Režie:
Herbert RossScénář:
Hugh WheelerKamera:
Douglas SlocombeHrají:
Alan Bates, George de la Peña, Leslie Browne, Alan Badel, Carla Fracci, Colin Blakely, Ronald Pickup, Ronald Lacey, Vernon Dobtcheff, Jeremy Irons (více)Obsahy(2)
Génius nebo šílenec? Americký životopisný film o jednom z největších tanečníků dvacátého století. Americký tanečník a choreograf Herbert Ross (1927–2001) se i ve své režijní tvorbě věnoval tématům více či méně souznějícím s jeho dřívějšími profesemi – muzikály Sbohem, pane profesore! (1969), Funny Lady (1975) nebo jeho nejúspěšnější dílo, baletní snímek Nový začátek (1977; mj. oscarové nominace za nejlepší film a režii). Do této linie patří také životopisný snímek o tanečníku a choreografovi polského původu Václavu Nižinském (vl. jm. Waclaw Niźyński; 1889–1950), považovaném za jednoho z největších tanečníků počátku dvacátého století. Snímek se soustřeďuje na dva roky jeho života (1913–1915), kdy se Nijinsky oženil s maďarskou aristokratkou Romolou de Pulszky, což vedlo k roztržce s jeho milencem a uměleckým ředitelem společnosti Ballets Russes Sergejem Ďagilevem. V titulní úloze debutoval bývalý sólista American Ballet Theater George De La Peňa. Jeho hereckým partnerem v roli Ďagileva byl významný anglický herec Alan Bates, známý u nás především z filmů Řek Zorba, Zamilované ženy nebo Posel, a Romolu de Pulszky ztělesnila americká balerína Leslie Browneová. V menší roli choreografa Fokina se objevuje začínající Jeremy Irons. (Česká televize)
(více)Recenze (15)
Já jsem docela zklamaná, měla jsem radost, že se někdo rozhodl udělat titulky a můžu se na film podívat, ale kdybych si nepřečetla, že je to z roku 1980, řekla bych, že je to tak maximálně 1950. Všichni strašlivě deklamují, herecké výkony tragické. Je pravda, že u představitele hlavního hrdiny, který je profesionálním tanečníkem, se jedná o první filmovou roli, ale Alan Bates by měl být zkušený herec. Takže třetí hvězda čistě za kulturně historickou osvětu. Třeba se najde někdo, kdo by tenhle zajímavý příběh natočil znova a podstatně lépe. Film by se spíš měl jmenovat Ďagylev a Nijinsky, protože první polovina se Václavu Nijinskému zas až tak moc nevěnuje. Hudba krásná, ale mohlo být i více tance. ()
----- "Prostě žijeme ze dne na den. Budoucnost se o sebe postará." ----- Svatá pravda ... budoucnost se postará - o SEBE, nikoli o mě nebo o vás. My se zkrátka a dobře musíme starat sami - o naši vlastní budoucnost ... pokud na to stačíme, protože i osud mívá své záměry - a obyčejně je dopředu nezveřejňuje. Možná není úplně nejšťastnější samotný výběr časového úseku jeho života ... neboť příběh pojednává o jeho pádu - a pomíjí prvotní cestu vzhůru. Nicméně i tak se zdá, že má pro něj určitou slabost, když se snaží zachytit pravou povahu jeho údělu - příčiny, které stály za jeho nešťastným obratem ... 3,5* ()
Film líčí krátké, ale klíčové období ze života Nižinského (2012-2103), kdy byl na vrcholu svých kreativních sil jako člen souboru Sergeje Ďagileva. Docela vydařený film z vrcholného tvůrčího období H. Rosse, v hlavních rolích dva špičkoví tanečníci z American Ballet Theatre G. de la Pena a L. Browneová. Film mi trochu připomenul životopisné filmy jiného velikána K. Russella (Čajkovskij, Divoký Mesiáš). ()
Celkově film, který určitě doporučuji, alespoň si divák připomene pohnutý osud jedné z legend světového baletu. Co si na filmu nejvíce cením je to, že tvůrci skvěle vystihli dobové baletní obrazy, kostýmy a pasáže, ve kterých navíc Peňa, představitel hlavního hrdiny, nádherně zatančil (Šeherezáda, Faun a další) a kterými Nijinski tak dráždil a někdy proti sobě postavil tehdejší diváky. Dobré herecké výkony (Romola, Sergej, Václav). Jako mínus u tohoto filmu hodnotím vykreslení vztahu Sergeje a Václava. Kde je ta tolik popisovaná vášeň, romantičnost, dramatičnost? Film v tomto nejen, že mi připadná poplatný své době, ale víc, jako by nebyl ani natočen v r.1980, ale někdy v roce 1930. Největším "sexem" v tomto filmu je pusinka přes kapesník, a proto body dolů za jinak baletně skvělé zpracování ... 7877 ()
"Hořím zaživa, třesu se.“ Denním světlem, noční tmou. Gen šílenství to obrátil, cloumá mnou. Mistrovské múzy se slétají, duši ovívají, bodají. Chytám paprsky, které klamaly, srdce zlomily. Paprsky, které popálily, hanebně zničily, omráčily ladný takt. Nemohu dýchat. Slyším tebe i davy provolávat bravo, vivat. Uvnitř úspěch se dostavil. Poznám pohled chorobných démonů, ten si pospíšil, ten mě zastavil. Zhroucená, zhrzená duše, teď jiné sály Tě budou vítat. Já, věrný a věčný milenec řeči tance. Cizoložné jeviště života umělce. Geniální faun, kterak rozdvojen, vyhnán neurózami, zahnán do svěracích kazajek. Postava procházející zahradou trnovou...mezi ploty dohnat city nešťastné. Střežit, převzít žezlo něhy, vzlyk vzteku si odpustit. Inu, u kolonky režisér, vytanulo mi na mysl, vybrané jméno Luchino Visconti, jak on by s dílem životopisným naložil. Žel, to se nedozvím, toho se nedožil. "Začátečník" Jeremy Irons železným stiskem proklamuje kult velkého herce, melodramatických charakterů strůjce. ()
Galerie (15)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (1)
- Natáčelo se od 29. ledna do května 1979 v Anglii, Maďarsku, Francii, Itálii a Monaku. (BMW12)
Reklama