Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Plavba je považována za jeden z nejlepších filmů v historii polské kinematografie, dodnes existují fankluby, jejichž členové znají tento film nazpaměť. Na palubu výletní lodi, která pluje po Visle, se dostává černý pasažér. Kapitán ho považuje za nového kulturněosvětového referenta a černý pasažér se ochotně vpravuje do této role. Zorganizuje seznamovací setkání, během něhož se zrodí nápad na další večírky a zábavy. Kulturní referent se stále více opájí svou funkcí a získává spojence mezi cestujícími s organizačními sklony. Film vyvolává dojem spontánnosti, je natočen téměř jako dokument. Je nejen originální studií trapnosti, ale i kritikou nesvobody všeho druhu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (20)

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Tahle polská věcička zaslouží smeknutí klobouku, natočit povedenou parodii na celý socialistický systém v roce 1970 bylo odvážné, absurdita socíku v celé své „kráse“ a stačí k tomu jedna loď, kulturní referent (komunistický koordinátor, po pravdě černý pasažér) a organizovaná zábava, kde musí být vše veselé a optimistické, může začít.. No, nasmála jsem se dosyta, zaplať Pán Bůh, že je to za námi.. Poděkování Willymu za parádní tip, díky moc, stálo to za to vidět.. ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Jasně, že je to zjevná alegorie na socialismus. Na to bezduché plácání a žvatlání na povinných stranických a odborářských schůzích, nuceně organizovanou společnou zábavu a podobně. Několikrát jsem se dobře pobavila, taky jsem se ale často nudila, stejně jako na těch tehdejších akcích, takže mi to vychází na 3* ()

Reklama

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Na parníku si sesednou dva výletnické páry a muž-skeptik si povzdechne nad stavem domácí kinematografie: "Polský film, to máte tak... Nuda... Nic se neděje... Dialogy špatné... A polští herci... Nic." (K této metakritice se film vrací ještě v samotném závěru "prázdným" koncem.) Byť duchem spíše klasicky absurdní, nežli přímo revoluční, film Marka Piwowského se přesto vydává jinou cestou, když při idylické plavbě pod letním sluncem staví k sobě různorodé člověčí typy, čímž vzniká série groteskních výstupů, trapných chvilek, nemotorného žvanění a celkově směšné komunikační neschopnosti. V závažnější rovině se pak v kolektivu, pokoušejícím se - podobně jako ve Formanově Hoří, má panenko - společně ustrojit slavnostní výstup, zrcadlí (ne)fungující komunistická společnost, za což byl snímek také napadán a díky čemuž se stal tolik populárním. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Polský film, to máte tak... Nuda... Nic se neděje... Dialogy špatné... A polští herci... Nic." Je mi líto, že ale obávám se, že za mě toto tvrzení jednoho z pasažérů výletní lodi po Visle dost charakterizuje celý tento film. Pokud ve zdejších komentářích čtu o paralele s Formanovým snímkem "Hoří má panenko", tam to úplně nechápu. Ne že bych měl tento snímek nějak ve velké  oblibě, ale v porovnání s tímto polským filmem, se tu aspoň něco děje. Zde se ale jen nebetyčně "žvaní".  A to žvanění je tak absurdní, až je to někdy až zábavné. Ale fakt jen někdy. Přesto právě za to žvanění (a vcelku dobrou hudbu) dávám ty dvě hvězdičky, ale víc ani náhodou.  Jinak mi totiž všechno to dění na výletní lodi (různé nácviky zpěvu nebo přednesu či různé quasi "soutěže") přišlo o ničem a na takovéto lodi bych fakt plout nechtěl. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

By mě celkem zajímalo, zda jsem jediný, kdo spatřuje (strukturální) podobnosti mezi Rejs a Havlovými absurdními hrami (kupř. Zahradní slavnost)? Jako by východoevropské absurdní drama nutně tíhlo k tomu převzít komunistickou frazeologii a rituály, a zesměšnit vládnoucí třídu tím, že tyto opěrky režimu důsledně aplikuje (= nechává promlouvat) v nepatřičných kontextech (totiž v soukromé sféře). Přiznávám, že až na výjimky mě Havel nudí (jako by se z vymizením zesměšňované státní moci vytratil i náboj Havlových her), a tak se nedivím, že mě víceméně nudilo i Rejs. Díky za tip Willymu Kufaltovi! 60 % ()

Galerie (17)

Zajímavosti (6)

  • Po projekci snímku před kolaudační komisí obdržel snímek IV. uměleckou kategorii, tedy jednu z nejhorších. (majky19)
  • Ve snímku se představila celá řada neherců. (majky19)
  • Úćastníci plavby představují polský lid - od profesorů, přes inženýry po pijáky, kteří se přizpůsobují novému „diktátorovi“ - kulturně-osvětovému referentovi. (majky19)

Reklama

Reklama