Reklama

Reklama

Truchlivé dědictví

  • USA Mysterious Skin (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film souběžně vypráví příběhy dvou chlapců, kteří vyrůstali na přelomu 80. a 90. let v malém městečku v americkém Kansasu. Brian věří, že byl v osmi letech unesen mimozemšťany, a proto trpí nočními můrami a není schopen čelit šikaně. Stejné léto byl Neil zneužit svým trenérem. Zlomový zážitek poznamenal život obou, ale zcela odlišně. Relativně jemným a otevřeným způsobem se film dotýká tabuizovaného tématu pedofilie a jejích možných psychosexuálních následků. Ve filmu figurují typické prvky Arakiho filmů - sexualita, mladický vzdor, mimozemšťané... V tomto případě ale enfant terrible americké nezávislé kinematografie ukáznil svůj talent a výsledkem je až netypicky klidný a vyzrálý film. (FebioFest 2006) (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (185)

Saishi 

všechny recenze uživatele

Pedofílie je dodnes jedno z nejkontroverznějších a nejvíce nepřípustných témat v jakémkoli uměleckém díle. Zvykáme si na výstavy mrtvých lidí v lihu, ale zneužívání dětí na plátně či na stránkách knihy bereme jako odstrašující případ, který slouží k jedinému - semknutí společnosti, všeobecnému odsouzení a vyslovení morální pravdy. Nic hlubšího, neboť jakákoli hlubší myšlenka už svou kontroverzí vytrhuje poklidného příjemce z jinak pohodové letargie. Mysterious Skin se s tímhle nelehkým tématem vypořádal nadmíru čistě a bez jakékoli senzachtivosti. A opět se vrací ke kouzlu člověka jako jedince - nepaušalizuje, neříká, co je pro všechny dobré nebo špatné. Důležité jsou opravdové pocity - zoufalství malého Briana je srdceryvné v celé své podstatě, stejně jako atmosféra malého provinčního městeka, kde nikdo nikoho nezajímá. Dlouho jsem neviděla tak skromné dílo, které nevyšumí za týden z hlavy jako zvětralá sodovka. A Josepha Gordon-Lewitta mi prosím pošlete domů. ()

danoo 

všechny recenze uživatele

Na tomto mieste nechcem riešiť otázku, či sme determinovaní vlastným detstvom alebo dedičnosťou, pretože za konštruktívnejší považujem fakt, že naše konanie má schopnosť sformovať alebo zdeformovať tých druhých. A čas sa vrátiť nedá... Arakiho film je plný dotykov - od nežných cez zakázané, surové či zvrátené - ktoré sa dotknú za zvuku tónov Sigur Rós v nejakej podobe aj Vás. U mňa vyvolal stav podobný mrazovému šoku zo známeho Aronofskeho filmu Requiem za sen. ()

Reklama

Zeebonk 

všechny recenze uživatele

Jakožto věrný fanoušek knih mistra Burroughse jsem byl vždy přesvědčen, že jsem divák otrlý vůči všem homo výjevům, jaké mi může film naservírovat, ale jako obvykle jsem byl zbaven iluzí perverzností mnohonásobného kalibru. Už samotná myšlenka, že si osmiletý klučina může pedofilní hrátky užívat, je natolik pokroucená, že musela vykvasit v mozkovně přihřátější než tekuté olovo. Na druhou stranu ale věřím, že ten prdelomilný požírač jezevčíků, který to má na svědomí, ví, o čem mluví. A na třetí stranu je vlastně chvályhodné, že má někdo koule překročit hranice o dobré světelné roky a ukázat obskakování předškolních řiťáků ve zcela jiném světle, tedy obohacené o šťavňaťoučké detaily, nad kterými si zdravý člověk pohoršeně zacpává uši a pedofilovi rupá poklopec. Ale co, Mysterious skin je brilantní exhibice zvrácenosti, přesných hereckých výkonů a všeho ostatního z dob, kdy nezávisláky nebyly snůška vykalkulovaných slzopudných sraček. Má heterosexualita každopádně utržila pár dalších šrámů, aspoň houževnatí. ()

tomeš 

všechny recenze uživatele

Čistý film o špinavých věcech. (SPOILER WARNING) Při sledování výtečné adaptace prvotiny kansaského spisovatele Scotta Heima (*1966) člověka až mrazí, když si uvědomí, s jakou chladnou obyčejností vypráví o zneužívání dětí (viz obsah). Vytvořením dojmu všednosti, až každodennosti, se zkušenému nezávislákovi Greggu Arakimu (*1959) podařilo jednak se vyhnout nabízejícímu se patosu, a jednak skvěle předestřít pocity dětí, jež se se sváděním ze strany dospělých setkají (bezelstně dospělým věří, že je to normální). Podobně jako Viscontiho Smrt v Benátkách (1971) tak působí i Mysterious Skin velmi čistě, nekonfliktně: není tu nikdo, kdo by moralizoval (jako v rozporně přijatém Notes on a Scandal /2006/), nejde o zákeřné rodinné spiknutí (veleúspěšná dánská Rodinná oslava /1998/), chybí tu juxtapozice náboženství a pedofilie (na níž stojí Almodovarova Špatná výchova /2004/) či konflikt v rodině (My Own Private Idaho /1991/). Idyla je téměř dokonalá: pro teenagera amerického maloměsta jakoby nebylo nic normálnějšího, než na hřišti sbalit dalšího kunšafta (postava Erica, kterého jedinečně ztvárnil Joseph Gordon-Levitt), popřípadě si výpadky paměti (jež vytěsnila trenérovo svádění) vyplnit sny o únosu mimozemšťany (postava Briana). Odtržení lásky a sexu nemůže být důslednější. O to zrádnější a bolestnější je pro oba hrdiny konečné uvědomění si své minulosti. Film lze vykládat různě, já bych se spíše než k "odpudivému melodramatu" (BBC) přiklonil k "nejdojemnějšímu filmu o zneužívání dětí, který jsem viděl" (Roger Ebert). Jisté je, že Gregg Araki (jinak vystudovaný filmař a producent) tímto dílem potvrdil své místo v novodobém proudu filmů zvaném New Queer Cinema, do něhož jsou řazeni ještě například Gus Van Sant (zmiňované My Own Private Idaho) či John Cameron Mitchell (naposledy Shortbus /2006/). I když už Mysterious Skin neoplývá tak otevřenou snahou šokovat, kterou se vyznačovaly Arakiho předchozí filmy (Zkurvená generace /1995/), svou "normálností" je o to působivější. Koneckonců do svého programu si ho zařadily věhlasné festivaly jako Sundance či Benátky. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Film je v niektorých scénach naozaj len pre otrlého diváka, asi z neho budem mať na pár nocí aj zlé sny. Keby týmto štýlom natočili Bohemian Rhapsody, asi by na neho nemohli chodiť rodičia s deťmi a kasový trhák by sa nekonal. No keď sa má poukázať na zneužívanie detí a k akým dlhodobým psychickým následkom to vedie, príjemný film to byť nemôže. Tá linka s UFOm mi tam trochu nepasovala, ale ako odľahčenie ok, asi by bol film bez toho úplne neznesiteľný. Keď film u ohrozených skupín vzbudí aspoň obavy, že sa niečo podobné mohlo stať alebo stane, tak mal svoj význam, a predpokladám, že o to tvorcom išlo, a nevyžívajú sa len tak v násilí a zvrhlostiach, čo sa stáva aj u známejších filmov. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (13)

  • Dům, ve kterém se natáčely scény z Halloweenu, je stejnou stavbou, která byla použita ve filmu Kill Bill (2003) jako domov Vernity Green (Vivica A. Fox). (Listeroman)
  • Natáčení probíhalo ve městech Los Angeles a New York. (Terva)
  • Na Erikově (Jeffrey Licon) autě lze vidět samolepku skupiny Metallica a jejich St. Anger. To však vyšlo až v roce 2003, zatímco příběh se odehrává o dvanáct let dříve. (Terva)

Reklama

Reklama