Kamera:
Martin DoubaHudba:
Ondřej Gregor BrzobohatýHrají:
Jiří Macháček, Jan Cina, Anna Fialová, Leoš Noha, Darija Pavlovičová, Lenka Termerová, Richard Stanke, Ján Jackuliak, Jana Plodková, Michal Kern, Tomáš Kobr (více)VOD (1)
Epizody(8)
-
Ostře sledované UFO (E01)
-
Jak uškrtit mistra Šálka (E02)
-
Copak je to za veksláka (E03)
-
Hoří, má babičko (E04)
-
Paní, vy jste vdova! (E05)
-
Balada pro Kozlopíra (E06)
-
Srdečné pozdravy z lázní (E07)
-
Lada Lazarová (E08)
Obsahy(1)
David (Jiří Macháček) má jediný úkol: vyšetřovat paranormální případy. Jenže jemu se nechce. Tam venku jsou 80. léta a spousta otravných lidí, kteří jeden druhého oslovují „soudruhu“. A on stejně na žádné paranormálno nevěří. Raději sedí v pohodlí své kanceláře, tváří se, že pracuje na výzkumu satanistických odkazů v západní hudbě a užívá si poslechu elpíček, která nikdo jiný v republice nemá. Svět by byl krásný, ale ředitel Ústavu paranormálních jevů, jeho nadřízený, mu do kanceláře nasadí nového kolegu Vojtu (Jan Cina). A tento přemotivovaný nováček má mnoho řečí: jak je potřeba posouvat hranice lidského poznání, bla bla, věda prý ještě nemá odpovědi na všechny záhady světa, bla bla, a jak ho hrozně inspiruje nejnovější výzkum profesora Kogana s hypnotizéry na leningradské univerzitě. Tato nesourodá dvojice nemá na výběr a musí spolupracovat při vyšetřování bizarních případů, na které jsou všechny ostatní bezpečnostní složky ve státě krátké. A aby to neměla zbytečně lehké, na záda jí neustále dýchá dvojice agentů StB – drsná agentka Snížková (Anna Fialová) a zlatíčko Hora (Leoš Noha). (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (77)
Mileniálové (režiséři Chlupáček, r. 1994 a Samir, r. 1985 a scenárista Šifra, r. 1988) fantazírují (! - z mnoha důvodů považuju slůvko "fantazírovat" za nejdůležitější v tomto komentáři) o lidově demokratické filiálce Federálního úřadu pro vyšetřování (ten ušel, ne?), konkrétněji o jejím speciálním (tajném) oddělení, jehož vyšetřovatelé se soustředí na případy, které jsou zdravým rozumem nevysvětlitelné - tam prý loutka uškrtila svého loutkovodiče (ep. 2), onde údajně došlo k samovznícení (ep. 4), jinde snad strašlivý Kozlopír (spolu s Pérákem "vrcholný produkt" českého (pseudo)folkloru) vysál veškerou krev nebohého trampa (ep. 6). Pravda je někde tam venku, tak vzhůru do terénu, Muldere a Scullyová, ehm, chci říci, Beku a Zajíci! Ťuk ťuk, jste tam (a jaký to tam je?)? Kroťte své nadšení pro paranormálno, Vojtěchu Beku (Cína), střízlivý rozum Davida Zajíce (Macháček) s neprůstřelnou logikou doloží, že i ty sebepodivnější fenomény ako treba elektromagnetismus Elišky Křenkové (jakože mě elektrizuje a magnetizuje, rozumíme si, ne?) mají naprosto obyčejné (fyzikální) příčiny - inu v Česku (a nezapomínejme na Slovensko), v této i dnes bohem zapomenuté krajině (a co teprve za komančů?) holt nemůže dojít k ničemu podivnějšímu, než že vám pubertální dcera (Pavlovičová) začne levitovat (a kdo by se tím vzrušoval?)... a že - což je zřejmě ještě podivnější - asertivní (eufemismus) estébačka Snížková (Fialová) svolí k rande s tím největším mamlasem široko daleko (hádej kdo, jeho jméno už tu zaznělo!), který má nadto osypky ze zmínek o politice. ___ Objektivně by to možná mělo být za 3* (humor není moc vyrovnaný, některé pointy mně přišly násilné, resp. překotné), ale já jsem vždy rád, když se ČT pustí do něčeho experimentálnějšího, stylizovanějšího (kontra k detektivkám a realismu), navíc ta čtvrtá hvězdička signalizuje, že bych byl rád za druhou sérii; IMHO sudé epizody lepší než liché (ale sedmá epizoda mi přišla lepší než epizoda závěrečná), z herců mě nejvíc bavilo sledovat Cinu, Pavlovičovou a Fialovou (mládí vpřed, zpátky ni krok). Dedicated to Pierre. 70 % ()
Snaha nastolit, zpracovat a udržet souvislý děj, čas od času ho gradovat do černohumorných poloh a jakžtakž držet kontext druhé poloviny normalizačních osmdesátých let se také nedá popřít. To jsou ovšem se započtením některých propracovanějších scén - opravdu jich nebyl nadbytek - zhruba také všechny klady tohoto seriálu. Nevyrovnané herecké výkony, scénáristické stupidity, neznalost komunistického kontextu, absurdní a a vlastně i zbytečné duo tajné státní policie zvládající agendu příslušející kriminální službě Veřejné bezpečnosti a voluntaristicky - do značné míry mimo prostor a čas - vytvořený Ústav paranormálních jevů odsuzují tento seriál do kvality pominutelných dramatických děl České televize. Jedna útěcha tu je: mohlo to dopadnout ještě hůře. ()
Chtěl jsem dát dvě, ale vzpomněl jsem si, že tolik dostali Bajgarovi Neviditelní, takže tady musím ještě jednu ubrat. I když mě tato roztomilá blbůstka bavila skoro až do konce, směrem k závěru přece jen převládala frustarce z fušerství scénáře v celku i v dialogu (zejména tam, kde se hlavní postavy berou vážně) a z toho, že v jednotlivých případech je celý ÚPJ jen zástěrkou pro další laciný krimiseriál s povinnou gradační osobní linkou a s rádoby neotřelou partou vyšetřovatelů, což si vysvětluju tak, že v záplavě žánrové produkce kýženou neotřelost pomalu už není kde brát. Také z toho např., jak marně se mi scánáristická trojice snaží namluvit, že Macháčkova naprosto pohodová dcera je permanentně v osobní (resp. vztahové vůči otci) krizi skoro až se suicidiálními sklony. Že se její utopená matka nutně objeví, je jasné nejpozději od puštění dávného domácího videa, na němž vidíme, že ji hraje Plodková. Trapné je, že autorům zřejmě vůbec nedochází, že rozuzlení dá za pravdu dceřiným chmurám, že ji matka dobrovolně opustila. Naopak mi nijak nevadil infantilní humor se sitkomově pojatou estébáckou dvojicí. Příležitostné vtípky na této bázi byly fajn, jakož i zneuctění českého trampingu v 6. díle. Paranormální tématika některých dílů (určitě 1, 4, 7, snad i 5 a 6) asi vědomě čerpá z typických lidově paranormalistických legend těch dob, což je dobře. Jinde zase (3, 5, 6) máme něco typického pro tehdejší sociální realitu, což je taky dobře. Nějakou realistickou ilustraci doby rozhodně nečekejte, ale tvůrci dobře vědí, z čeho si porůznu střílí. Je tedy co chválit a je čím se bavit, herci jsou vesměs sympatičtí (epizodicky se objeví i hvězdy jako Chýlková nebo Plesl), celek bohužel nestojí za moc. ()
Ok, vykrádá to jeden francouzský seriál, vykrádá to Project Blue Book, trochu Akta X - a spoustu dalších podobných filmečků, o nichž si autoři myslí, že je v české kotlince nikdo nezná, neb je zatím žádní televize neuvedla, a to dokonce ani v dabingu (vtip). Proč ale nemohli tvůrci při tom vykrádání přijít s něčím originálním? Problém levitace se otevře na konci prvního dílu a pak stagnuje až do konce dílu posledního, kdy se s ní teprve tak trochu pracuje. Jednotlivé díly obsahují určité nedořečenosti a neujasněnosti, ale tvůrci se k nim už nikdy nevrátí. Podobně se nemohli rozhodnout, jestli točí parodii, crazy grotesku, nebo vážné psychologické drama. Pokud se objeví humor, tak na jednu dobrou hlášku či situaci připadá dvacet trapných jak od puberťáků. Hodně herců, především Cina, přehrává neskutečně - kouknou se třeba na Black Books, jak lze podat trhlou postavu, aby byla vtipná bez tajtrlíkování. Souhlasím i s názorem, že se děj odehrává v alternativním vesmíru (takže nejde o žádné retro), kde se navíc lidé chovají a mluví jako v současnosti. Svou neujasněností a nekoncepčností vznikl kočkopes, který stejně mainstreamový divák nepobral (viz hodně razantní poklesy sledovanosti), a náročnější divák si raději znovu pustí originály, odkud se opisovalo, nebo jsou povedenější hodnocení kamarádů tvůrců nebo jejich rodin nebo jejich PR agentury fakt neberu v potaz) . Řekl bych škoda promarněné šance, protože podobných seriálů je v českém rybníčku hodně málo (a ani Jirka Strach už je kurňa netočí), ale to by muselo na tomhle být alespoň něco originálního. ()
Nápad to byl skvělý, ale karikatury některých postav a někdy až dětinskost, to celé pohřbily. Před dvaceti třiceti léty by možná to Cinovo vědátorování působilo vtipně, ale dnes? Typické klišé o trochu potrhlém vědci. Stejně působilo chování ředitele ústavu nebo einsteinovský účes Jána Jackuliaka. I postava Anny Fialové byla pro mě nezařaditelná. Škoda té užvatlanosti, přehrávání a občasně až trapnosti. 2.5* ()
Galerie (277)
Zajímavosti (31)
- Název epizody odkazuje na film Copak je to za vojáka... (1987). (griph)
- Název epizody odkazuje na film Hoří, má panenko (1967). (griph)
Reklama