Režie:
Bryan ForbesScénář:
Bryan ForbesKamera:
Burnett GuffeyHudba:
John BarryHrají:
George Segal, Tom Courtenay, James Fox, Patrick O'Neal, Denholm Elliott, James Donald, Todd Armstrong, John Mills, Leonard Rossiter, John Standing, Alan Webb (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Toto není příběh o útěku z vězení, ale o přežití v něm. Odehrává se ve vojenské věznici Chang Jail v Singapuru v roce 1945. Daleko ke švýcarským i jiným neutrálním hranicím, daleko od dohledu na plnění smluv o zacházení s vězni. Žádné vysoké zdi, ostnaté dráty, žádní strážci. Jen moře a okolní příroda. Džungle není neutrální území.
Zde vězňové nežili, nýbrž existovali a toto je příběh o jejich existenci. Je to příběh o člověku, který měl „vše“ a ostatní neměli nic… Většina z mnohotisícové skupiny vězňů aliance žila jako uvězněná zvířata. Jediná osoba, která byla schopna přizpůsobit se podmínkám, to byl jejich král, americký desátník jménem King. Vážil o 20 kg více než většina nesvobodných, chodil poměrně elegantně oděný, vždy měl u sebe cigarety… Oproti němu mladý anglický důstojník Marlow, hrdý a charakterní, který jako jediný dokáže plynně konverzovat s Malajci. Proto se stali „obchodními“ partnery.
Když je Marlow zraněn a hrozí mu amputace ruky kvůli sněti, nemá King žádný zvláštní důvod, zaplatit za něho drahé léky, které by ho zachránily. Leda že by přestali být jen obchodními partnery a stali se z nich přátelé. Jak nezvyklé v prostředí, kde spolu soupeřili o přežití i příslušníci jednotlivých národností. Válka však končí a jak bývá zvykem, největší nepřátelé se skrývají ve vlastních řadách… (oficiální text distributora)
(více)Recenze (94)
,,MÁM PROSTĚ KLIKU“...... /// (kdepak, to nestačí…). Film, který nesahá předloze ani po kolena. Možná má smůlu, že tu knihu považuju za (asi?) svoji nejoblíbenější. V tom filmu není po atmosféře ani ,,smrádku“. James Clavell v tom táboře 3 roky žil… Myslel jsem, že třeba …ale hovno. I to baštění psa, ta vůně – je z knížky cejtit mnohem víc. Nejvíc mně ale chybí, že tu není ani známka po tom, jak ty lidi přemejšlej a proč tak jednaj. Včetně Japonců. Dal bych 2*, ale to kvůli tý knížce, což by (asi?) bylo vůči filmu nespravedlivý. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 1962 napsal James Clavell, číst nebudu. 2.) Baví mě filmy o přátelství, který je silnější než všechny japonský prachy dohromady. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * /// TI CO NEČETLI, SI FLÁKNOU K PŘÍBĚHU A K NAPĚTÍ (MINIMÁLNĚ) 1* /// (Howgh) ()
Na dobu vzniku dosť drsne a temne pojatý film zo zajateckého tábora. Žiadna nádej, žiadne vtípky, len zúfalosť a hlad. Hlavný hrdina - šmelinár, ktorý si tam žije ako kráľ mi pripomínal podobnú postavu, ktorú hral William Holden v mojej srdcovke Stalag 17. Tiež je to na prvý pohľad človek, ktorý nejaké sympatie nevzbudzuje, ale zároveň sa neustále potvrdzuje, že to nie je žiadny parchant, ale človek, ktorý v tom vie chodiť a proste sa snaží prežiť. Akurát tu je to trochu zhodené tým, že pred vojnou a pravdepodobne aj po nej, nikdy nič extra nedokázal. Je tu kopa rôznych typických figúriek z podobných filmov, ale film sa vyhýba klišé a často všetky tie drobné línie vyústia nečakane. Tak britsky chladne je bohužiaľ pre mňa podaný aj kamarátsky vzťah medzi hlavným hrdinom a po každej stránke dobrákom od kosti, ktorý, to má fungovať ako taký morálny vzor. Najmä tá ich rozlúčka už viac byť odbitá nemohla. Ale chápem, že to k ladeniu filmu sedí, takže to je môj problém. Napriek tomu je to skvelý film zo zajateckého tábora s fakt dosť nepríjemnou atmosférou. 8/10. ()
Nakoniec je jedno, či sa to odohráva v nejakom zajateckom lágri na Sahare alebo v Singapure, ten pocit pri pohľade na prepotené tielka a zvuk všadeprítomných otravných múch vás maximálne pohltí natoľko, že sa musíte ísť pred spánkom osprchovať. Zaujímalo by ma, ako takéto zariadenia v reáli existovali, keď pri každom rozkaze každý reaguje spôsobom, že vy mi tu predsa podľa tej a tej medzinárodnej zmluvy nevelíte. Aspoň toho Japonca poslúchali. Je celkom prekvapivé, že Japonci tu podľa filmu zasahujú do chodu väzenia minimálne a vlastne čakajú iba na donášky rozhádaných britov a američanov. Ale tých 20 múch denne by som chytať nechcel. ()
...asi platí neočekávat. Svou oblíbenou knihu jsem v tom moc nepoznával a film mě nedokázal vtáhnout. Ale možná to bude víc mojí adaptací než tou filmovou. První dvě třetiny, sled událostí ilustrující život a pravidla v drsných podmínkách zajateckého tábora, závěr zachycující období předcházející návratu do všedního života (bez války). A tahle část je nejsilnější i formálně nejpropracovanější. S vytouženou svobodou nastává problém: jako kdo se vracíme do normálního života? Scéna hemžení v osvobozeném táboře běží do ztracena ještě pod závěrečnými titulky a tu je prostor pro diváka. Děj skončil, už se na něj nemusí soustředit, ale ještě zůstává v tématu a může, pokud má zájem a důvod, nad tím vším popřemýšlet. ()
Co se týče filmového zpracování románů z období krátce po 2. světové zabývajících se 2. Světovou válkou, je Král krysa zatím asi nejlepší. Jako adaptace románu Jamese Clavella naprosto dostačující. Díky černobílému zpracování poměrně atmosferické a není to dějově prázdné. Vidět dopad skončení války na lidi v zajateckém táboře bylo zajímavé. ()
Galerie (14)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (7)
- Slangový výraz „cobber“ je australsko-novozélandský termín, který znamená „přítel“ nebo „kamarád“, a je běžně používaný mezi muži. (sator)
- Marlon Brando odmítl hlavní roli. (sator)
- Když Timy přijde ošetřit Petrovi ruku, vyndá si z tašky bílou dečku s injekcí a dalšími léky. Po scéně, kdy si umyje ruce, ji vyndá z tašky opět. (Miki8888)
Reklama