Režie:
J. Lee ThompsonScénář:
Bruce NicolaysenKamera:
Michael ReedHudba:
Michael J. LewisHrají:
Anthony Quinn, Malcolm McDowell, James Mason, Patricia Neal, Kay Lenz, Christopher Lee, Paul Clemens, Michael Lonsdale, Marcel Bozzuffi, Jim Broadbent (více)Obsahy(1)
Dva muži z odboje přemluví pasáka ovcí Baska, aby převedl přes hranici z Francie do Španělska profesora Johna Bergsona, kterého nacisté nenávidí, protože o nich napsal pravdu, ale chtějí využít jeho odborných znalostí ke zdokonalení svých zbraní. Bask žije na osamělé farmě blízko hranic, okolí zná lépe než kdokoli jiný a už nejednou odboji pomohl. Tento zdánlivě nerudný muž není moc ochoten opět riskovat život, ale suma 5000 peset udělá své. Bask odjede do Toulouse, kde zjistí, že na něho čeká nejen profesor Bergson, ale také jeho žena Ariel, dcera Lea a syn Paul. To je příliš velké riziko a Bask převádět celou rodinu odmítá. Ale budovu, kde jsou Bergsonovi schovaní, prohledávají příslušníci SS, a nezbývá tedy nic jiného než tajným východem utéct. Tím se akce rozbíhá. Fanatický kapitán von Berkow zlomí odbojáře Alaina Renoudota, který prozradí, kam mají utečenci namířeno, a Berkow se pustí se skupinou všeho schopných nacistů do jejich pronásledování... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (100)
Vlastně by se jednalo jen o průměrný a předvídatelný dobrodružný film, obsahující všechna klišé, která se od něj dají očekávat, nebýt několika nezapomenutelných scén. A všechny spojuje jedno jméno - Malcolm McDowell. Ten si svoji roli jako jediný evidentně užíval. Režisér si toho byl vědom, a tak mu zřejmě poskytl pár scén nad plán, čímž filmu jednoznačně prospěl. Ostatní totiž snad ani neměli co hrát. Závěr je možná až moc na efekt, ale co naplat. Funguje. ()
Po dvadsiatichôsmich rokoch krásne vidno prácu starej školy a ešte mierne klasického, šablonového a priamočiareho scenára s témou honu mačky na myš. Nástrahy a nebezpečia počas prechodu Pyrenejami sú perfektne špracované, napínavé a zábery na hory sú zozačiatku úchvatné, neskôr je však cítiť ich omrzenie, ktorého príčínou bude asi zlá a únavná kamera. 80%. ()
,,Proč si myslíte, že jsme dobyli Francii? Abychom získali vaše recepty!" Neuvěřitelné, jak tenhle film funguje i po letech. Krutý a syrový. Celkovým vyzněním mi připomíná Starou pušku. Podobnou krutost nalezneme i ve snímcích Okupace ve 26 obrazech a Pád Itálie. Nestvůrnost války a zabíjení je z těhle snímků cítit mnohem více, než z klasických příběhů odehrávajících se na frontě. Nakrájené prsty či upálení působí mrazivěji, než zabíjení vojáků po tisících. Celý film opanovaly dvě osobnosti - démonický McDowell s výrazem naprostého šílence (ano, takoví Caligulové mu šli nejlépe) a tvrdý Quinn, před kterým žádná překážka neobstojí. Nejdojemnější scénou je pak loučení před svítáním. Protiválečný snímek par excellence! ()
Drsný dobrodružný válečný film od nestora napínavých filmů J. Lee Thompsona. Jednoduchý příběh (hodněkrát profláklý, ale nikdy se neomrzí), svižný děj (úvodní seznamování a přípravy netrvají dlouho a rovnou se jde do akce), dobře napsané postavy (žádná postava není zapomenutelná). Navíc gestapáci zde nejsou vylíčeni jako neschopní tupci, ale jako pragmaticky uvažující chladní zabijáci, v jejichž čele stojí jeden z nejkultovnějších záporáků všech dob - úchylný a sadistický kapitán Von Berkow ve vynikajícím podání Malcolma McDowella. O to víc jsem držel palce hlavním hrdinům v čele s výborným Anthonym Quinnem. Tyhle filmy, pokud mají hlavu, patu a mozek, mě nezklamou nikdy. Nebýt až příliš fádní kamery, pohraniční akce alá James Bond a zbytečně psychidelického závěru, hodnotil bych bezesporu maximálně. 85%. ()
Na tenhle film mě vzal táta do kina, když jsem byl ještě malý kluk, tak kolem dvanácti, třinácti let, takže na něj mám své osobní vzpomínky. (Taky mě vzal na Palečka a obra, to se mi líbilo hodně, a pak na jeden rumunský film, kde v koloně v noci asi vezou rumunští vojáci tajně zbraně, ale tam netuším, co to mohlo být za film.) Nicméně jsem rád, že jsem to po letech viděl. Samotné prostředí hor a Anthony Quinn hrají neuvěřitelně (až tedy na to závěrečné loučení, to si pan režisér mohl odpustit, aby ovčák koukal procítěně na hory kolem), a v postavě esesáka, kterou hraje McDowell (a myslím, že tu roli dostal schválně) je vidět ta maniakálnost a vlastně psy2chická porucha lidí, kteří milovali v podstatě jen zabíjení pro zabíjení. A přitom často šlo o vzdělané a vysoce inteligentní lidi. Což je jasný důkaz, že vysoká inteligence neznamená moudrost. Potěšila mě i účast Christophera Lee jakožto cikána. A líbilo se mi, že hlavní hrdinové nic nedostali zadarmo a že se film netajil tím, že kolem kvůli tomu zhebla hromada lidí. Vadil mi trochu ten akční přechod hranice, ale popravdě, když je člověk v ohrožení života, nikdy neví, co udělá a jak se zachová - ostatně to chvíli předtím říká ve filmu i manželka toho vědce. On ten film vlastně jen tak plyne, objeví se pár silných scén, ale jinak se zdá, že nic moc, ale myšlenek k přemýšlení nakonec zanechá docela hodně. ()
Galerie (35)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (4)
- Pro konec snímku byly natočeny tři verze a všechny byly nakonec použity. (ČSFD)
- Snímek byl natočen tři roky po vydání knižní předlohy „Perilous Passage“ z roku 1976 od Bruce Nicolaysena. Ten rovněž vytvořil scénář pro film. (ČSFD)
- V některých amerických kinech byl snímek promítán pouze týden. (ČSFD)
Reklama