Reklama

Reklama

Rodáci

(seriál)
všechny plakáty
TV spot
Československo, 1988, 20 h 3 min (Minutáž: 89–95 min)

Režie:

Jiří Adamec

Kamera:

Kristian Hynek

Hrají:

Jan Šťastný, Radoslav Brzobohatý, Jana Hlaváčová, Emma Černá, Stanislav Zindulka, Jaroslava Obermaierová, Antonín Navrátil, Petr Kostka, Jiří Pomeje, Milena Dvorská, Soňa Novotná, Karel Roden (více)
(další profese)

Epizody(13)

Přežili válku a teď někteří nevědí, jak naložit se svým životem. Válečné i poválečné osudy lidí v  malém jihomoravském městečku podle románů Jaroslava Matějky. Mladý Petr Vitásek z jihomoravského městečka Radeč je prostořeký idealista, který má rád pití a děvčata. Po konfliktu s kolaborantským profesorem je vyloučen z gymnázia a přidá se k partyzánům. V přestřelce je raněný. Po válce se stane v Brně redaktorem komunistických novin... Seriál sleduje společenské proměny malebného jihomoravského maloměsta v období 1942 - 1948. Mapuje dobu a lidi v jejich proměnách, v jejich občanských postojích a činech a v jejich charakteristické mnohotvárnosti. Rozsáhlý seriálový projekt podle románů Jaroslava Matějky "Rodáci a odrodilci" a "Kam jdete, rodáci" natočil Jiří Adamec v roce 1988 na politickou objednávku KSČ k 40. výročí Vítězného února. (TV JOJ)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (145)

igi B. odpad!

všechny recenze uživatele

Nějakou pofiderní náhodou jsem při brouzdání zde v databázi narazil na tuhle jednu z největších normalizačních televizních po(b)litických sraček. Začudlil si v ní k oslavám >Vítězného úmora< kdejaký ten více či méně zasloužilý prostonárodní umělec, zatímco v Sajůzu už bouřila perestrojka a i v tuzemských kulturních bažinách pár statečných zdvíhalo hlavu... Nakonec naši soudruzi tvůrci i herci ve valné většině i za svobodných dalších 20 let dokázali, že hovna z hoven vzejdou a místo povinné ideologie a pocitu stranické poslušnosti stačí jim pak dnes předhodit trochu peněz a pocit bulvární důležitosti. Netvrdím, že jsem tenkrát se na tenhle hnus nějak pravidelně a pečlivě díval, ale matně si z nahodilého nahlížení pamatuju, o co šlo. A s čistým svědomím pak klidně hodnotím - odpad - bezskrupulózní umělecký a lidský odpad... .-( - - - - - (Viděno občasně v oněch dobách nešťastných, komentář zde šťastně 13. - 27.6.2008) ()

insurgentes 

všechny recenze uživatele

Je na tom dost vidět, že komárům tehdy už zvonila hrana, takže se snažili smířlivým tónem uhrát ještě nějaké body a nikoho moc nenasrat. Hlavní hrdina je fakt nesympatický arogantní píčus, na kterém je strašné všechno: od účesu po sebelítost a ublíženost, která se projevuje v každém aspektu jeho vztahu ke světu. Kouzlem nechtěného se tu tak zobrazuje základní patologie lidské osobnosti, která dala vzniknout komunismu a která lidi u komunismu drží dnes stejně jako před dvaceti lety. Smutné na tom je jen to, že v tom osmačtyřicátém taky neměli lidi na výběr - buďto volit prohnilou demokracii, předchůzdce dnešní "kavárny", nebo nějakýho fajn kluka, kteroužto roli tenkrát sehrával Kléma. Dnes jeho místo zaujal Bába, a jede se dál! ()

Reklama

carl.oesch 

všechny recenze uživatele

Odpad nedám, protože to je skvělý studijní materiál, cosi jako nacistický Žid Süss z roku 1940. V současné době (2024) vytáhla tohle veledílo slovenská Markíza International (hahaha!!!), protože opakovat pořád dokola majora Zemana, Okres na severu nebo Ženu za pultem už asi nebylo únosné. Autorem scénáře byl asi především tvůrce románové předlohy Jaroslav Matějka, který patřil k těm režimním spisovatelům typu Pilaře, Pluhaře nebo Kalčíka. Ve Vitáskovi se asi viděl sám, nakonec jeho osud byl trochu vzdáleně podobný jeho hlavnímu románovému hrdinovi. Tento celoživotní pracovník ústavu marxismu-leninismu KSČ a celoživotní člen komunistické strany nemohl vysmahnout nic jiného, než romány Rodáci a odrodilci a Kam kráčíte rodáci? A ne pokyn své strany tedy ke čtyřicátému výročí jejího vítezství vzniklo tohle veledílo. Zajímavé je, jak bez zábran předvedli (přes manipulativní dehonestaci svých politických protivníků – především národních socialistů, méně lidovců a nejméně sociálních demokratů) brutalitu a pohrdání zákony při převzetí moci, i třeba fakt, jak jim už od první chvíle sloužila Státní bezpečnost k likvidaci potencionálních i skutečných nepřátel. Matějkovi a jemu podobným asi nedošlo, že vlastně ukazují (po příslušném odfiltrování) něco, na co sice byli v době své vlády hrdí, ale co se ve skutečnosti příčí všem atributům toho, čím se sami tak rádi oháněli a chvástali – humanismem, spravedlností, láskou k lidem i vlasti. Seriál končí krátce po únoru 1948. Už tehdy jsem litoval Jana Šťastného, protože svým Vitáskem se naprosto zesměšnil a to dohromady mnohem víc, než celá ta záplava ostatních herců dohromady. Se seriálem mám ale spojené jiné jméno. Seriál totiž vyvolal ve své době bouřlivé a nutno říct že i posměšné a odsuzující reakce. Ve Svobodném Slově patřila k nejhlasitějším kritikům právě mladá Mirka Spáčilová, která se nebála seriál patřičně „ohodnotit“. Svobodné Slovo šlo tehdy v létě 1988 na dračku, protože se zde otiskovaly dopisy diváků, vesměs stejně peprné, jako její umělecká kritika. Adamec, a především Matějka se zase bránili díky čs. Televizi a Rudému právu. Adamec argumentoval úplně stejně, jako tvůrci vlastně svým způsobem podobných dnešních sraček, že prý diváci nejsou dost vyspělí a mají špatný vkus. Paradoxem je, že přitom v době, kdy Rodáci běželi v televizi dotáčel naopak skvělý seriál ze sportovní prostředí Dlouhá míle. To byla reálná ukázka a hlavně kritika tehdejšího režimu (i když zabalená do sportovního hávu) a jako kdyby předznamenávala to, co přišlo dřív, než si onen Matějka, ale možná i Adamec představovali. Dlouhou míli ale napsal jistý Ivan Hejna, syn Jiřího Hubače, který měl kvalitní scenáristiku na rozdíl od režimního pisálka Matějky v krvi. Matějka svůj opus zase hájil tím, že chtěl mládeži předvést ono období války a let po ní jako – dobrodružství a ne jako učebnici. Diváky měla ke sledování asi taky přitáhnout na svoji dobu docela slušná záplava nahotinek, Ljubou Krbovou počínaje a Nelou Boudovou konče, Žáková a Bartůňková se držely zpátky. Jinak z retro pohledu byl seriál udělán velmi pečlivě, poněkud směšně vypadaly „bojové“ scény, Adamcovi měl někdo vysvětlit, že za druhé světové války se vojáci už nestavěli do hustých řad nebo chumlů jako za Marie Terezie. Vůbec akčnost (s výjimkou nakládačky, kterou dostal Vitásek v posledním díle) byla slabou stránkou celého veledíla a vrcholem byla komunistická parafráze na zapomenutý pochod studentů na Hrad, kdy v čele davu odpůrců komunistů vyváděl s americkou vlajkou a šíleným výrazem v obličeji Karel Roden (bývalý kolaborant a syn národního socialisty Petra Kostky) podporovaný Danielem Landou. Tady se mladí reakcionáři stáhli před pevným krokem postupujících příslušníků SNB, v tom skutečném případu v Praze dostala mládež nakládačku, proti které byla ona dobře zorganizovaná akce na Národní Třídě selanka… () (méně) (více)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Prednovembrovy serial Rodaci som videl malo /1 - 3 diely, viac urcite nie/, ale nebolo to az take hrozne, ako sa to tu s odpadmi rozbehlo. Malo to vsak iba mdly dej a prilis vela propagandy. A aj tak si myslim, ze pravy hnoj priklusal az po novembri 1989 /VKV, ordinace, Pojistovna....../ Takze preto aspon tych 5 % ()

PaRi odpad!

všechny recenze uživatele

Tak k tomuhle oslavnému a prorežimně servilnímu seriálu mám jen jednu poznámku - absolutně geniální filmařka Leni Riefenstahl si za svoji oslavu nacismu (v r. 1935, kdy točila svůj vynikající dokument Triumf vůle, se jí nacismus ještě nemusel jevit jako zločinný) po válce ani neškrtla a k natáčení se vrátila až někdy v 70ti letech svého věku v JAR. Adamec za totální odpad oslavující zločinný komunistický režim (v době, kdy se to o tomto režimu již vědělo), byl v roce 1989 vyhozen z České televize, krátce byl bez zaměstnání a dnes je velmi žádáným režisérem č. 1 na TV NOVA. Inu jiná doba a země, jiný mrav. U nás se bezcharakternost vyplácí. Když se podívám na tu plejádu herců, tak mám pocit, že tenhle seriál byl braný jako kádrování, kdo se odváží odmítnout. Pro mě osobně je nejsmutnější účast Brzobohatého. Jak nevzpomenout jeho skvělé role ve zcela jiných rodácích? ()

Galerie (37)

Zajímavosti (6)

  • Seriál měl mít původně 13. dílů po 90 minutách. Během natáčení se plán změnil na 22 dílů s přibližně hodinovou stopáží. Po odvysílání byl na příkaz ředitele ČST J. Zelenky upraven do 13tidílné podoby a tak je i v archivu zachován dodnes. (cariada)
  • Tehdejší šéf pražských knihkupectví Vrátislav Ebr v předtuše úspěchu seriálu objednal 30.000 výtisků knížní předlohy seriálu. Po zkouknutí dvou dílů si zoufal, že prodělá kalhoty. Ale celý náklad se kupodivu prodal za tři týdny. (cariada)

Reklama

Reklama