Reklama

Reklama

Šílenství

  • Česko V zajetí šílenství (více)

Obsahy(1)

Pojišťovací vyšetřovatel John Trent (Sam Neill) je pověřen prozkoumáním náhlého zmizení fenomenálního hororového spisovatele Suttera Cane (Jürgen Prochnow). Ten má těsně před uzávěrkou své doposud nejlepší knihy, ale stále nedoručil poslední kapitolu. Trentovi se podaří lokalizovat zapomenuté městečko v němž spisovatel pravděpoodbně žije i čerpá inspiraci pro své zneklidňující příběhy. Spolu s Caneovou editorkou Lindou Styles (Julie Carmen) se vydávají po spisovatelových stopách. Začínají se kolem nich však dít podivné věci, občané městečka se chovají zvláštně a až nápadně připomínají postavy jednotlivých knih. Trent se domnívá, že jde jen o zvrhlý způsob jak upozornit na novou knihu, ale je tomu skutečně tak? (TobRieper)

(více)

Recenze (381)

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Brilantní horor podle předlohy mistra temných světů, démonických bytostí, "Prastarých" a stvořitele mýtu Cthulhu, H. P. Lovecrafta. "That guy from Jurassic Park", Sam Neill je výborný, oproti Julii Carmen, jejíž výkon je zato mdlý a statický, vyzní tak ztvárnění jeho postavy ještě výrazněji. David Warner už pro mě není nějaký čas jen ten "loajální sluha s kamennou tváří" z Titanicu a v závěrečné scéně se v roli malého chlapce na kole objeví Hayden Christensen, jehož bych tedy opravdu nepoznala. In the Mouth of Madness přináší poctivý kousek hororové filmařiny, která tak trochu, avšak velmi opatrně, balancuje na hraně béčkového filmu. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Nebylo to úplně k ničemu, jelikož jsem podle reakcí většiny poserů zde zjistila, že mám pro strach uděláno... ale nejsem si jistá, jestli to neplatí jen pro tento případ, takže pro sichr rekapituluju - na slizovité příšerky mě nikdy neužilo, neosvětlení šedovlasí senioři, nedodržující pravidla silničního provozu, mě už vyděsili bezpočtukrát a s narušenými dětmi pracuju... tak čeho bych se tady mohla bát? Snad hospitalizace v psychiatrickém zařízení, ale nepřichází v úvahu, protože nervy, ty já mám jak špagáty... Jedna hvězda za Sama Neilla. ()

Reklama

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Nejlepší Carpenter devadesátých let a současnosti vůbec. První polovina, či spíš třetina filmu není nic extrózního. Nabízí se jistá podobnost s nepříliš povedeným Městečkem prokletých z téhož roku, protože v těch pár úvodních minutkách trochu skřípe budování úderné atmosféry příběhu. Ovšem pak, stejně jako hlavní hrdina obrací stránky hororové knížky, tak divák stále více a více rozkrývá temná a neuvěřitelná zákoutí děje, celého překvapivého příběhu. S každou další minutkou ta zprvu se hledající atmosféra houstne a celičké snažení se začíná klonit k těm nejlepším kouskům téhle hororové legendy, jako je třeba Vládce temnot, včetně typické zrůdnosti postav, monster a pekelných stvůr. Efektová stránka filmu je nadprůměrné, nikoliv skvělá, monstra správně odporná, leckdy zdařile teatrální. Typická hudební složka pak jen dodává potřebnou oblohu k hlavnímu chodu. Herecky je film až překvapivě vyvážený, jak skvělý Sam Neill v hlavní úloze, tak i démonický a temný Jürgen Prochnow za tým zla. Až v závěru se v pavučině, kterou snová vaše podvědomí vymotáte ke středu, který vás překvapí ba možná až šokuje a co se v první třetině zdálo jako televizně střižený horůrek, to se dostává do zcela jiného světla. Nebo spíše temnoty temnější než ona mýtická zákoutí nejhlubší lidské mysli. Proč tedy dávám za 4 a půl? Vhledem k současným a nedávno minulým Johnovým filmům bych měl dát za 5, protože Šílenství / Ve spárech šílenství je o několik tříd lepší, ale zase s ohledem na doby dávno minulé, tak oproti Věci už jde přeci jen o trošku slabšího brášku. Klišé neklišé, tenhle film bych směle zařadil mezi 20 nejzdařilejších hororů druhé poloviny let devadesátých a současnosti. Johne, vyslyš motlitby fanoušků a natoč zase něco alespoň podobného. Amen. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Po dějové stránce nebyly Carpenterovy filmy ničím inovantní nikdy, takže neskrývaný béčkový námět o pragmatickém pojišťovacím agentovi, jenž je konfrontován s podivínským spisovatelem hororů, je velmi příjemným popichování všech milovníků jednoho nekorunovaného „krále“ psané hrůzy. Režisérova nezaměnitelná scénografická stavba, která odsouvá všechny možné rušivé elementy stranou a pomocí kamery jdoucí do podstatných detailů, je dokonalým základem pro budování stísněné atmosféry maloměsta. Herecké výkony sice odpovídají hloubce charakterů předepsaných scénářem, ale přesto je Jurgen Prochnow dostatečně démonický a Sam Neill nadprůměrně výrazný, aby dokázali unést i některé dějové přešlapy, jež víceméně kulminují asi 15 minut před koncem, kdy si Carpenter neodpustí latexový nášup. Ale i sebevětší porce chyb je odpustitelná díky pevně držené atmosféře po celou stopáž a především mistrovsky otevřenému konci, který je až po okraj naplněn pesimismem a v němž si Carpenter udělal maximální srandu sám ze sebe. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Není náhodou, že Carpenter bývá označován za špičku žánru. Tohle byla opravdu atmosferická bomba, kde se mi několikrát přeci jen po těle přehnaly zimomriavky. Jednotlivá monstra jsou samozřejmě úměrná době vzniku, tedy vzbuzují spíše mírné pousmání, ale o tohle tu až tolik nejde. Velice netradiční a originální apokalyptická vize, kde hlavní hrdina postupně podléhá naprostému rozpadu reality a stává se šílenosti propadající figurkou na papíře bestselleru. V podobném hororovém labyrintu, ze kterého neexistuje úniku by si nepřál jistě uváznout nikdo z nás. Příjemně skličující dílo a hodně promakané, co nemusí být na první pohled patrné a leckoho to může odradit. Moc se mi líbí, že tento film v obsahu někdo připodobnil k Lynchovi. Pod to se podepisuji. Nejvíce bych to připodobnil k Inland Empire a dokonce bych si snad i vsadil na to, že se tímto filmem Lynch tak trošku inspiroval. Na rozdíl od Inland Empire se Carpenter ovšem drží více při zemi a jeho snímek má přímočařejší strukturu a jasné vyústění. Nějaké menší výhrady by se k filmu našly, ale celkově dávám krásnější 3 kousky. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (18)

  • Klíčky od auta, které Julie Carmen spolkne, když se Sam Neill pokouší uprchnout z města, byly vyrobeny z těsta. (D3VIL)
  • Všechny citáty z Caneových děl jsou ve skutečnosti z povídek H. P. Lovecrafta, zejména z povídky Krysy ve zdech. (gjjm)
  • Název městečka "Hobb's end" je vtipnou narážkou na stanici metra, kde je vykopána mimozemská loď ve filmu Pět milionů let k Zemi. (D3VIL)

Související novinky

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Tvůrci Hry o trůny chystají Lovecrafta

Tvůrci Hry o trůny chystají Lovecrafta

13.12.2019

Dvojice tvůrců seriálového hitu Hra o trůny David Benioff a D. B. Weiss teď po opuštění Star Wars projektu má konečně volné ruce k chystání svých nových věcí exkluzivně pro Netflix. Několika set… (více)

Reklama

Reklama