Série(6) / Epizody(48)
Obsahy(1)
Kriminální psycholog doktor Dominik Born (Hans Werner Meyer) je elitním odborníkem na všechny možné psychopaty, sociopaty, násilníky a vrahy. Společně s komisařkou Evou Glaserovou (Astrid M. Fünderich) řeší ty nejtěžší případy brutálních vražd, jaké se v Německu vůbec mohou odehrát. Jejich metody nejsou neobvyklé, ale přináší lepší výsledky, než je obvyklé. Možná i proto, že oba jsou mistry svého oboru. Černý humor a cynismus zajišťuje jejich dvorní patoložka profesorka Konstanze Kordová (Barbara M. Ahren). (monolog)
(více)Videa (1)
Recenze (48)
Zdařilý německý krimiseriál, který v záplavě jiných vyniká zajímavými případy, psychologicky vedeným vyšetřováním a jistou originalitou. Seriál nesází na akci, ale na dopadení zločinců pomocí psychologického profilu pachatelů a postupného odhalování stop. Má spád a solidní dvojici vyšetřovatelů s nepřehlédnutelnou soudní patoložkou. V běžném životě vrahové sice páchají své brutální skutky z mnohem jednodušších pohnutek, ale správná detektivka má být zajímavá a napínavá a to v tomto případě je. ()
Můj oblíbený Zajda Ušák aka Hans. Když mi bylo 9, tak jsem se občas potají dívala na ty vrahouny a bála jsem se, fakt že jo. Když se na to s odstupem času dívám, už tolik se mi to nelíbí, jde hlavně o to, že je to Německo, což už samo o sobě ve mně vyvolává protichůdné pocity (Lenssen a spol. Kobra 11 rulez :D), ale tak, 3 hvězdy za snahu a za to, že mě to před 10 lety ochudilo o pár hodin spánku, protože jsem měla být po Večerníčku už dávno v posteli. 1 z nostalgie,1 za Ušáka a 1 za to, že je to koukatelný na rozdl od pana Lenssena :) ()
Tak tento seriál patrí z môjho pohľadu madzi to najlepšie čo vzniklo z nemeckej mašiny na výrobu kriminálnych seriálov. Po Derrickovi, nudnom Siskovi, Wolffovi a ďalších je tu psychiater Dominik Born, ktorý pomáha chytať tých najhorších a najzvrátenejších vrahov. Postava je celkom príjemná už len z pohľadu toho, že je to človek z mäsa a kostí, ktorý má strach o svojho syna a podľahne i nešvárom ako alkoholizmus. Vraždiaci maniaci sú dosť chorý a kolegovia celkom v pohode najmä cynizmus patologičky Kordovej. Hodnotenie je znížené z dôvodu, že seriál je podstate kópiou amerických i britských (Cracker) kriminálok. ()
Tak tenhle seriál se Němcům opravdu povedl, škoda, že ho Prima pohřbívá v tak blbým čase a ještě ho postaví za mnohem horší (ale americké a novější) Myšlenky zločince. Jejich neměčtí kolegové vám ovšem nabídnou mnohem úchylnější vrahy, zášleh deprese a určitě zajímavější hlavní hrdiny. Jen je trochu únavné, jak nám tady ty padouši podezřele často umírají. ()
Německý televizní naturalismus aplikovaný na seriál Die Cleveren Pravidlo č.1: ukaž co můžeš, hlavně hodně krve, kvantum mega uchylných vrahů, jejich zaslouženou a rychlou likvidaci, utrpení obětí (tedy to, co sítem amerického televizního debaklu zaručeně neprojde). Pravidlo č. 2: nechej zemřít alespoň jednoho z hlavních hrdinů a udělej to způsobem, který je naprosto nepateticky a nehrdinský (protože tak umírají pouze američtí kolegové). Pravidlo č. 3: zásadně nevyužívej moderních až módních filmařských postupů (jako jsou filtry, ruční či digitální kamera atd.). Pravidlo č. 4: časem udělej z hlavních postav lidské chcípáky, kteří řeší své problémy alkoholem a rozbroji v zaměstnání. Pravidlo č. 5: to vše nech v naprosto přirozených reáliích, v ošuntělých ext-interiérech, ať to působí dostatečně realisticky. Born a Glaserová jsou typickým příkladem, že takhle to skutečně může v německém seriálu fungovat. Startujeme na jasné tandemové čáře – racionálně-logický princip je zastupovaný mužem-psychologem, spontánně-intuitivní princip je zosobňovaný ženou-policistkou (ovšem časem se ručka váhy občas vychyluje sem i tam). Doplňují se, občas se řádně zhádají a efektivně pošlou do píp, občas zavtipkují, ale jeden bez druhého jen těžko profesně a vlastně i osobně existují. Chytají hustý týpky, kteří své oběti skutečně nešetří, z velké části jsou duševně choří, z velké části zaslouženě umřou. Už jen sám o sobě tento fakt mluví pro hodně drsnou podívanou. Ta je z velké části podporována hodně realistickým prostředím - paneláky, staré periferie velkých měst, ošuntělé interiéry a naprosto nekašírované exteriéry - které konkrétně českému divákovi musí být směšně povědomé (obzvlášť, když tandem vyjede za prací na německý venkov). Seriál v podstatě vůbec nesází na akci, nýbrž na proces vedoucí k odhalení vraha, který se obvykle sestává z psychologického profilu a následného hledání dle stop, které hledaný zanechal. Časem je děj „vylepšován“ osobními problémy hlavních hrdinů, jejich občasnými emočními či alkoholovými excesy a vše vrcholí WARNING SPOILER dvoudílovým neheroickým umíráním jednoho z hlavních hrdinů na jednotce intenzivní péče. Po stránce filmařské je seriál podprůměrný, v rámci televizní tvorby standardní, ve všech sériích v podstatě nenajdete jakoukoliv vychytávečku – vše je dost statické, hudba téměř žádná nebo neznatelná, vizuální styl neslaný-nemastný. I přes všechna tato negativa jsem u tohoto seriálu vydržela, což je u mě dost obtížné, protože obvykle ztrácím –v závislosti na časovém aspektu- zájem po dvou-třech dílech. Neviděla jsem všechny díly, ale nejlepší je -dle mého názoru- série třetí. ()
Reklama