Reklama

Reklama

Garderobiér

TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Vztahy a životní osudy členů tradičního shakespearovského kočovného divadla jsou hlavním tématem filmu Garderobiér, který byl v roce 1983 nominován na pět Oscarů v kategoriích: nejlepší film, nejlepší herec v hlavní roli, nejlepší herec ve vedlejší roli, nejlepší režie a nejlepší adaptace. Garderobiér přináší neodolatelnou studii hlubokého vztahu mezi divadelním principálem a jeho garderobiérem. Starý a nevrlý Sir (Albert Finney) obětoval celý svůj život i duši divadlu. Ale během příprav na 227. představení Krále Leara ho nervové vypětí a válečné útrapy přemáhají a jeho despotická vláda nad společností začíná dostávat povážlivé trhliny. Nablízku mu ale vždy stojí přepečlivý a naprosto oddaný garderobiér Norman (Tom Courtenay), který se mu stará o zdraví a nyní i pomáhá sehrát jeho poslední velkou roli. Oba jsou na sobě životně závislí. Film Garderobiér překypuje humorem, laskavostí a hlavně láskou k divadlu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (53)

curunir 

všechny recenze uživatele

,,UŽ 227 LEAROV ...A JA SI NEPAMÄTÁM PRVÚ VETU." __ Maximálne hodnotenie udeľujem filmom, ktoré ma obzvlášť oslovili, strhli svojim prevedením alebo ich považujem akýmsi spôsobom za mimoriadne. Garderobiér takým dozaista úplne nie je, ale z celkového hľadiska nenachádzam na ňom žiadne veľké výhrady a plný počet dávam pre herecký koncert oboch hlavných predstaviteľov, ktorý je ozaj mimoriadny. Sledovať ich už len v spomínanom parádnom českom dabingu (z roku 1987) je čosi výnimočné, a aký je potom originál? Z tu vedenej polemiky, či je lepším Finney alebo Courtenay by som skôr vybral druhého menovaného, ktorý napriek tomu, že ho charakter jeho postavy robí hierarchicky prirodzene menej dôležitejšou personou, sa nijako nestráca a svojimi famóznymi sólami ma oslovil o čosi viacej. Courtenay pri svojom pajedení sa ovláda dokonale takú škálu mimiky a gest, že v dobách pred digitálnym vekom by bol ideálnym predstaviteľom Glooma. Záverečná pol minúta je jedným z najdojímavejších filmových zakončení a oslovila ma svojou nenútenosťou. (281. hodnotenie, 36. komentár k filmu) ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Šokující poznání, že při současných komediích se můj smích podobá vynucenému skřehotání a u třicet let starého dramatu se doopravdy směju, vede k neomylnému svědectví o brilantním, téměř vyhynulém herectví na malém prostoru, jehož užaslým divákem jsem měla štěstí se stát. Poklona Shakespearovi, hercům i neviditelnému soukolí zákulisních profesí má jediného jmenovatele - lásku k divadlu, která každý rutinní úkon povyšuje na umění - jen sledovat samotné líčení krále Leara byla slast, v kombinaci s dialogy a asynchronním splýváním garderobiéra a herce trojnásobná. A jelikož má láska mnoho podob i mnoho projevů, neděste se, když těsně po vaší smrti někdo blízký prohlásí, že jste byl starej, sobeckej a hnusnej parchant, vyrovnává se tak se svou bolestí, protože vás přese všechno miloval... ()

Reklama

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Kdybych měl jedním slovem zhodnotit herecký výkon Alberta Finneyho jako zatrpklého a nemocného herce, který si za druhé světové války naposled střihne roli Krále Leara, váhal bych mezi slovy famózní, úchvatný, neskutečný ... Opravdový herecký koncert. Ovšem velmi zdatně mu sekunduje Tom Courtenay jako jeho homosexuální garderobiér. ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Chutia mi filmy, ktoré sú jednoliatym, kompaktým celkom, kde všetko so všetkým súvisí a spolupracuje. The Dresser je presne z tejto kategórie, naviac presiaknutý zhovievavým 'múdrom' (ono to vlastne v tejto kategórii ide ruka v ruke). Príbeh, ktorý svojich hrdinov miluje, ale nič im nepardónuje. Mrazivý aj teplý, určite však príjemný zážitok. A nemusíte byť zrovna milovníkom divadla a už vôbec nie znalcom Shakespearovho odkazu. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Poslední dny života hvězdy významného divadelního souboru v době 2. světové války, kdy byla kamenná divadla Londýna vystavena riziku bombardování a řešením se stal výjezd souboru na venkov, kde v provinčních štacích trávil se svéhlavým pozérským a afektovaným mužem nejvíce času úslužný garderobiér. Mistrovi slouží už 20 let a má pocit, že jen díky jeho péči se mistr dostal tak daleko a jen díkvy servisu, který svému pánovi poskytuje, divadlo dosud funguje. Když se to vezme kolem a kolem, britské divadelnictví přežívá především díky práci garderobiéra a jeho oddanosti. Protože divadlo poskytuje podporu ducha britskému lidu a jeho válečnému úsilí, na garderobiérovi závisí vlastně osud celé monarchie. Snímek, který ukazuje studii lehce patologické vztahové závislosti, se mohl snadno posunout do roviny temného psychothrilleru, nakonec ale zůstává především přehlídkou velkého klasického herectví shakespearovského stylu. Celkový dojem: 80 %. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (3)

  • Původní divadelní verze běžela na Broadwayi od listopadu 1981 a byla reprízována celkem 200krát. (Javert)
  • Autor předlohy Ronald Harwood napsal hru a scénář k filmu na základě svých zkušeností coby garderobiéra u známého shakespearovce Donalda Wolfita. (Javert)
  • Tom Courtenay hrál postavu Normana již předtím v divadelní verzi Garderobiéra. V roce 1982 byl za ní dokonce nominován na prestižní Tony Award. (Javert)

Reklama

Reklama