazujícího k postavě Trautenberka v podání Ilji Prachaře, tedy Jakubova dědečka, je pikantní třešničkou navrch... ()

Galerie (92)

Zajímavosti (10)

  • O pohnútkach natočiť rozprávku na túto tému prehovorila scenáristka Barbara Johnsonová: „Postava Krakonoša si zaslúži rozprávku, ktorá je jej venovaná trošku z hlbšieho, podrobnejšieho pohľadu, než ako ju poznáme z Večerníčkov.“ (Arsenal83)
  • „Krakonošovo tajemství má podle mne v sobě všechny atributy současné atraktivní a žánrově rozmanité pohádky,“ uvedl režisér Peter Bebjak. (SONY_)

Reklama

Reklama