Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Vynikající brilantní maďarský symbolický opus, jakoby variace na jednu z poloh Klubu rváčů - motiv schizofrenie, navíc s Tarantinovským nadhledem a místy působící jako parodie akčních filmů (revizoři kontrolující pasažéry v metru, chytání Rychlonožky, revizoři v nových kožených uniformách...). Při sledování filmu je však nutné se držet návodové preexpozice, kde mluvčí budapešťského metra hovoří o abstraktní rovině příběhu, neboť by bylo chybou chápat svět budapešťských revizorů jako svět té nejnižší sociální vrstvy a odkladiště lidských ztroskotanců, jak by se mohl na první pohled jevit. Její skutečnou tvář spatříte až ve vlastní abstrakci celého příběhu - zjevná spojitost mezi světem metra - podzemky, tím, co je skryté světu a světem podvědomí, skrytému vlastnímu raciu, vědomí a místo, kde jsou usídleni naše vlastní běsy. Přeneseně taktéž mezi Dobrem a Zlem, jak říkají v úvodu sami tvůrci filmu. Boj člověka, který nemůže sám vyjít ze svého podzemního světa a bloudí v šerosvitu svého vlastního mozku. Pronásleduje ho tam jeho vlastní já, zatím ale skryté pod kápí a vynořující se navíc jen občas. Proti němu stojí pozitivní symbol - dívka medvídek, jež si na konci nasadí masku anděla a ukáže hlavnímu hrdinovi cestu z podzemí (stejně jako ho dříve zavede ve snu k sobě samému, skrytému ještě v kápi). Režisér Nimród Antal je zjevně velmi talentovaný a svůj americký původ nezapře ani na moment, celým filmem je jakoby duševně lákán do Ameriky (což se mu v jeho další kinematografii skutečně podaří). Brilantně budované napětí, akce, dynamika filmu - a to povětšinou s nulovými trikovými a výpravnými atributy - pouze vynikající hudbou, střihem a stavbou scény, velmi povedené herecké výkony, ponurá mystická vtahující atmosféra (někde mezi Davidem Lynchem a mysteriózními duchařskými thrillery) střídající se s místy cynickým a hodně drsným vtipem, hodně zajímavý scénář, progresivní, novátorské, moderní filmové umění... Zkrátka komedie i vážný film, který by neměl zůstat stranou vašeho zájmu... (a který trochu nabourá vaši důvěru v budapešťské metro:-)) Podobné filmy: Moebius, Podzemka ()
Film od kterého jsem čekal asi víc než jsem měl a těšil se na Gyoergyho Cserhalmiho, bohužel se nedočkal na víc než jen na pár chvil, ale nevím zda jsem měl brát vážně situaci v Budapešťském metru. No představte si, že by už jsme nikdy za metro neplatili, protože revizoři by se nás báli, víc než mi jich. (( :: ()
"Dám vám takovou pokutu, že si na to budete muset vzít hypotéku." Takové výhrůžky ovšem platí pouze na slušné občany, neboť problémová chamraď ve střední Evropě za přepravu veřejnou dopravou zkrátka platit nebude. Skupinka budapešťských revizorů však sympaticky nevzdává svůj marný boj proti černým pasažérům, své osobní problémy si také řeší poměrně svérázně, ale na mé spokojené vrnění přesto nedošlo. Obrazová forma se mne totiž neustále pokoušela uspat a hudební psychedelie zase probudit - obojí v podstatě marně. ()
Fiktivní podzemní svět a jeho aktéři nemohou být spojováni s Budapešťskou MHD, neboť .…. Jednoduše řečeno, nemáme si myslet, že jsou revizoři kreténi. Jsou jen tak zahraní. Každopádně METRO je místo s jedinečnou atmosférou. POZORNOST, OSTRAŽITOST, VYTRVALOST. A PŘEDEVŠÍM SEBEOVLÁDÁNÍ!! ,,Nevadí, jestli se ti uleví, klidně mě i pochči.“ Trochu komedie, trochu drama, krimi. Prostě nelehký život revizora, a ještě ke všemu lidi pořád skáčou do kolejiště. Přirovnal bych to k tomu lepšímu z ,,českých filmů“, hlavně pro svoji originalitu. Ale už to asi neuvidím. PŘÍBĚH *** HUMOR *** AKCE * NAPĚTÍ ** Co uvidíme (možná) příště? D.Lynch začal jezdit sockou po Los Angeles. Buď z něj bude revizor, nebo se chystá remake… ()
Wow, stredeurópsky film, ktorý je vyzerá technicky a remesle dobre.... a teraz čo? Niekde som čítal a pár ľudí mi vravelo, že formálne je to kombinácia Lyncha a Baya. Strašná hlúposť toto vyzerá maximálne tak, že nevyspatý Danny Boyle je unavený pretože celú noc súložil s Kusturicom a musí niečo natočiť. Klasická klubová kokotina, ktorú som musel od nervov dvakrát vypnúť a rozmýšľal či to vobec dopozerám. Áno, iste má to skvelé momenty ale celkovo mi to kruto nesadlo a počas celého trvania sralo 5/10. ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- Natáčanie filmu prebiehalo po dobu 40 nocí. (MikaelSVK)
- Pro natočení tohoto filmu byl velkou inspirací Nimródu Antalovi film Andreie Tarkovskyho Solaris (1972). (TomikZlesa)
- Gabor Piroch, maďarský kaskadér, si na dva dny odskočil z natáčení filmu Terminátor 3: Vzpoura strojů, aby vypomohl při natáčení. (TomikZlesa)
Reklama