Tvůrci:
Eugene TunikScénář:
Eugene TunikKamera:
Volodymyr IvanovHrají:
Anastasija Karpenko, Ihor Koltovskyj, Kateryna Hryhorenko, Naděžda Levčenko, Antoine Herbez, Oleksandr Yatsentyuk, Karina Beuthe, Viktor Ždanov (více)Epizody(10)
-
O dvou sestrách (E01)
-
O princezně, která neuměla číst (E02)
-
O dívce s měsícem na čele (E03)
-
O mazaném lišákovi (E04)
-
O houslovém chlapci (E05)
-
O prodaném bohatství (E06)
-
O hříšném synovi (E07)
-
O zbabělém lvu (E08)
-
O matce, která se proměnila v kukačku (E09)
-
O flétně z kaliny (E10)
Obsahy(1)
Psycholožka Lidija pomáhá lidem najít útočiště před válkou i cestu ven z dávných traumat. Ukrajinský koprodukční seriál zasazený do prvních týdnů únorové invaze... Kam to bude? Lidija se šoférkou převážející lidi z ostřelovaných míst do bezpečnějších částí Ukrajiny nebo rovnou na hranice stala spíše náhodou. Jednoho únorového večera roku 2022 měla namířeno do Charkova a při pauze na kávu nabídla svezení mladé ženě, která mířila do vesnice poblíž. Na cestě je ale obě zastihlo ostřelování a zpráva o invazi ruských vojsk po celé délce společných hranic. Lidiji se rázem vrátí bolestné vzpomínky na Luhansk před osmi lety, kdy se rozhořel konflikt s ruskými separatisty a řada lidí včetně její sestry nestihla před boji utéct. Spontánně se tak rozhodne nabídnout místo ve svém voze každému, kdo se sám do bezpečí dopravit nemůže. A jako psychoterapeutka si nemůže nevšimnout, že řada jejích pasažérů si s sebou vedle běžných zavazadel veze také zátěž z minulosti, kterou často nejsou schopni sami odhodit. Po bezpočtu naježděných kilometrů a řadě příběhů ze sedadla spolujezdce je nakonec i sama Lidija připravená čelit ranám na duši, které před lety utrpěla... Dramatický seriál odehrávající se na počátku rozsáhlé invaze ruských vojsk v roce 2022 vznikal v široké evropské koprodukci Ukrajiny, Francie, Německa, Švýcarska a severských zemí. Natáčelo se na silnicích v okolí Kyjeva na jaře 2023, a to pouze ve dne a v blízkosti krytů a nemocnic kvůli nebezpečí vzdušných úderů, ostatní scény pak štáb dokončil na podzim v Německu. A přestože dějová linka hlavní postavy je smyšlená, příběhy, se kterými se lidé v Lidijině autě svěřují, vychází ze skutečných zážitků Ukrajinců během válečného konfliktu. (Česká televize)
(více)Recenze (10)
Trochu jsem se obával, že to dopadne jako nemastné neslané Perši Dni a že to bude na válce obdobně spíše parazitovat než že by ji tématicky dokázalo pořádně využít. K mému překvapení jsem se perfektně zmýlil a i když mohou některé díly v první polovině série působit skrze ryze epizodické zápletky trochu nejistě a občas zbytečně východoevropsky melodramaticky nevěrohodně, v půlce druhé se zpočátku jen tak zlehka naznačované nitky začnou splétat a děj dost ostře gradovat. Seriál kromě toho, že je zasazen do reality Ruskem vedené totální války, také komplexně vykresluje paranoidní atmosféru, která na východní Ukrajině vlivem ruských hybridních operací a nárustu separatistických tendencí v oblasti Donbasu od roku 2014 panovala. Ve společnosti plné kágébáků a kolaborujících vlastizrádců se musí žít fakt blbě. ()
Je to skvělé. Z ČT archivu a ze současné Ukrajiny, ale vhodné pro všechny (dezoláty i nuttelovce). Silné lidské příběhy nepotřebují nálepky. ()
Jednotlivé příběhy jsou originálně pospojovány skrze pohádky, které navyprávěla sestra hlavní hrdinky. Ta vozí lidi a přitom o své sestře hledá pravdu. Pro diváka je to hledání napínavé, i příběhy lidí, které potkává. Příběhy jsou smutné a kruté, většinou končí dobře, jen jsou příliš šroubované. Uměle a nepravděpodobně. Taky jsou tam chyby, celkem do očí bijící. Časový formát zvolen moc dobře, na větší dívání je to příliš depresivní. ()
V kontextu aktuálního dění na nedalekém východě Evropy to je myslím mistrovsky zvládnutý seriál, který zcela přesně vystihuje hrůzy, které se tam teď dějí. Skvělý nápad s pohádkami, které obsahem dobře vystihují jednotlivé příběhy. Poutavá hlavní dějová linka hlavní hrdinky, hledající pravdu o nešťastné, zbytečné a smutné smrti její sestry, o jejím manželství, a o svém životě vůbec. Její cesta (a to doslova, protože cestuje stále), na které potkává mnoho lidí a jejich osudů, je lemovaná hrůzami, které přináší každá válka. Tím je to emotivnější a hlubší, když si člověk uvědomí, že ten konflikt ještě ani zdaleka nepominul a probíhá dodnes. Celé je to tedy takové aktuální a dobře se dá do toho vcítit a mnohokrát z toho až běhá mráz po zádech. V každé epizodě je sice v podstatě jiný příběh, ale všechny mají společného jmenovatele a navazují a propojují se s hlavní dějovou linkou hlavní hrdinky. Ženy, psycholožky, matky, sestry, manželky, kamarádky a především člověka, který se dá na cestu samaritánství v podobě jakéhosi převozníka, který se svým vozením lidí, kteří to životně potřebují a nemají jak jinak, snaží dojít klidu, zadostiučinění, dopátrat se pravdy a zajistit si pořádek ve svém životě. Hlavní postava je sympatický člověk. Je občas celkem nekompromisní (což je vzhledem k tomu, čím prochází pochopitelné), ale dík své profesi psychologa především i citlivá a hodná. Jako vlastence mě hodně baví, že celou dobu jezdí v našem národním autě s okřídleným šípem ve znaku. To zahřeje. Epizody mají okolo půl hodiny, což se může zdát dost málo, ale bohatě to na odvyprávění jednotlivých minipříběhů stačí a vážně se na to dobře dívá a odsýpá to tak, že se to dá "shltnout na ex". Jsem příjemně překvapen a dávám FullHouse ***** ()
Ohraničení jednotlivých epizod neobvyklými pohádkovými příběhy považuji za naprosto skvělý nápad. Diváka to přiměje k větší koncentraci a případně i k nějakému hlubšímu zamyšlení. Jinak seriál disponuje velmi dobře budovanou napínavou atmoférou a nádhernými emotivními písněmi. Taktéž musím ocenit, že je hodně aktuální. Ukazuje současnou válkou zmítanou Ukrajinu se vším všudy, co k ní patří. (90%) ()
Galerie (59)
Photo © ZDFneo / France Télévisions / SRF

Reklama