Režie:
Don SharpScénář:
David ButlerKamera:
Alan HumeHrají:
Donald Sutherland, Vanessa Redgrave, Richard Widmark, Christopher Lee, Barbara Parkins, Lloyd Bridges, Lawrence Dane, August Schellenberg, Bruce Greenwood (více)Obsahy(2)
Na opuštěný arktický ostrov přijíždí skupina vědců. Najednou však musí čelit sérii podivných
nehod a vražd, začíná být zřejmé, že účastníci expedice mají celou řadu temných motivů…
Na arktický ostrov poblíž Norska přijíždí vědecká expedice Spojených národů, která zde má zkoumat klimatické změny. Jenže postupně se ukazuje, že více než počasí některé z nich zajímá německá ponorková základna, která na ostrově údajně byla během 2. světové války. Americký vědec Frank Lansing (Donald Sutherland) přijel, protože jeho otec byl velitelem ponorky a na tomto místě zahynul. Jakmile začne docházet k podivným nehodám, Lansig dochází k závěru, že někteří kolegové chystají přepravu zlata, jenž se ukrývá na palubě ponorky, které otec velel.
(oficiální text distributora)
Recenze (29)
Zajímavý žánrový mix. Formou je to čistý dobrodružný film - ledová pustina, dekády výzkumná výprava, dekády ztracená ponorka s nacistickým zlatem. K tomu úžasná mrazivá atmosféra, malebné kamerové záběry, solidní akční sekvence (útěk před lavinou, honička skútrů s obojživelnýmy čluny, finále). Obsah je zase čistý thriller - pestrá mezinárodní skupina skrývá (nejednoho) sabotéra, přibývá "nehod" i mrtvol. Ve výpravě nechybí německý profesor, polský (ruský?) vědec, norská lékařka, starý dobrodruh a pár dalších postav, přičemž každý něco skrývá a nic není jak se zdá. I hrdina má šrám z minulosti. Ani obsazení typových herců (kromě Sutherlanda Widmark, Lee, Redgravová) nenapoví kdo bude kdo. Každopádně velice slušný film, možná i inspirace pro Věc i když tam ta paranoia byla přece jen trošku jinde... tomuhle občas chyběl trochu spád. ()
Filmy s lehce konspirativní tématikou (nejlépe ty stvořené v šedesátých a sedmdesátých letech) mě vždy přitahovaly, protože ač se často zaobíraly válkou a nacismem, téměř vždycky byly podány nanejvýš osobitě a neotřele. Bear Island je jeden z těch méně známých, ale o to zajímavějších. Může se totiž chlubit nejenom áčkovým hereckým obsazením, ale zejména atraktivním prostředím chladné Arktidy a izolovaného života v ní. Vůbec bych se proto nedivil, kdyby se John Carpenter při vytváření Věci inspiroval právě tou bezútěšnou, paranoidní atmosférou, která je tak krásně patrná v tomhle žánrově jinak zcela odlišném snímku. Je to možná jen můj dojem, ale skupinka průzkumníků ohrožována neznámým nebezpečím na výzkumné stanici zapadané sněhem mi hodně připomněla o tři roky mladší sci-fi legendu... ()
Další poctivej kousek ze 70 let opět podle předlohy Alistaira Mac Leana. Koukám, že podle knih tohoto autora vznikl rovněž docela velký počet filmů a já je teď zrovna v poslední době sjíždím a daří se mi objevovat zajímavé kousky. Tohle je taková klasika jedna polární základna odříznutá od světa. Skupina rozličných postav postupně umírajících při záhadných nehodách atmosféra a paranoia postupně houstne. Kdo to všechno dělá a proč? O co tady vlastně jde? Klasická dobová žánrovka. Takový filmy už se dneska netočí.80% ()
Tenhle subžánr politických thrillerů už dnes prakticky vymizel a není také divu, když už od konce války uplynulo skoro 70 let a všichni nacističtí pohlaváři jsou už mrtvi, dnes sice jistě také existují neonacistické sítě, ale náměty reflektující jejich fungování by už neposkytly ten mix až fascinujícího čirého zla na jedné straně, na druhé však stejně tak fascinující ochotu položit život za nadosobní ideály, zvláště když jsou konfrontovány s obyčejnou lidskou hamižností. Coby bonus tu máme starý poctivý thriller ze staré školy, po řemeslné i vizuální stránce velmi příjemný návrat do zlatých sedmdesátých let, ozvláštněný navíc špetkou dobrodružství. Film sice pokulhává v menší míře po schematických prvcích (motivy agentství, vztah Franka a doktorky atd., nejchroměji vypadá při finální honičce na sněžných skútrech a vznášedlech), ale na druhé straně šikovně využívá i obvyklých žánrových propriet - lokace příběhu je hermeticky odříznutá od zbytku světa, není z ní úniku, nepřítelem je přímo někdo z řad dopředu uzavřeného a neměnného kruhu posádky stanice, situace se krok za krokem neustále zhoršuje a napětí graduje... ()
Pět, abych odlišil, že první třičtvrtě hodina byla skutečně dechberoucí. Nemyslím ten přílet Donalda Sutherlanda vrtulníkem, ale spíš ten prolog se zabitím vznášedlem a pak navozením atmosféry. A prozkoumávání jeskyně a ponorky plné koster.... Ta honička vznášedel se skútry už byla slabá a konec takový pohollywoodsky gradovaný. Možná to mohlo mít i přesah do katastrofického filmu, třeba kdyby po poškození stanice stožárem přišli o veškeré potraviny, elektřinu a spojení se světem a začal by boj o přežití okořeněný soubojem proti neznámému záškodníkovi. Ale jak říkám, ten začátek to vynahradil. ()
Galerie (28)
Photo © Home Box Office (HBO)

Zajímavosti (4)
- Ke smrtelné nehodě došlo během natáčení ve Stewartu v Britské Kolumbii, kde byl pilot vrtulníku zabit při dodávání kamerového vybavení, když minul místo přistání na vrcholu hory. (Marek06)
- Na rozdíl od filmu neměli Němci ve druhé světové válce na Medvědím ostrově nikdy žádnou základnu. V roce 1941 tam však zřídili automatizovanou meteorologickou stanici. (Marek06)
Reklama