Indiana Jones a Království křišťálové lebky
- Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (více)
Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Karen Allen, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, John Hurt, Ray Winstone, Jim Broadbent, Andrew Divoff, Alan Dale, Sasha Spielberg (více)Obsahy(1)
Stárnoucí Indiana Jones učí na univerzitě a žije poklidný život. Jsou však padesátá léta a Amerika zažívá hysterii ohledně sovětských a komunistických agentů. Jednoho dne ho unese právě skupina ruských agentů vedená podivnou vědkyní Irinou Spalko, již doprovází několik ruských vojáků, kteří hledají na americké základně podivnou bednu. Indiana se ze zajetí dokáže osvobodit. Celá záležitost mu přinese jen nepříjemnosti, když je vyšetřován americkou tajnou službou. V důsledku tohoto vyšetřování je Indiana vyhozen z univerzity. V té době ho však vyhledá mladík Mutt Williams, který ho požádá o pomoc pro svého otčíma, profesora Oxleyho, a svou matku Marion, kteří odjeli do Jižní Ameriky hledat tajemnou křišťálovou lebku. Indiana je informací o lebce ohromen a ihned s Muttem odjíždí do Peru, kde se Oxley a Muttova matka ztratili. Indianovi nedělá problém hrobku španělského conquistadora a v něm křišťálovou lebku najít. Zanedlouho nalezne i profesora Oxleyho. Jak se ale ukáže, Oxley se pomátl na rozumu a Indiana ani Mutt z něj nejsou schopni dostat nějaké souvislé informace. Ke všemu jsou v té době zajati Rusy, které opět vede Irina Spalko. Rusové mají v zajetí i Muttovu matku, Marion. Ukáže se, že Mutt je ve skutečnosti synem Indiany. Rusové po Indianovi a jeho doprovodu chtějí, aby je dovedli do tajemného zlatého indiánského města, které je legendou s lebkou spojené. Rusy doprovází zrádce Mac, který se nechal ke spolupráci s Rusy uplatit. Po krátké době se podaří Indymu a jeho doprovodu včetně Maca, který Indymu namluví, že pracuje pro CIA a Rusy tak monitoruje, utéci... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 725)
Království křišťálové lebky se snad ani nemohlo vyrovnat legendární trilogii. Indiana Jones je totiž fenomén pevně spjatý s jednou érou, která dávno skončila. Sledovat čerstvého penzistu Forda při akčních scénách je místy až nedůstojné. Otázkou zůstává, koho vůbec napadlo, že půjde do akce i v požehnaných 80 letech. Jeden nedůstojný návrat stačil a to tady ještě hodně pomohli LaBeouf s Blanchett. ()
Předchozí díly Spielberg rozhodně překonat nedokázal, i když podle svých slov se to snažil dělat hlavně pro diváky, možná by to vyšlo líp, kdyby se o to nesnažil. Prostě ať se Harrison Ford snaží sebevíc, tak už je na to prostě starej a akční scény potom působí hodně přehnaně v jeho podaní, ostatně ony jsou i samy osobě dost podivně kaskadérský a hláškování za každou cenu mu taky nesedí, stejnětak mi přišlo, že ta legenda s křišťálovou lebkou neni moc zajímavá a že napřátelé v podobě rusáků jsou až moc podobný němcům v Indym 3 a že jsou, až na Cate Blanchett, nevýrazný, ale když se to veme trošku s nadhledem, tak se u týhle akční jízdy dá výborně pobavit a Indy je prostě Indy to se nedá nic dělat, když tam zazní ta stará dobrá melodie, tak se zase všechno vrátí a člověka už pak moc nezajímá, že místo svižnýho archeologa na plátně běhá dědek v klobouku a Shia LaBeouf ()
Po půl hodině jsem se přistihl, jak moc se těším, až ten film uvidím podruhé a budu si moct všímat různých drobných detailů. Byl jsem nadšený z toho, jak se tu mísí styl filmů z padesátých a osmdesátých let s některými prvky současné kinematografie. A líbil se mi i vývoj postavy Indiana Jonese, jeho schopnost přiznat si své stáří i držet krok s mladšími soupěři a spoluhráči. ___________________ Obávám se ale, že existuje poměrně úzká skupina diváků, kteří ocení na posledním díle, že je zároveň jiný i stejný než díly předchozí. Mladší publikum nemá Jonese tak zažitého a starší publikum si původní díly příliš zbožnilo. Pocit určité "vyvolenosti", že s radostí přijímám staré prvky a oceňuji nové, mi kalí právě vědomí, že se víc lidí nebaví se mnou stejným způsobem. _____________________ A pár vzkazů:____ 1) Neexistuje žádný "čistý Indy", to je iluze. Každý díl Jonese je VÝRAZNĚ jiný. Proto mají různí lidé rádi různé díly více či méně. _____________ 2) Indy vychází a kopíruje vývoj pulpových magazínů. Takže, když v 50. letech vládla pulpu sci-fi, tak Jones MUSÍ být sci-fi. Navíc, vztah mezi mytologiemi, mystikou, paranormalitou a sci-fi je velmi těsný v celých dějinách fantastiky. ()
Indiana Jones se vrátil a pravděpodobně už to všichni dávno víte. Pro mě se však vrátil starý Jones v provedením, na které jsem nečekal tak dlouho. Trvalo to 19náct let než byl vybrán scénář, herci a všechno to zapadlo, tak jak jsi George Lucas a Steven Spielberg přáli a film se dostal do kin. Pro mě je to nepochopitelné, že právě tento scénář, vybraný mezi desítkami byl to pravé pro všechny zúčastněné. Přesto má svoje přednosti i slabiny, které ale vždycky zachraňuje jeden muž. Indiana Jones. Je to jako droga dívat se na jeho eskapády ať mají jakýkoliv smysl nebo účel, prostě to diváka baví a on je pro něj tím skutečným hrdinou. Přesně takhle to bylo, ale už není. Indy zůstal tím sympatickým profesorem, který všechno nevyřeší s grácií a elegancí, ale stal se z něj taky částečně James Bond a terminátor v jednom (Arnold promine). Vždy jsem doufal a věřil v Indyho jako v profesora, co chrání památky a je obyčejný chlap, kterého by šlo potkat. Tento snímek mi to pokazil, protože se z něj stalo něco víc, stala se z něj ikona, která je symbolická a nesmrtelná zároveň. Celý film je zábavný, rychle utíká, všechno je nádherně stylizované s pomocí nejmodernějších triků, které si hrají na špinavé a staré triky, ale už to není ono. To "pravé" Indyho dobrodružství má větší hloubku, kterou tento díl postrádá. Smutně na mě působila až okatá snaha rozesmát za každou cenu, která se střídala s neuvěřitelným počtem "vzpomínek a narážek" na minulé díly. Některé byly skvělé, jiné smutné... Osobně mi nejvíce překáželi dva momenty filmu a to dvě eskapády Mutta, který si jednou vzpomene na Tarzana a podruhé na Tři mušketýry a člověk si řekne, jak tohle může myslet Steven Spielberg vážně. Po režisérské stránce je to nádhera a celkovému stylu filmu nelze nic vytknout, možná až na pár zdlouhavých scén jako začátek filmu. Steven Spielberg natočil přesně takový film jaký chtěl a přesně tak jak chtěl. Bohužel, pro mě je tento díl pouze moderní variací na staré téma, kterému do opravdovosti a legendárnosti chybí celkem dost, ale vynahrazuje to zábavností a tempem. ()
Na nového Indyho sem se těšil ale po shlédnutí mě přepadla myšlenka, že tento díl vůbec nemusel vzniknout a je tak trochu zbytečný. Kvalitou nejhorší díl celé série, který těží hlavně z charisma Harrisona Forda a obrovským plusem filmu je Shia LaBeouf. Ten snad ani neumí zahrát špatně a poznámky hollywoodských režisérů o druhém Tomu Hanksovi jsou skutečně na místě. Co mi ale na Indym nejvíc vadilo byly naprosto nereálné scény a při honičče lesem to už opravdu bylo moc a z akčního filmu se pomalinku stávala trapná komedie. Film udělá podle mě radost hlavně skalním fanouškům. U ostatních jde o lehce nadprůměrný akční film s dobrými herci u kterého se napoprvé dobře pobaví. 75% ()
Galerie (79)
Zajímavosti (124)
- Studenta v knihovně, kterého málem srazí na motorce Indy (Harrison Ford) s Rafanem (Shia LaBeouf), si zahrál syn Toma Hankse Chet Hanks. (Reiniš)
- Při honičce aut v pralese vidíme 3 auta (jeden GAZ-39 a dva obojživelné vozy). V jednom okamžiku Marion (Karen Allen) prudce zabrzdí a Spalko (Cate Blanchett) přepadne na obojživelném autě před přední sklo, zachytí se kulometu a začne střílet, přičemž zničí levou část okna (před řidičem). Pravá polovina zůstává nepoškozená, přestože Spalko kropí kulometem zuřivě zleva doprava a zpět. Pak Marion přidá plyn a narazí zezadu do GAZu, do nějž Spalko přeletí. V následujícím záběru však není po obojživelníku s Marion ani památky, přestože měl být za GAZem. Zmizel a místo něj je tam najednou obojživelník řízený Jonesem (Harrison Ford). Marionino auto zmizí bez jakékoliv logiky na hodně dlouhou dobu, přestože je prales zarostlý a je v něm jedná „cesta“. Nakonec se, opět bez vysvětlení, jako deus ex machina, objeví nad propastí u řeky s napůl rozstříleným oknem. Po skoku na strom a sklouznutí do vody je pak okno rozstřílené celé, jak to mělo být hned od střelby. (pjotri)
- Ve scéně ze začátku filmu, kdy vojáci v Oblasti 51 vyhazují z auta klobouk a následně za ním i Indyho (Harrison Ford), je jasně vidět, že klobouk má na dosah ruky. Nicméně v následující scéně, kdy se zvedá ze země, musí ke klobouku najednou dojít několik kroků. (Kinpr)
Reklama