Režie:
QuarxxScénář:
QuarxxKamera:
Colin WandersmanHrají:
Arben Bajraktaraj, Hugo Dillon, Ophélia Kolb, Manon Maindivide, Jérôme Paquatte, Sidwell WeberObsahy(1)
Poté, co si Nathan (Hugo Dillon) uvědomí, že zemřel na místě autonehody, sestupuje do hlubin pekla, kde je odsouzen zažít bolest mučených duší. (JasonCZ)
Videa (1)
Recenze (16)
Super námět, kterej trestuhodně nevyužili... a ještě víc mě serou skvělé herecké výkony, hudba a kamera v kontrastu s debilní dramaturgií a režií. Nemám rád filmy, kde mi ukážou něco postupně třikřát, aby to náhodou všichni pochopili. Napětí, ani příběhu to vůbec neprospívá. Nemůžete film určený náročnému divákovi natočit pro nenáročného diváka. Film nedrží absolutně pohromadě, byl tam náznak, jak by asi mohl vypadat život po životě. Ale to chce Triera nebo Aronofského. Pokud chcete podobný námět, ale s jasnou vizí, doporučuju Otravný chlap 2006. Pokud chcete něco o dnešním životě, co bude fakt nářez, doporučuju Speak No Evil 2022. Tady mi přijde, že někdo natočil prvních 25 minut a posledních 10 a zbytek dali někomu jinýmu, protože tohle byl jenom melouch. Škoda, za 2... ()
Keby šlo o Pandemium a v ústrednej role by bol Matovič vyzývajúci do boja, tak vieme, že ide o horor a že nás čaká ešte niečo strašné. Lenže toto je Pandemonium - horor existenciálneho typu, inšpirovaný dokonca Sartreom a tak tu žiadnu podobnú hrôzu očakávať nemôžeme. Začiatok a koniec má svoje momentíky, medzi tým tak hodina hluchoty, dokonca so snahou o vtipnosť, čo mne prišlo úplne nevhodné. Keď sa chcem zasmiať, pustím si najnovšie video s Bidenom a nie horor. ()
Ako dobre to začalo, tak trápne to skončilo. Počiatočná atmosféra na jednotku, slušná obrazová forma, monumentálny zvuk, pomalé rozmotávanie tragickej udalosti, ktorá dýcha prísľubom niečoho veľkého, mrazivého, depresívneho a hlavne hĺbavého. No a po zhruba dvadsiatich piatich minútach príde vytriezvenie. Dve storky, absolútne nenadväzujúce na seba, či osud hlavného hrdinu. Jednoducho niekto dostal na začiatku nápad a zrazu počas točenia zistil, že nevie čo s ním, ako ďalej, čo povedať, ako to stmeliť do zmyslu plnej kopy...Jeden príbeh pol biedy, druhý úplná pičovina. No a koniec úplne na smiech. Strata času. ()
Francúzska fantazmagória na tému večného zatratenia. Úvod je vynikajúci, dokáže diváka navnadiť na prechádzku peklom, takže som si hovoril áno, toto bude horor pre mňa. Len potom sa to prehuplo na akýsi typ antológie, v ktorej sledujeme osudy ďalších mŕtvych počas ich života a radosť okamžite padla na dno. Príbeh o nesympatickom decku a jej mutantíkovi mi prišiel ešte ako tak zvládnutý, ale ten ďalší segment o debilnej matke a jej konverzačky s mŕtvou dcérou ma takmer unudili k smrti. Zachraňuje to démonická záverečná tretina. Celkovo zaujímavý film s fajn nápadom, avšak omnoho vyšším potenciálom. ()
Galerie (14)
Photo © Tiberius Film
Zajímavosti (3)
- Quarxx uviedol, že zdrojom inšpirácie pre tento film je pre neho osobná udalosť spred štvrťstoročia: "Je to niečo, čo sa mi stalo pred 25 rokmi. Surfoval som na Bali, chytil ma prúd a skoro som sa utopil. Stratil som vedomie a zobudil som sa až štyri dni na to, pretože som upadol do kómy a zobudil som sa v bielej miestnosti. Bol som v tej izbe sám a keď som sa zobudil, naozaj som si myslel, že som mŕtvy. Povedal som si 'wow, to je naozaj zvláštne, pretože som mŕtvy, ale stále dokážem mať svoje pocity'. Bol to veľmi traumatický zážitok a to boli veci, ktoré mi dali inšpiráciu pre tento film.“ (Arsenal83)
- Režisér Quarxx o filme: „Môžete očakávať divokú jazdu. Je to film, ktorý sa zaoberá bolesťou, smútkom a osamelosťou. Je to film, ktorý sa odohráva v pekle, no má v sebe aj nádych humoru. Je to sartrovské, pretože Sartre povedal 'Peklo sú – iní ľudia.' Toto je film presne o tom; je to sartreovská filozofia, že peklo zažívate očami iných ľudí alebo trpíte skrze iných ľudí, nie skrze seba.“ (Arsenal83)
Zmatenost snímku má zřejmě reflektovat zmatek, který po smrti těla zakouší odtělená duše. Pěkná byla debata dvou ateistických duchů hned na začátku filmu. Ke špičkovým a krásně propracovaným scénám patří ta, jež ukazuje, za co se i malá holčička může dostat do pekla. S povděkem kvituji, že filmoví tvůrci nemystifikují diváky esoterickými tlachy o bezpodmínečné lásce a všeobecném odpuštění. Závěr filmu se bohužel nepovedl. Tohle nemělo mít žádný konec! Maximálně bych tam dal vtípek před závěrečnými titulky: KONEC PRVNÍ EPIZODY. POKRAČOVÁNÍ ZA 40 TISÍC LET. Připojuji záznam tematicky korespondujícího snu, rovněž chaotického, který měl podobu divadelního muzikálu, občas proloženého filmovými záběry. Pamatuji si z něj pouze zlomky. - - - Sen o pekle (v noci z 21. na 22. února 2000) - - - Ďábel (zahalen v dlouhém plášti, krásný, vznešený a smutný) vede monolog. Mrazivá hrůza se mísí s komičnem: „Ach ne, ach ne, ach ne... Lidé dnes neznají ďábla. Znají snad špičku jeho rohu (kratičký záběr na útok při válečném konfliktu), znají možná růžek jeho ucha (záběr na zmasakrované mrtvoly), znají třeba koneček jeho ocasu (záběr na bombardování) a Věra Mlynářová, narozená ve znamení Vodnáře z Prahy... (Ve snu byla uvedena přesná adresa, kterou jsem zapomněl, ale bylo to někde v centru. Žádnou ženu toho jména neznám.) zahlédla na okamžik i ďáblovu tvář, ale lidé, lidé dnes neznají ďábla. U gnostiků, tam by se měli učit...“ - - - Diskotéka. Půvabná blondýnka převlečená za čerta. Hodně erotická atmosféra. Blondýnka (má stejně andělsky krásný obličej jako herečka, která představovala ďábla ve Felliniho filmové adaptaci Poeovy povídky „Nikdy se s ďáblem nesázej o hlavu“) jde už odmaskovaná za bílého dne po ulici a zpívá na melodii jakési francouzské lidové písně o tom, že dokáže svádět lidi pouze k tomu, aby hřešili proti šestému přikázání. Pokud jí to budou šéfové v pekle vytýkat, tak „zasype celé peklo náručí rudých růží“. Překrásně kýčovitá scéna. - - - Les. Vichřice a biblický liják. Uprostřed lesa stojí past na lidi v podobě bytelného dřevěného srubu. Turista vběhne do srubu, aby se ukryl před nepohodou a zabouchne za sebou dveře. Srub není nijak zařízen a vypadá uvnitř mnohem prostornější než zvenčí. Na návštěvníka najednou padne tíseň a on zkusí otevřít dveře. Nejde to, přestože nejsou zamčené a on s nimi lomcuje vší silou. Nechá toho a prohlíží si srub, kde toho ale není moc k vidění. Tu vběhne druhý turista. První vykřikne „Nezavírej!“ a vrhne se ke dveřím, ale druhý je už stačil zabouchnout. Oba marně lomcují dveřmi. Když zjistí, že to nemá smysl, přestanou. Vběhne třetí turista. Oba jednohlasně vykřiknou „Nezavírej!“ a vrhnou se ke dveřím (scéna má silně cimrmanovský nádech), ale i třetí muž již dveře zabouchnul. Lomcují dveřmi ve třech, opět bezvýsledně. Stěnou srubu prolne ďábel ve společenském obleku a oznámí přítomným, že jsou v pekle. Na jejich údiv nijak nereaguje. Jeden z turistů (kněz, který pomýšlel na sebevraždu), se ptá, jestli sebevrahové přijdou po smrti do pekla. Ďábel odpovídá, že nikdy. Kam přicházejí? Ďábel: „To je různé, nedávno jsem jich pár viděl diskutovat v televizi.“ Děj dále pokračuje jako parafráze Sartrovy hry „S vyloučením veřejnosti“. Jeden z turistů je učitel, jeden podnikatel, jeden protestantský kněz. - - - Hudební mezihra. Skinové v černých oděvech s nunčaky. Směs tance a prvků bojových umění. Velmi dynamická hudba. Refrén: Heil Satan! - - - Scéna z pohřbu. Honosná rakev, tlusté svíce, spousta květin. Pohřební hudba ne z pásku, ale skutečná. Zpěvačka pěje jakousi velmi smutnou píseň, při níž srdce usedá žalem. Pak ale, jak to dělají zpěvačky šansonů, přejde od zpěvu k recitaci a začne vyprávět klepy ze života nebožky: „Víte, to byla ta, jak měla jedno oko menší a...“ Končí úvahou o politickém zřízení v pekle (kam se zesnulá, jak z líčení vyplynulo, právě odebrala), které označuje jako „žalokracii“. (Vláda žalu? Vláda Satana, který je žalobcem?) () (méně) (více)