Režie:
Lawrence KasdanKamera:
Owen RoizmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Danny Glover, Kevin Kline, Steve Martin, Mary McDonnell, Mary-Louise Parker, Alfre Woodard, Jeremy Sisto, Tina Lifford, Patrick Y. Malone, Sarah Trigger (více)Obsahy(1)
Režisér Lawrence Kasdan se ve svých filmech soustřeďuje převážně na výpověď o své generaci. Tomuto tématu zůstává věrný i v Grand Canyonu. Uvažuje o podivném stavu, v němž se zmítá současná Amerika, zachvácená násilím a bezohledností. Děj se odehrává v Los Angeles a předjímá tragické události, jež se tu nedávno staly. Je mozaikou všednodenních osudů několika obyvatel podivného velkoměsta, v němž těsně vedle sebe koexistují přepych a brutální násilí. Dominantními prvky jasně zacíleného příběhu jsou však lidská sounáležitost a víra v rodinný život. Kasdan opět volí žánr smutné komedie; po počátečním "nárazu" se situace pozvolna uklidňuje a ústí v záměrně vyhrocený happy-end. Slavný Grand Canyon (Velký kaňon) slouží jako metafora pro vyjádření vztahu lidského jedince a mohutnosti přírody. Černošský autoopravář Simon právě tímto srovnáním argumentuje pochybujícímu, dobře situovanému právníkovi Mackovi, jemuž možná zachránil život. Z mužů se stávají přátelé a z lidí v jejich okolí protagonisté dalších epizod. Opakujícím se motivem je policejní helikoptéra, kroužící věčně nad městem: může registrovat některé situace, ale nemůže vidět "za ně", nemůže pomoci prostému člověku v nouzi... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (34)
Úspěšnému právníkovi Mackovi (Kevin Kline) jednoho večera vypoví službu auto v té nejhorší možné situaci - uprostřed černošského ghetta. Právě když je napaden skupinou mladistvých, zachrání mu život autoopravář Simon (Danny Glover). Z obou mužů se stávají přátelé. Další Mackův kamarád, režisér Davis (Steve Martin) je napaden zfetovaným bezdomovcem, a kvůli pár šupů málem zastřelen. Spousta malých střípků je seskládána do mozaiky obyčejných životů ... Některé (obecně velmi oblíbené) filmy prostě nechápu. Grand Canyon je přesně jedním z nich - jednotlivé ústřižky byly docela fajn, ale jako celek mi to přišlo extrémně roztříštěné (což byl asi i záměr Lawrenceho Kasdana) a dost nudné. Chvilkama jsem usínal, a ani trojlístek hlavních hrdinů mě ze spánku moc nevytrhl. Jak tu píše někdo okolo Magnolia či Crash na podobném principu byly o něčem úplně jiném. Sorry, ale nemůžu si pomoct ... ()
Mozaika príbehov rôznych obyvateľov Los Angeles, pripomínajúca oscarový Crash. Zjednocujúcim prvkom tu však nie je rasizmus, ale celková bezohľadnosť a násilie. Scenárista (Dobyvatelia stratenej archy, Impérium vracia úder) a režisér (Náhodný turista, Žiar tela) Lawrence Kasdan dal dohromady výborné herecké obsadenie (napr. Steve Martin, Danny Glover, Kevin Kline) a v atmosfére ulíc mesta anjelov vytvoril film, ktorý je rovnakým dielom citlivý aj drsný. Čerešničkou na torte je skvelý soundtrack Jamesa Newtona Howarda. Výnimočné dielo nominované na oscara za scenár a víťaz Zlatého medveďa na Berlinale. ()
Ešte pred A. G. Iňarittom a jeho skvelých mozaikách ľudských osudov (21 gramov, Amores peros, Babel) vznikol celkom nenápadný a neprávom zabudnutý predchodca. Dobre obsadenej mozaike navzájom previazaných osudov dávajú vyniknúť výborné herecké výkony. Najviac ma zaujala Mary McDonnell známa i ako "Stojí s pěstí" z Costnerovho Tanec s vlkmi. Jej linka príbehu s nájdeným dieťaťom v kríkoch je najsilnejšia. Snová scéna okolo tejto témy mi prišla napínavá, mrazivá i správne snovo-povznášajúca, čo nie je v snových scénach zďaleka pravidlo. Výbornú hudbu z tohto filmu som poznal o dobrých 15 rokov skôr, ako som videl film. Asi by bolo výstižné zacitovať poslednú vetu z filmu: "Myslím, že to nie je také zlé" a ja po východniarsky dodávam : "No a ňe?" 80%. ()
Při hodnocení posledního Oscarového filmu Crash se často jako jeho předchůdci zmiňují některé filmy (Magnolia), ale podle mne je tímto předchůdcem právě Grand Canyon. Překvapivě velmi silná výpověď o násilí pronikajícím všemi směry současnou společností. Ti, kteří dají Crash pět hvězdiček nebudou šetřit ani tady a jiní dají možná i víc, protože z hlediska tempa je film vyváženější a nestojí na několika úžasných scénách, které jsou nevěřícími Tomáši pokládány za klišé.... ()
Prirovnanie ku Crash alebo Magnólii ma vydesilo. Ani jeden z tých filmov ma nebavil. Naviac Kasdan ako režisér mi tiež príliš nesedí. Ale malo to pekný trailer a dobré herecké obsadenie, tak som to riskol a som spokojný. Podľa mňa to je keď nie najlepší, tak rozhodne najkonzistentnejší Kasdanov film. Taká mozaika osudov venujúca sa téme násilia, v ktorej centre sú ale dve rodinky. Jedna biela dobre situovaná a jedna čierna, ktorá sa potýka s gangami v jej okolí. Plus je tam ešte pár vedľajších trochu zbytočných liniek. Hlavne tá s tvrdým producentom násilných filmov Martinom ma príliš nebavila. Ale tie dve ústredné línie sú super a fakt som bol v napätí jak sa to celé vyvinie. Predsa len by človek od takej témy čakal niečo tragickejšie, ale prekvapivo to všetko vyústi prakticky dokonalým happyendom. A nech je to v niektorých prípadoch trochu nevierohodné, tak som bol za to znova rád. Fakt verím, že sa z tých dvoch rodín rôznej farby pleti a rôznych vrstiev (trochu zmätený dobrák Kline a rozvážny Glover) stali kamaráti do konca života. Naviac ma potešila aj mladučká Mary-Louise Parkerová hore bez. Ten pohľad stál za to. A to, že ten chlapec bol začínajúci Jeremy Sisto som zistil až na konci. Vôbec som ho nespoznal. 8/10. ()
Galerie (43)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (1)
- Scéna kdy Macka skoro zabije autobus, byla do filmu napsána podle zkušeností z vlastního života režiséra Lawrence Kasdana. (Pumiiix)
Reklama