Reklama

Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychologický portrét důstojníka tajné policie, který dvacet let sledoval Karola Wojtyłu. Hlavní postavou je mladý příslušník tajné policie, který má za úkol sledovat Karola Wojtyłu, jenž byl v letech 1964–1978 arcibiskupem krakovským. Film připomene nejen praktiky tajné policie při sledování církevních kruhů, ale i například boj o stavbu kostela v krakovské Nové Huti. Snímek Roberta Glińského není životopisným příběhem budoucího papeže Karola Wojtyły, který je zde určitým katalyzátorem děje. Broněk Budny, kvůli povýšení, penězům a kariéře posouvá hranice morálních kompromisů stále dál. Sledování Wojtyły se stává jeho posedlostí. Vstupuje stále hlouběji do izolovaného, nemorálního světa tajné služby a klesá do propasti samoty, zla a zločinu. Jedním z objektů sledování se stává i mladý biskup. Mezi estébákem a biskupem se rozehraje obsedantní a patologická hra, která má za cíl ho zlomit. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (10)

tranquill 

všechny recenze uživatele

"Koho jsem si to vzala?" Opět musím uznat, že Poláci dramata z komunistické minulosti umí. "Jen ten, kdo už neumí plakat, zaprodal duši ďáblu. Po slzách je vždycky místo na duhu..." Věřil jsem, ale realita byla jiná. Spousta lidí u nás má jistě podobné zkušenosti. Docela silný příběh. "Já...neumím plakat... " ()

iz67 

všechny recenze uživatele

Kromě té estébácké linky (rozuměj konkrétní činnosti stbáka) to byka docela slušná slátanina. (Samoúčelný potrat, scéna před zrcadlem, atd.). Jen zdánlivě řešíme motivace a dilemata hlavního hrdiny, přitom je to jen cesta po povrchu, žádný psychologický portrét. Uznat je třeba šedesátkový look filmu. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Sonda do nitra člena Służby bezpieczeństwa. 1)  Spoiler. Všimněte si psychologického pozadí Broňka Bodnyho. Rodiče ztratil pravděpodobně v souvislosti s válkou, vyrůstal v sirotčinci, kde přísné výchovné metody jeptišek mu "vymlátily Boha z hlavy", jak sám říká. Totálně zbaven svých kořenů, bez příbuzných, bez víry, upne se mladý Broněk k nové ideologii a k možnostem, které mu práce pro nový režim nabízí. Ale není to jenom práce, je to bezpečí, útočiště, je to jeho poslání. Co na tom, že w tej grze nie ma zadnych zasad._____ 2)  Więcławek o své roli: Czytając scenariusz chciałoby się pokazać tę postać jako jednoznacznie złą, bezduszną, ale ja chciałem pokazać go przez pryzmat odkrywania w sobie człowieka, poprzez jego relacje z księdzem Michałem i Martą. Jednocześnie tracił swoje człowieczeństwo, kierował się obsesjami i traumami Při čtení scénáře by člověk mohl vnímat tuto postavu jako jednoznačně zlou, bezcitnou, ale já jsem chtěl ukázat, jak díky vztahům s otcem Michalem a ženou Martou v sobě objevuje lidskou bytost. Zároveň svou lidskost ztrácí poháněn posedlostmi a traumaty._____ 3)  30letý Mateusz Więcławek (Broněk Bodny) na mě působil velmi sexy zvláště ve spojení s mravním nihilistou, kterého docela přesvědčivě ztvárnil._____ 4)  Spoiler. Očekával jsem silnější záběr na Broňkovy vztahy k ženě i ke knězi Michalovi, přišlo mi to, že tvůrci zde dost klouzají po povrchu. Rovněž rozpor mezi Broňkovým obdivem ke sledované postavě a jeho vlastním svědomím film neřeší. Náznak poskytuje na konci Broňkova fiktivní zpověď, kdy filmaři přejdou z černobílé reality do barevné. Vyznění je nasnadě. Ovšem následující záběry po několika létech ponechávají na divákovi, jak je pojme a pochopí. Zřejmě k žádné skutečné změně nedošlo._____ 5)  Spoiler. Postava Karola Vojtyly zde funguje jenom jako katalyzátor děje a očividně je ve filmu proto, aby se zvýšila marketingová hodnota díla. Broněk totiž nikdy do osobního styku se sledovaným nevejde. Roli světla ve filmu představuje nevýrazný kněz Michal. ()

BrokenLizard 

všechny recenze uživatele

Jakýkoliv film, který se věnuje zrůdnosti bolševiků vždy kvituji. Nechutná úchylnost primitivů, kteří dostanou moc a začnou se chovat jako dobytek, se s lidskou rasou táhne od jejího počátku až do dnešních dnů. Proto je nutné si to neustále připomínat. Bohužel tento film vůbec nevyužil svůj potenciál. Ať už Karol Wojtyła, kterému se příběh prakticky vyhýbá, ačkoliv to na něj již z popisu neskrývaně marketingově hraje. Hodně náboženských keců, ale tomu se u Poláků nelze divit. Nebavil mě však hlavní herec, který ačkoliv je slušný slizák, neuměl obsáhnout zrůdnost své postavy. Hodil by se tak na pedofilního kněze, ale tohle bylo nad jeho síly. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Tento snímek má mj. ten význam, že odkrývá motivace lidí, kteří takovou práci mohli a chtěli dělat. V případě Broňka jde totiž o víc. Na počátku nejsou jeho motivací peníze ani závratná kariéra. A to je snad jediná kaňka. Naznačí, že když ho kdysi vychovávaly jeptišky, něco se stalo. Něco, co ho poznamenalo. Právě tam zaklíčilo semínko nenávisti k církvi a počátek odmítání Boha. Teprve s novou milenkou/přítelkyní a posléze manželkou objevuje nové motivace - fungl nový byt, spousty peněz. Jde o zajímavou sondu do duše člověka, který se upsal ďáblu. V té době totiž nemohl vědět, že jednou se režim změní a potom teprve jeho hříchy vylezou na povrch a on zažije opravdové peklo. Moc se mi líbily herecké výkony. Pro umocnění ducha doby rejža zvolil černobílé ztvárnění, což se stává v poslední době častou věcí pro filmy z této doby, ale já bych byl spíše pro barvy.  ()

Galerie (25)

Reklama

Reklama