Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Päťnásťročná Terezka sa učí za krajčírku. Chudobná paneláková štvrť jej nedáva nádej na šťastnú budúcnosť, no ona aj tak sníva o kariére módnej návrhárky. Doma však pre svoje sny veľa podpory nenachádza. Otec sa len málokedy odtrhne od fľašky a matka sama len ťažko zvláda prácu, starostlivosť o rodinu a domácnosť. Terezka sa preto upne na skúsenejšiu spolužiačku Renatu. Spoločne si poza školu užívajú cigarety, alkohol, i prvé erotické kontakty s dospievajúcimi chlapcami. V panelákovej džungli sa Terezkin detský a naivný pohľad na svet rýchlo mení. Pochopí, že jedinou obranou pred krutosťou môže byť tiež len krutosť. Film režiséra Roberta Glińskeho poskytuje takmer dokumentaristický pohľad na životné šance detí dospievajúcich v neradostnom prostredí postsocialistickej mestskej periférie. (RTVS)

(více)

Recenze (61)

Martinibaby 

všechny recenze uživatele

Hodně silný filmový zážitek s ještě silnějším zakončením. Černobílé snímání udělalo své, depresivní atmosféra života na sídlištích byla vykreslená tak dokonale, že byl v tu chvíli člověk rád, že je tam, kde je. Chvilkama mi to sice připomínalo Děti ze stanice ZOO, ale nijak to celkový pocit z filmu nepokazilo. Celý příběh byl natočen tak realisticky, že mi doslova tekly slzy zároveň s Terezkou. ()

stub 

všechny recenze uživatele

Krásná ukázka toho, na jak rozdílné úrovni je porevoluční kinematgorafie u nás a v Polsku. Nechci být skeptičtější než je nutné, ale obávám se, že v dohlednu se žádný současný český filmař syrovostí, věrohodností ani silou aktuálního tématu takovýmto dílkům nemá šanci přiblížit...neumíme to, asi jsme na to vnitřně moc pohodlní. ()

Reklama

Jello Biafra 

všechny recenze uživatele

Surové a naturalistické drama je výpoveďou o poľskej mládeži pochádzajúcej z chudobných a sociálne slabých rodín. Musím povedať že mňa tento film veľmi prekvapil a zároveň aj slušne zamrazil. V priebehu celého filmu totiž sledujeme radikálnu premenu slušnej dievčiny na pouličnú chuligánku. Režisérovi sa podarilo natočiť mnoho autenticky pôsobiacich scén a hlavne vďaka ručnej kamere film pôsobí bezmála dokumentaristicky. A záver filmu je jednoducho šokujúci. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Az nezucastnene ci dokumentarne natocena socialni sonda do jedne polske rodiny, ve ktere zije jedna dospivajici holka. Ukazka toho, jak spatni kamaradi dokazi dite v puberte negativne ovlivnit a privest na sikmou plochu. Rodice Terezky nebyli idealni, pokud by vsak nepoznala Renatu, verim, ze by se brzy stala na ucilisti premiantkou. Film, ktery nikoho nesoudi, jen ukazuje zivot a agresi nejmladsi generace, nejen na polskych sidlistich (samozrejme takovi nejsou vsichni). Na duveryhodnosti prida i fakt, ze hlavni detske herecke predstavitelky byly vybrany z detskeho domova. Velmi dobry film, skoda, ze je u nas polska kinematografie tolik nedocenena. ()

Jakubisko 

všechny recenze uživatele

LFŠ 2010 ... Kvalitní tečka letošní sice krátké, zato kvalitní LFŠ. Možná ne úplně originální, přesto však působivé zpracování jedné zmršené puberty. Ať už si z filmu vezmete cokoliv, ať už se v něm najdete nebo ne, rozhodně vás nenechá chladným. Žánr psychologické drama byl naplněný do poslední kapky. ()

Galerie (42)

Zajímavosti (4)

  • Predstaviteľky hlavných úloh Aleksandra Gietner (Tereska) a Karolina Sobczak (Renata) boli v dobe natáčania chovankyne detského domova. Gietnerová sa neskôr vrhla na šikmú plochu, keď v roku 2004 bola odsúdená za účasť na ozbrojenom prepadnutí a držanie amfetamínu. (Jello Biafra)
  • Ceny (výběr): Festival polských filmů 2001: Zlatý lev (Gliński), Cena kritiky, Cena diváků, Polské filmové ceny 2002: nejlepší film, scénář, režie, herec (Zamachowski). MFF Karlovy Vary 2001: Zvláštní cena poroty, Cena FIPRESCI, MFF Denver 2001: Cena Krzysztofa Kieslowského. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Tvorcovia snímky sa rozhodli pre paradokumentárnú formu. Mnoho záberov dlhým objektívom vzniklo obyčajným pozorovaním prostredia varšavského sídliska. Pre čiernobiely obraz sa režisér rozhodol až po dokončení strihu. Robert Gliński tiež rezignoval na pevné dialógy i hudbu, ktorá by podľa neho "zabíjala pravdu". (Jello Biafra)

Reklama

Reklama