Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHudba:
Dan RomerHrají:
Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Simon Bennebjerg, Melina Hagberg, Kristine Kujath Thorp, Gustav Lindh, Morten Hee Andersen, Thomas W. Gabrielsson (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)
(více)Videa (6)
Recenze (309)
Evropské klima Madsovi svědčí (Hannibal je výjimkou potvrzující pravidlo). Jeho minimalisticky podaný Ludvig táhne surové historické drama o zarputilosti a bramborách. Sebedestruktivní měření si pinďourů je narušeno romantickou linkou, která je jak z červené knihovny. Což je vlastně škoda, protože vidět dopady ega a přesvědčení na sobě a svém okolí filmu slušelo. S Rimsym souhlasím o snaze balancovat, s Verbalem zas o tom, že konec měl být jiný. 8/10, 4*. ()
Strohý film o tvrdých lidech, kteří se perou s nepoddajnou krajinou a nepřejícností mocných. Natočené je to hezky, ale chyběl mi tu nějaký výrazný prvek. Ono je tu vlastně všechno, co má správné historické drama mít, ale něco intenzivního, co by vyvolalo hlubší emoci, jsem tu postrádal. A moc mi neseděl ani ústřední záporák, který byl tak zlý, až to občas zavánělo karikaturou. Co se naopak povedlo byla sychravá atmoféra a vykreslení Dánska, kde to v 18.století stále připomínalo středověk. A jen v superlativech se dá mluvi o Mikkelsenovi. Tenhle chlap si v řadě filmů drží kamenný výraz, ale o to víc vynikne každý záchvěv obličejových svalů nebo jen pouhé mrknutí. Ve finále jsem čekal trochu víc, ale i tak jsem spokojen. 75% ()
Bezchybné, dusné, vtahující a emotivní. Miluju tuhle dánskou komorní filmařinu a když se sejde zvučné jméno v režiserském křesle (jen koukněte sami, co tenhle bůh natočil), geniální, oskarový Mads Mikkelsen a dobře rozehrané téma, je s přehledem vyhráno. Od začátku z pohledu diváka prostě nejde jinak, než naplno fandit hlavní postavě v jeho plánu a čekat, kam se to celé vyvine. S přicházejícími postavami, z nichž každá je dostatečně ikonická a svěží, aby si získala další sympatie, se nám plní plátno áčkovými charaktery a jakmile se objeví hlavní záporák (čti slizký, nechutný, zvrácený zm*d, jaký na plátně už pěknou dobu nebyl a kterého by snad každý z nás nejraději viděl mrtvého na třikát), jde postupně do tuhého. Příběh se rozvíjí skvěle, postavy a jejich osudy stejnětak a dočkáme se jak historického dramatu, tak dokonce i brutální krve a několika twistů, které otáčejí děj o 180 stupňů a které divákovi pěkně zamíchají kartami. Ve výsledku jsem naprosto spokojen a je vidět, že Sever je prostě úplně někde jinde a s grácií dokáže vyprodukovat komorní historickou bombu, které bych se jinak vyhnul obloukem, ale tady prostě nemohu jinak než za plnou pětku. ()
V kinech teď vyrašil dánský film s názvem Bastard, ve kterém baronuje Mads Mikkelsen, který by svým charismem mohl zatloukat hřebíky na první dobrou. Film je abnormálně skvělý a to nejen díky Madsově hereckému umu, který by mohl rozdávat po barelech. Režie se ujmul Nikolaj Arcel, který se blýskl v minulosti filmem Královská aféra a nyní svůj záblesk Bastardem zdatně překonal. Snímek se natáčel i v našich končinách, takže zdatné oko uzří kupříkladu Libochovický zámek a v závěrečných titulcích nejedno české jméno. Závěrem mohu hrdě prohlásit, že jsem po dlouhé době viděl film, za který se žádný autor nemusí stydět a já se zas nemusím stydět za to, že jsem tohoto Bastarda pln emočních křivek viděl. ()
Zatiaľ, čo jednou rukou berieš, druhou buď pripravený dávať. Pretože všetko má svoju cenu a nedá sa mať všetko. Niečo získaš, niečoho sa musíš vzdať. Jeden o tom, čo nazval chaosom, prízemne rečnil, druhý podľa toho (bez toho, aby potreboval vedieť, podľa čoho vlastne) žil. A takto to s nimi aj dopadlo. S prvým na hovno, s druhým (ako-tak nakoniec predsa len) dobre... Nie, o nejakom vyslovene šťastnom konci tu ale nemôže byť ani reči, neverte komentárom, ktoré tu o tom hundrú. Veď tá troška (akokoľvek veľkého) šťastia na záver bola vykúpená draho. Veľmi draho. Už som napísal - všetko má svoju cenu! ()
Galerie (59)
Zajímavosti (13)
- Nikolaj Arcel v rozhovore povedal, že herecký štýl Madsa Mikkelsena bol v tomto filme inšpirovaný jeho úlohou v Rytieri spravodlivosti (2020). (Arsenal83)
- Film odvodený od bestselleru Idy Jessen "Kaptajnen og Ann Barbara" ("Kapitán a Anna Barbara") je inšpirovaný skutočnými udalosťami (Ludvig Kahlen - Mads Mikkelsen a Frederik de Schinkel - Simon Bennebjerg skutočne existovali). (Arsenal83)
- Postava Anny Barbary je nehistorická a len fikciou spisovateľky Idy Jessen. Režisér Arcel chcel, aby jej postava bola na začiatku len neviditeľná a postupne sa jej význam zvyšoval, o čom diskutoval aj s herečkou Amandou Collin, ako to má presne vyzerať (Arsenal83)
Reklama