Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Román "Dům duchů" chilské spisovatelky Isabel Allendeové vyšel v roce 1985. Autorka (neteř bývalého chilského prezidenta Salvadora Allendeho Gossense) v něm zachycuje pohnuté osudy tří generací rodiny Truebů, v nichž se zrcadlí společenské a politické změny v zemi v letech 1926-1973. Dánský režisér Bille August se ujal komplikovaného úkolu převést román do filmové podoby. Výpravný "mezinárodní film", natočený v angličtině, s anglickými a americkými hvězdami, je pokusem vytvořit v popředí historické fresky osobitou reflexi individuálních příběhů několika postav, svázaných rodinnými pouty, utrpením, soucitem, vášní a nenávistí. Přestože Augustův snímek popisuje dobové události (na nichž se postavy podílejí), je kupodivu spíš rafinovaně natočeným melodramatem s prvky magického realismu, než klasickým historickým filmem... Bohatý dobytkář Esteban Trueba se ožení s křehkou aristokratickou Clarou, s níž šťastně žije ve svém velkém venkovském domě. Citlivá žena, obdařená zvláštními jasnozřivými schopnostmi, však těžce snáší po léta narůstající rozpory s manželem, a po vyhroceném konfliktu Estebana opustí. Zatímco muž udělá kariéru jako pravicový politik, jejich dcera Blanca proti otcově vůli spojí svůj život s levicovým aktivistou Pedrem. Fašistický puč v roce 1973 rodinu rozbije (Esteban je zbaven své senátorské funkce, Blanca je vězněna, Pedro musí emigrovat), nad jejími členy však nepřestává bdít laskavý duch andělské Clary, dodávající trpícím a bloudícím odvahu vydržet a přežít... Augustův film není historickou politickou freskou ve stylu Bertolucciho Dvacátého století (jehož půdorys navenek připomíná). Klade důraz na osudové vztahy postav, jejichž role jsou důsledně rozděleny (andělská Clara, démonický Estebanův levoboček), na magii míst, v nichž se tyto vztahy realizují (dům, ulice, rodinný stůl), i na jednotlivé, pro smysl vyprávění důležité předměty (Clařina tajemná krabice, andělská křídla, hvězdy). Zvláštní roli mají i principy mužského vnímání světa ("politici" Esteban a Pedro), jež nejsou v souladu s ženským způsobem laskavého přetváření skutečnosti (Clara, Blanca). Režisérův moderní a inteligentní přístup k "pokleslému" žánru melodramatu dal vzniknout pozoruhodnému filmu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (135)

tempus 

všechny recenze uživatele

Hned na začátku jsem si všiml stejné atmosféry jako u Kmotra (spolu se stejně krásnou hudbou) a svým (vzdáleným) způsobem to taky je Kmotr. Protože nějak tak by mohl vypadat, kdyby Kmotr byla sága ne o Corleonech mužích, ale o ženách. Pokud vás neosloví příběh (u obou filmů), tak výš než 3* to nebudou. U Kmotra mě příběh hodně neoslovil, (ještě se to může změnit 2. shlédnutím) zato tady je příběh to nejlepší (, i kdyby herci a herečky spolu s režisérem odvedli Oscarové výkony). PS: málem jsem ho neviděl, protože název je jako z hororu, kterým se obloukem vyhýbám. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Meryl Streep, Glenn Close, Jeremy Irons, Winona Ryder a Antonio Banderas. Pokud by někdo s takovouhle sestavou chtěl natočit film dnes, tak odhaduju, že minimálně 100 milionů by padlo na platby hercům… :-) Ale teď k filmu. Pěkně vykresleno. To je první, co mě ve spojitosti s tímto napadne. Opravdu pěkně vykresleny osudy tří generací. Sice mi k páté hvězdě ještě něco chybělo (přišlo mi, že skvělá Winona Ryder měla zde méně prostoru) ale i přesto můžu tento film doporučit. Jak říkám, hlavně kvůli výkonům Ryder, Streep a Close. A ani ten Irons a Banderas vlastně nebyli špatní… :-) ()

Reklama

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Vynikající filmové zpracování románu Isabel Allende, dcery bývalého chilského prezidenta. Hodně mi to připomnělo roky po válce u nás, kdy samozvané revoluční bandy šly po známých osobnostech jenom proto, že měly třeba německé jméno (jako Bauer, Müller, Neumann a pod.), ikdyž byli Češi ( zjišťováním se nezdržovali). V lepším případě šli do vězení. Ale to jenom na okraj. Ve filmu hraje 5 světových hvězd a nevím, o kom bych řekla, že byl lepší. Všichni na 1*. Psychologický film - úžasný zážitek. ()

meave 

všechny recenze uživatele

Zachytiť mágiu a poéziu života na celuloid nie je jednoduché. Napriek tomu sa to, podľa mňa, tvorcom čiastočne podarilo. Meryl Streep bola miestami takmer priesvitná a Jeremy Irons sa ako Trueba snáď narodil. Aj vďaka nim ostala vo filme skutočná láska, tá čarodejka všedných dní, ktorá sa ako vrkoč prepletá, vinie potôčikom a s pretekajúcimi rokmi rastie v rieku, prekrýva sa naplaveninami a bahnom, aby napokon všetko spolu splynulo so slaným morom, ktoré občas po kvapkách zaplaví každé oko čo sa díva na tento svet plný Estebanov, Férulí, Clare, Pedrov a Blaniek.... na všetky nedostatky som už zabudla. Aj keď knihe sa zďaleka nevyrovná, za poetiku má u mňa ****3/4. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Tohle pomalu plynoucí historické, mírně nadpřirozené drama jsem si vychutnal až do poslední kapky. Bezchybné vedení herců - od Oskarového Ironse přes jisté Meryl Streep a Glenn Close až po mladou generaci Winonu Ryder a Antonia Banderase. Hlavní složkou filmu jsou herci a ne příběh, který se nevyhnul pár zbytečným a do očí bijícím scénám - podívejte, nejde o Hollywoodský film, tady jsme v Evropě (děti, koupající se v řece), po delší době časově trochu přetaženým scénám, a ke konci podobné ztrátě dechu, jaká lze vidět u některých hlavních představitelů. Hans Zimmer se svým prvním plně orchestrálním soundtrackem také nezklamal a stal se nedílnou součástí celku, bez které by Dům duchů nebyl na tak jasné čtyři hvězdy. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (11)

  • Na filmovém festivalu Havana (Kuba) si film vysloužil cenu Nejlepší španělsky mluvený film roku 1993. (Terva)
  • Natáčelo se v Dánsku a Portugalsku. (Terva)

Související novinky

Na Febiofestu uvidíte oscarové snímky

Na Febiofestu uvidíte oscarové snímky

19.03.2019

26. ročník Mezinárodního filmového festivalu – Febiofest přiveze do Prahy francouzského herce a režiséra Louise Garrela, který 25. března osobně uvede svůj nejnovější film Věrní nevěrní. Komediální… (více)

Reklama

Reklama