Kamera:
Šimon DvořáčekHudba:
Aid KidHrají:
Simona Peková, Annette Nesvadbová, Jiří Rendl, Judit Pecháček, Jan Strejcovský, Vladimír Kratina, Jan Vondráček, Vasil Fridrich, Denisa Barešová (více)Obsahy(1)
Když si pár třicátníků pustí přes práh matku jednoho z nich, netuší, že se právě ocitl v komorním očistci. Poklidný život se pomalu mění v chaotické trosky. Pěstěná šedesátnice Valerie je energická diva, která si krok za krokem podmaňuje nejen prostor bytu, ale i mysl jeho obyvatel. Plíživá domácí invaze nabírá na síle, jistoty se otřásají, hranice soukromí bortí. Mají matky a tchýně vždycky pravdu? Myslí to s námi dobře? A nejsou někdy právě proto těmi největšími monstry?
Film Přišla v noci Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara na tenké hraně černého humoru a home invasion hororu rozvíjí situaci, kterou v různých obměnách zažil každý z nás.
(Artcam Films)
Videa (2)
Recenze (479)
// Jak říká jedna z hlavních postav: "Je to vtipný, protože je to pravda." Výtečně napsaná absurdní komedie záměrně využívající hororové stylistky je přesně ten odvážnej a zároveň i trochu drzej směr, jakým by se filmy u nás měly ubírat. Zahraný bravurně, natočený jakbysmet, vlastně mi tam vadilo jen chování postav ke konci, protože to tím začalo maličko ztrácet na opravdovosti. Od Vlastníků ale asi nejlepší domácí komedie. 7,5/10 ()
Prakticky celou dobu mě to bavilo a velkoryse jsem mávnul rukou nad některými momenty, kdy to ne zcela funguje, ale pak přišel ten protivně useknutý závěr, který mě dokonale otrávil, takže jsem z toho měl nakonec bohužel rozporuplné pocity, což mě mrzí, protože se považuji svým způsobem za Pavlíčkova fandu a na film jsem se hodně těšil. ()
A můj nejočekávanější český film letošního podzimu (a možná celého roku vůbec) je konečně tady! Od režiséra Tomáše Pavlíčka se mi líbila už Chata na prodej, na kterou možná film Přišla v noci nepřímo odkazuje opětovným obsazením Judit Bardos a Jana Strejcovského do rolích partnerů. Přesně takový typ filmu mám rád. Komorní podání, jeden dům, který otvírá prostor pro skvělý příběh a výborné herce. Trochu jsem si musel jen zpracovat otevřený konec. Není ale třeba vysvětlit vše, nevyřešené tajemství může být děsivější. Ten závěr má právě možná něco do sebe v určité záhadnosti – jak to celé vlastně dopadlo a co Valérie přichystala… Jestli se svým ztracením Jiříčkovi a Anetě nakonec definitivně nepomstila a opět se manipulativně nepostavila do role chudáka, kterého je potřeba hledat. Musím vzít v potaz názory některých recenzí, že od zvratu s postavou Kocoura se to odkloní trochu jinam. Ale přetažené za vlasy to už je od začátku. A i když se postavy v závěru teprve možná nechovají úplné realisticky, alespoň tam bylo zajímavě vidět, jak najednou ambiciozní partnerské dvojici, která si nebyla sama sebou jistá, najednou v rizikové sitaci postačila ke spokojenosti obyčejná chata v přírodě. Až na vážnější a částečně i meditativnější závěrečnou dvacetiminutovku s proměnou životního stylu mi to přišlo mi to především jako povedená absurdní černá komedie, u které jsem se dost natlemil. Jsou tam skvělé konverzační dialogy (balkón) a bizarní situace (básnička), je to fakt sranda. Horror z pohledu současného vnímání bych v tom snad ani nehledal. Představa podobné situace ale horrorová je a film určitě psycho a znepokojivý je, možná i beznadějný. Několikrát mě napadlo, proč nezavolají policii, o to tísnivěji na mě působil následný argument, že policie by takovou věc pravděpodobně vůbec neřešila.:o Taky je to ale sranda.o Asi nejen mně doposud naprosto neznamá brněnská divadelní herečka Simona Peková (kterou jsem nechal pozdravovat od znamého v kině, ale na jídlo bych k ni asi po filmu nešel.:D) exceluje. A to ve ve všech polohách, které ve filmu předvadí (zdaleka to není jenom ta démonická, ale dokáže být i pěkně žoviální a bohémská.) Rád bych ale zdůraznil, že dvojice třicátníků za ni nějak nezaostává. Hlavně (mě opět neznámý) Jiří Rendl mě dost bavil svou otráveností sarkasmem a auteutičností. Na víc ve vykreslení života mladých třicátníků ve velkoměstě ten film působí dost přirozeně. Celkově fakt super svěží záván, u kterého si rád nechám slabší pětihvězdu, Bylo to dneska v kině perfektní. ()
Paní Pekové - herečce z oblasti - jsem Českého lva moc přál, ač jsem film neviděl. Její fenomenální děkovnou řeč na Lvech však ano a jen díky tomu jsem posléze na film v televizi kouknul... A to jsem neměl dělat ;-) Ač byl její výkon jistě skvělý, nic dalšího skvělého jsem ve zbytku snímku opravdu neobjevil. Asi nejsem cílová skupina, ale nemám rád tyto nic neříkají depresivní scénáře, navíc bez konce. Nevím co jsem si měl z toho odnést. Souhlasím s ostatními, že začátek vypadal slibně, ale pak se to zvrhlo do něčeho nezařaditelného a pro mě takřka nekoukatelného. A vůbec mi neseděla hudba, která komediální složku vůbec nepodpořila ani v místech, kde by to filmu vyloženě prospělo. Škoda... ale bohužel, nikdy více. ()
Ten film byl málem má smrt – u scény, v níž Valerie (Simona Peková) vyruší snachu a syna (Anette Nesvadbová a Jiří Rendl) v jejich intimní chvilce, načež je vyzve, aby klidně pokračovali, že je pro absolutní otevřenost a že si před nimi klidně uprdne, se mi podařilo vdechnout slinu a málem jsem se udusil (nevím, mám pokleslý smysl pro humor?). Ale i tak ty mé čtyři hvězdičky nejsou čisté. Přišla v noci má tu smůlu, že jsem si ji pustil těsně po skončení závěrečné epizody Zrádců, takže jsem během sledování snímku zároveň hledal první ohlasy na právě skončivší finále, mé soustředění tedy bylo snížené (přistupuji k tomu tak, že ta čtvrtá hvězdička je svým způsobem: a) omluva za mou sníženou koncentraci, b) provizorium, než se k tomuto filmu dostanu podruhé, tři hvězdičky by vzhledem k tomu, že jsem se plně nesoustředil, byly zřejmě až moc kruté; je to zkrátka známka toho, že tento případ pro mě ještě není tak úplně uzavřený, je možné, že se svým hodnocením budu ještě hýbat, případně doplním svůj komentář o další postřehy). Ale i tak v mám lecčems jasno - kdybych si měl vybírat mezi Přišla v noci a Chata na prodej (předchozím filmem Tomáše Pavlíčka), tak bych si vybral Chatu na prodej, Přišla v noci je totiž tím typem filmu, kde jeden prvek (zde postava Valerie a ceněný výkon Pekové) převazuje nad ostatními, Chata na prodej mi oproti tomu přijde mnohem vyrovnanější (s děláním humoru se prostě nemusí čekat, až se v obraze objeví jedna jediná postava). Mám-li se pak pokusit o interpretaci, tak tím, jak se opakovaně ve filmu zmiňuje lotyšská zkušenost se sovětskou okupací (a že se postava Kocoura, kterou představuje Vladimír Kratina, opakovaně vrací ke svým zkušenostem s minulým režimem), tak mě to nutí se zamyslet, jestli ten příběh třeba v druhém třetím plánu (v prvním plánu to je samozřejmě osobitý žánrový mix, mix rodinné komedie a home invasion hororu) není metaforou politiky ústupků, absence odvahy a slabostí odporovat zlu. Přeci jen se ústřední pár svého osobního prostoru vzdává až podezřele lehce (takhle by se film nemusel zabývat výtkami, že v reálu by se náš pár nevítaného hosta zbavil raz dva)… Dedicated to PetrPan. 70 % (14/24) ()
Galerie (65)
Zajímavosti (9)
- Film vznikl bez podpory tradičních institucí za málo peněz převážně v pražském bytě jednoho z režisérů a na rodinné chatě. Natáčelo se 17 dní. (raininface)
- Když Valerie (Simona Peková) vtrhne Jiřímu (Jiří Rendl) a Anetě (Annette Nesvadbová) do ložnice, pronese větu: „Amarcord je nádherný film.“ Má tím na mysli film Amarcord (1973) od režiséra Federica Felliniho. (Kaleidoskop)
- Tvůrci filmu uvedli, že role matky (Simona Peková) je fúze několika různých žen, s malými fragmenty i jejich kantorky z FAMU Věry Chytilové. (vyfuk)
Reklama