Režie:
Jérémie PérinScénář:
Jérémie PérinObsahy(1)
Soukromá detektivka Aline Ruby a její androidí partner jsou v blízké budoucnosti najati bohatým podnikatelem, aby vypátrali obávaného hackera. Po příjezdu na Mars sestoupí hluboko do podzemí hlavního města planety, kde odhalují temný příběh mozkových farem, korupce a pohřešované dívky, která střeží tajemství robotů, jež hrozí změnit tvář vesmíru. (mac000)
(více)Videa (2)
Recenze (31)
Velké překvapení. Takovéto filmy jsou přesně podle mého gusta. Trochu Blade Runnera, trochu Já, Robot, trochu Assimova, Clarka i Dicka, ale stále dostatečně Périnovo. Vybudoval tu pulzující svět, plný fascinujících detailů a zasadil do něj chytře vystavěnou detektivní zápletku. Bavil jsem se a budu se bavit až si to pustím znovu. ()
Shoutout úvodnej scéne. Inak je to spleť námetov, príbehov a prvkov, ktoré sme už videli v rôznych iných filmoch, avšak práve preto máme radi sci-fi, nie? Prvá polovica filmu je trochu chaotická vo vysvetľovaní a môžete mať v postavách a reáliách zmätok, potom sa už ale chytila a udržalo ma to v napätí a strehu až dokonca. Oceňujem poukázanie na množstvo problémov daného sveta, poctivé ukončenie jednotlivých dejových liniek a koniec podľa môjho gusta, ktorý mi pohladil srdiečko. (IFF Art Film Košice) ()
Informatique? / Cybernétique. Frankofonní Mars se najednou nezdá jako úplně scestný nápad. Rudé pláně křižované autobahny, pokryté elegantními a la La Defense strukturami, provrtané podzemními bordely, kam posílají chudé studentky šlapáním svých syntetických kopií vydělávat na předražené komerční školné. Základem je dobrý noirový příběh, plnící požadavky na přiměřenou originalitu v rámci žánrových pravidel, smířlivě kombinovaný s povinnými kyberpunkovými tropy - androidy, roboty, zlými korporacemi, Asimovem. Morálně, fyzicky a osobnostně pošramocenými detektivy. Blade Runnerem, Terminátorem, Total Recallem a však víte jakými dalšími animáky. Dojde též na obligátní možnost meditovat o lidském cynismu v kontrastu se zranitelnou nevinností stroje, konzumerismu kosmických rozměrů a ochotu obětovat profitu ty, kteří se díky / kvůli legislativě robotiky nemohou účinně bránit. Nadstavbou je působivě organický svět budoucnosti. Perin & spol jeho produkci zjevně věnovali velkou část příprav, promýšlení a kreativity. Objeví se skutečně vysoký počet marginálnějších, ale strašně zajímavých futuristických nápadů, odkay na linux (jedna z hlavních postav v průběhu příběhu aktualizuje kernel), tuny spotřebitelských vychytávek. Z dystopického Marsu se vám zpět na Zemi, ten slum plný nezaměstnaných, opravdu nechce. Fasádou Expressu pak je úžasné audiovizuální zpracování, zastiňující většinu přepálenější, méně elegantní asijské produkce. Body navíc jsou za alternaci odpudivě sladkého japonského popu prohřátým francouzským elektrem od [Freda], (opravdu-nikoliv-Lavigne) Avrila. Po delší době film, který jsem měl ihned chuť vidět podruhé. Nejlepší žánrový film roku 2023. ()
Jako kdyby byli tvůrci přiliš fascinováni futuristickými nápady a vychytávkami, které se ve filmu objevují, ale zapomněli se soustředit na nosný příběh. Scénář Mars Express je zmatený a nepřehledný a jen těžko udrží divákovu pozornost. Navíc i ty technické vychytávky, ač místy velmi nápadité, často postrádají logiku (např. proč robotická kopie člověka nemůže uhodit jiného člověka - chápal bych to u robota, ale takovéhle omezení mi u robokopie člověka, navíc detektiva, nedává smysl). Zdejšími uživateli tolik opěvovaná animace vlastně taky není příliš povedená - všechny ženské obličeje vypadají stejně, takže je těžké rozlišit např. dvě blondýny. To samé platí pro muže, ale tam si aspoň animace při svojí impotenci vypomůže použitím knírů a vousů, které obličeje přece jen trochu rozliší. Miluju filmy Blade Runner, Ghost in the Shell a Total Recall, ale Mars Express se jim bohužel ani nepřibližuje (a vlastně se nepřibližuje ani průměrnému zábavnému filmu). ()
Kdo by řekl, že jedno z nejvíc cool sci-fi posledních let přinesou v animované podobě Francouzi? Mars Express funguje zdatně na všech úrovních. Jako sci-fi má nepřeberné množství nápadů v detailně propracovaném světě, jako kriminálka chytrou zápletku plnou promyšlených zvratů a jako futuristické společenské drama nás přivádí k úvaze, jestli roboti musí být nutně to nejhorší, co nás jednoho dne potká. Jen přidat nějaké minuty navíc a bylo by to dokonalé. Snímek je natolik myšlenkové i dějově bohatý, že by si je zasloužil, než aby všechno prosvištěl rychlostí TGV. [Viennale 2023] ()
Galerie (51)
Photo © Everybody on Deck
Reklama