Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Tento film nám poskytuje tragikomický pohľad na večnú tému boja dobra proti zlu, v absurdnom príbehu revízorov budapeštianskeho metra. Úžasné scény, ktoré svojou bizarnosťou pripomínajú boj Dona Quijota s veternými mlynmi by som zaradil k vrcholným pointám na danú tému. Film pôsobí umierneným dojmom, veľmi vyzrelo a pritom tak bláznivo naivne. Škoda záverečného útlmu v tempe a rozpačitého úvodu. 85%. ()
Zajímavá podívaná, které zůstává někde na půli cesty a váhá mezi formou a obsahem. Zcela jasná metafora pekla, ze kterého vás může vyvést jedině anděl, je podána srozumitelně a stylově. Škoda jen, že se příběh chvílemi rozpadá na epizodní estrády a pitvořící herci trochu nestíhají. Typičtí lůzři sice žijí přímo ve sračkách, ale ví že existuje ještě posranější práce a tak se snaží prostě zůstat s těmi svými. Sociálně společenská nota snímku je kupodivu silnější více než bych čekal a pro mě osobně zcela převálcovala všechno ostatní. Nesrovnávejte to prosím s Lynchem a věřte, že největším zločinem ďábla je, že o sobě prohlašuje že není. ()
Opravdu skvělý maďarský (!) film, který se odehrává v podobném metru jako máme my. Skvělá je především temná atmosféra (ani jednou za celý film se nepodíváme nad zem), které hodně pomáhá i dobře zvolená hudba, velice vtipné a dobře střižené sekvence (u psychologa, kontroly jízdenek), zajímavý hlavní hrdinové (hrdina asi není to správné slovo), dobře natočené honičky a několik hodně silných momentů. Co bych vytknul je nepříliš zajímavá zápletka kolem toho chlápka jak hází lidi pod koleje, ale přesto dávám 5*, protože něco takového už jsem dlouho neviděl. ()
Asi jsem tam těch analogií a symbolů chtěl najít mnohem víc, než jich tam bylo a skoro jsem si zapomněl užívat film. No dobře, žumpa společnosti, peklo plné zkrachovalých existencí a do toho hodná medvědice, ale co s tím dál? Proč zrovna revizoři? Měla jejich úloha nějaký zvláštní smysl oproti těm opilcům, chuligánům, pasákům a děvkám? Nebo to byla jen ničím neopodstatněná záminka pro konflikt a akci (která mimochodem není nijak třeskutá a už vůbec ne svižná)? Proč to rozdělení na skupinky, proč nové uniformy...? Že vnitřním běsům je třeba se podívat do očí a postavit se jim, se přece dalo vyjádřit mnohem rafinovaněji. Na prosté historky z podsvětí tam je zase málo šťavnatého materiálu. Za nápad, atmosféru a vizuální/hudební stránku ale nelze jít pod 3. ()
Zaráží mě, že zde ve výčtu žánrů filmu Kontroll nevidím položku drama. Revizoři mě nejprve oslovili pečlivě vykresleným světem podzemky. Byť jde z části o fikci, vše je podáno s naprostou přirozeností a samozřejmostí. Poté, co jsem se zabydlel v těsné blízkosti maďarského krtka, na mě dýchl závan lidského dramatu, konkrétně téma uzavřenosti před vnějším světem. Špetka thrilleru neublížila, k akčnějším pasážím hraje výtečně vybraný soundtrack, k těm klidnějším tesknoucí trubka. Proč takový svěží a neotřelý film nedokážeme natočit MY?? ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- Gabor Piroch, maďarský kaskadér, si na dva dny odskočil z natáčení filmu Terminátor 3: Vzpoura strojů, aby vypomohl při natáčení. (TomikZlesa)
- Scéna, kdy Zsolt Nagy naráží hlavou do sloupu, nebyla ve scénaři. Režisér se rozhodl, že ji do filmu zařadí. (TomikZlesa)
- Pro natočení tohoto filmu byl velkou inspirací Nimródu Antalovi film Andreie Tarkovskyho Solaris (1972). (TomikZlesa)
Reklama