Režie:
Brett LeonardKamera:
Gale TattersallHudba:
Trevor JonesHrají:
Jeff Goldblum, Christine Lahti, Alicia Silverstone, Jeremy Sisto, Alfred Molina, Rae Dawn Chong, Kenneth Welsh, Joely Collins, Michael McDonald (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Hatch Harrison (Jeff Goldblum), jeho žena Lindsey (Christine Lahti) a jejich patnáctiletá dcera Regina (Alicia Silverstone) se vracejí domů po smutném víkendu stráveném na horách. Najednou náklaďák jedoucí v protisměru dostává smyk a sráží je z útesu do řeky plné ledových ker. Lindsey a Regina jsou v pořádku, ale Hatch při převozu do nemocnice umírá. Díky doktoru Nyebernovi (Alfred Molina) a nejmodernějším přístrojům je Hatch oživen. Tento prožitek mu dává energii a nový pohled na život. Vše vypadá dobře. Brzy však Hatch zjišťuje, že po znovuoživění navázal duševní spojení s masovým vrahem Vassagem (Jeremy Sisto). Nyní může vidět a cítit to, co Vassago. Mnohem nebezpečnější je ovšem, že Vassago může vidět Hatchovýma očima. A to, co vidí, jsou nové oběti - Regina a Lindsey. (Bonton Home Video)
(více)Videa (1)
Recenze (32)
Koontzovu knihu som čítal v detstve v 90. rokoch, kedy som frčal na Kingovi a Koontza som čítal azda len aby som si skrátil čas, kým bude v našej knižnici nová kingovka. On nie je zlý autor, vlastne je veľmi zručný, ale v mojich očiach nikdy neprekročil hranicu snaživého remeselníka. čo je vlastne super, mnohí autori sa nikdy nedopracujú ani "len" k tomu. Filmovej adaptácie sa ujal svojráz Brett Leonard, ktorý predtým natočil Trávnikára, adaptáciu poviedky Stephena Kinga. A kruh sa uzavrel. Knižná predloha poslúžila hercom dobre, keďže ich postavy sú celkom kvalitne napísané, či už kladné alebo záporné. Obrovským mínusom každopádne je razantná úprava (oproti románu), keďže Harrisonových dcéra je vo filme ich biologická pubertálna dcéra, kým v knihe šlo o adoptívne malé dievča so smútkom v duši. Leonard je zvláštny chlapík, ktorý má chorobnú mániu robiť trikové filmy z iných svetov (Trávnikár, Virtuozita). Skrýša pre diabla je asi najlepšia: pár trikových hovadín pretrpíte vďaka temnej atmosfére a vydarenému kastingu (samozrejme v čele s Jeffom Goldblumom, ktorý tu na vlastnú päsť pátra po sériovom vrahovi, pričom on sám si 5 rokov dozadu jedného zahral v Pánovi Frostovi). ()
Tenhle libový, ryze devadesátkový thriller, odhaluje divákům pravdu pravdoucí o posmrtným životě. Takže: když zhebnete, projdete takovým bílým tunelem (o kterým psal už třeba Moody) a na jeho konci se na vás kření taková nějaká obří vagína s bičíkama nebo co, aby vás pozřela a byl s váma šmytec. Když ale máte štěstí (nebo smůlu), že toho dne slouží na RESu nějakej prasopes (jako tady třeba Molina), tak vás felčaři z onoho blaženýho vaginálního limbu stáhnou nazpátek do tohohle hnusnýho světa vezdejšího a vy si s sebou ještě možná navrch přinesete fakt parádně nepříjemný halušky, nebo rovnou mimosmyslový napojení na sériovýho satanistickýho vrahouna. Jako náš Goldblum. No a vo tom to je. A taky vo tom, jak mu jeho čubkovitá stará i pizdovitá dcérka nevěří a mají ho za magora, i poliši ho maj za magora, a taky kvůli němu zkape několik jiných vedlejších postav, ale on to nakonec všechno zmákne a všecky svoje blízký zachrání, no prostě klasika. A finální boj dobra se zlem je trikově fakt kulervoucí, to stojí za to, no dyť taky jsme ve VHSkovejch devadesátkách a v tuctovým spotřebním béčku. Kdyby Goldblum tak vypjatě nepřehrával a nekoulel tak nechtěně komicky těma svejma mušíma vočima, kdyby jeho stará byla hezčí a kdyby nebyl tolik podělanej ten závěr, dám klidně čtvrtou. ()
Knihu jsem nečetl, ale film je scenáristicky (jednorozměrné postavy, maximálně předvídatelný děj) a režijně těžce odfláklým, devadesátkově přiblblým thrillerem, ve kterém si Goldblum mezi Jurským parkem a Dnem nezávislosti přivydělává na nájem (jeho etudy na téma "teď zuřivě přemýšlím" jsou nezáměrně dost legrační) a který zdobí Alicia Silverstone. A k tomu nějaké to psychedelické devadesátkové CGI. Tu titulní padouchovu skrýš bych ale jako dítě určitě chtěl mít na zahradě. Sakra, chtěl bych ji i teď. ()
Největší potíž je, že v tomto rádoby hororu nefunguje vůbec nic. Ani ta nejzákladnější složka, jako je napětí nebo atmosféra, vše působí dojmem vybité baterie. Film se doslova plouží od záběru k záběru a právě vizuál si snad jako jediný zaslouží pochvalu. Jeff Goldblum hraje tak nějak nezúčastněně a osvěžením není ani účast Alicia Silverstone, Jeremy Sista nebo Alfreda Moliny. Co je to za horor, který jedinkrát nevyděsí, nudí k smrti, nedá se pochopit a vlastně ani horor nepřipomíná? To je Skrýš. ()
Andrew Kevin Walker měl v několika případech problém s konci svých scénářů, konkrétně studia chtěla temná vyústění předělat (u Sedm si Fincher vydupal původní vyznění) na nějaký snesitelný happy-end. Než se proslavil, sáhnul po jednom knižním bestselleru. Nejprve autonehoda (solidně natočená) a pak boj v ledové vodě. Jeff Goldblum se ocitne ve stavu klinické smrti a návrat do normálního života rozhodně není růžový. Ze svého „výletu“ si něco přinesl. Na prahu smrti se totiž jaksi spojil s vědomím sadistického vraha (který kdysi také klinickou smrt prožil) mladých dívek, který si navíc vyhlédl další oběť: jeho dospívající dceru. Výsledkem je standardní thriller ozvláštněný několika motivy „navíc“, který v závěru (bohužel) frnknul kamsi ke Krotitelům duchů. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (5)
- Hoci film produkovala spoločnosť patriaca hercovi Dennisovi Quaidovi, po zhliadnutí zostrihaného materiálu sa rozhodol svoje meno z titulkov stiahnuť. (beso74)
- Na ampulke od liekov si je možné všimnúť nápis "Bolton's Pharmacy". Je to odkaz na Michaela S. Boltona, ktorý sa produkčne podieľal na tomto filme. (beso74)
- Pentagram nachádzajúci sa na stene mal byť satanistickým symbolom. Je to však len obyčajný pytagorovský päťuholník. (beso74)
Reklama