Režie:
Bille AugustScénář:
Rafael YglesiasKamera:
Jörgen PerssonHudba:
Basil PoledourisHrají:
Liam Neeson, Geoffrey Rush, Uma Thurman, Claire Danes, Hans Matheson, Reine Brynolfsson, Toby Jones, Václav Chalupa, Janet Henfrey, Zdeněk Hess, Jan Kuželka (více)Obsahy(1)
Jean Valjean se dostal na galeje za to, že ukradl kousek chleba pro svou hladovějící rodinu. Díky neúspěšným pokusům o útěk byl z nucených prací propuštěn až po dvaceti letech, v roce 1812, jako skutečný zločinec, který bez skrupulí lže a krade. Sílu změnit svůj osud dala Valjeanovi až neuvěřitelná dobrota starého biskupa, který před policií zapřel jeho loupež. O deset let později je z bývalého galejníka vážený starosta městečka Vigau. Naneštěstí je novým velitelem místní policie jmenován inspektor Javert, který zná Valjeana z galejí. Starostovi se daří skrývat svou pravou totožnost, ale podezíravý policista vymyslí rafinovaný plán jak z něj vynutit doznání. Mezitím se bývalý trestanec, nyní vážený muž s velkým srdcem, ujímá nemocné ženy Fantiny a na smrtelné posteli jí slíbuje, že se postará o její dcerku Cosette, která otročí v hostinci mazaného lotříka Thernadiera. Javertův ďábelský plán na zatčení bývalého trestance by vyšel, kdyby se Valjeanovi nepodařilo na poslední chvíli uprchnout. S malou Cosette pak nachází úkryt s pařížském klášteře. Osudy Javerta a Valjeana se ale ještě jednou osudově protnou během krvavé pařížské revoluce roku 1832 (oficiální text distributora)
(více)Recenze (243)
Klasický a slavný příběh o Jeanu Valjeanovi, který člověk nemusí snad ani moc komentovat. Jsem přesvědčen o tom, že pro milovníka filmu je tento film (nebo kterákoliv jeho jiná verze) podmínkou. To už vůbec nemluvím o knižní předloze, kterou jsem, žel bohu, nečetl. Příběh má několik stěžejních bodů. 1) Dává nám otázku, zda můžeme zločince, dáme-li mu šanci a ukážeme-li přívětivou tvář, napravit a věřit, že se dá na cestu ctnosti. Po mých životních zkušenostech a zkušenostech vězeňského dozorce tomu moc nevěřím (věřil bych ale rád). 2) Souboj, který přerostl v letitou rivalitu dvou osobností - galejníka na útěku, z kterého se stal vážený občan a policejního důstojníka, který nade vše ctí spravedlnost a předpisy. Ne jen kvůli výše zmíněným dvěma bodům, ale kvůli celého nádherného příběhu a skvělým hereckým výkonům se toto dílo může směle řadit do zlatého fondu světové kinematografie. Na závěr bych chtěl dodat, že žádnou jinou verzi jsem doposud zatím nezhlédl. ()
Zdařilá adaptace slavného Hugova románu. Kvalitu celkové stylizace spolehlivě zvyšuje výběr herců, především skvělého Liama Neesona a křehké krásky Claire Danes i rebela Hanse Mathesona. Podmanivá dynamická hudba, dobové scenérie a kulisy umocňují dramatičnost děje a jeho eskalující vývoj. Popis starosty: "Není ambiciózní, ale přesto úspěšný." ()
Liam Neeson je výbornou voľbou pre postavu Jeana Valjeana, rovnako ako Geoffrey Rush je dokonalým komisárom Javertom. Herecké výkony ústrednej dvojice spolu s nesmrteľným príbehom z pera Victora Huga a peknou hudbou Basila Poledourisa robia z tejto adaptácie veľmi slušný filmový zážitok. Je pravda, že niektoré línie príbehu sú odrozprávané z rýchliku (film mohol mať v pohode 3 hodiny) a druhá polovica (po príchode do Paríža) nie je tak vydarená ako tá prvá, ale úplný záver na brehu Seiny je skvelý. Páčili sa mi aj 4-dielny Bedári s G.Depardieu a určite si niekedy rád pozriem aj klasické francúzske adaptácie s Gabinom a Venturom. Ale teraz sa najviac teším na muzikálových Bedárov s H.Jackmanom a R.Croweom, snáď to bude aspoň tak dobrý príspevok ako táto podarená adaptácia. 8/10 ()
Bídníci jsou kvalitně natočeným i skvěle obsazeným filmem, ale jaksi mě nedokázali "dostat." Myslela jsem, že zpracování celého příběhu bude více "bídné", že to bude větší mizérie, že to bude celé jaksi více "rozervané." Více drsné a kruté. Atmosféra sice silná, ale nějak se na mě nedokázala přenést ta bída a strádání, která byla ve filmu zobrazena. Rozhodně se jedná o slušné drama, ale ty silné emoce mi jaksi chyběly. ()
Málokedy sa stretnete s tak predvídateľným filmom, kde každý pohľad, každý skutok Vám prezradí čo príde s nasledujúcou scénou. Na pohľad televízna produkcia tomu nepridá (revolúcia trpí najviac) a film poteší iba dobrým obsadením zásadných rolí. Neviem ako je to s predlohou Victora Huga či bola rovnako naivná (postava Jeana Valjeana je stelesnením dobra), hlúpučká (ostro sledovaný revolucionár sa potajme stretáva s jeho dcérou) a nelogická (komisárovo chlapské gesto). Tu to prekypovalo situáciami, kde sa Vám chcelo kričať po hlavných protagonistoch a ich úprimných skutkoch, ktoré možno uľavili ich svedomí, svetu nepriniesli zhola nič. Veď len hlavná postava a jej priznanie sa súdu nedáva vôbec žiadny zmysel. Dnes uznávaný starosta s trestnou minulosťou sa rozhodne pre záchranu jedného pomäteného prosťáčika udať a tým zbaviť svojho vysokého postavenia, popri čom by na jeho poste mohol pomôcť stovkám iným ľuďom a pokračovať v splácaní dlhu spoločnosti v roli Matky Terezy akú si zvolil. Nie, on sa musí priznať a vydať do role vyhnanca. A čo tí Bedári, kto to vlastne boli ?? Dej sa im akosi nevenoval. Svoje publikum si film ale nájde, vidím to najmä v starších ročníkoch, ktoré vyrastalo na Angelike a podobných typoch. Tí v ňom objavia istý druh klasiky, teda myslím, že by moja starká mala z Bedárov veľkú radosť. ()
Galerie (38)
Photo © 1998 Columbia Pictures
Zajímavosti (11)
- Povstání ve filmu na pohřbu velitele Lamarque, kterého se účastnil Marius Pontmercy (Hans Matheson), Cossettin (Claire Danes) milý, se skutečně stalo. V historických pramenech ho najdeme jako Červnové povstání nebo Pařížské povstání 1832, které bylo vládou potlačeno. (Nick321)
- Při natáčení v Žatci došlo k omylu při přípravě scény s výbuchem. Nečekaně velká detonace rozbila všechna okna v ulici. (jenik71)
- Když se sešel Hans Matheson na castingu v New Yorku s Billem Augustem, nabídl mu August roli mladého revolucionáře Mariuse, ale americká filmová studia si nepřála, aby Matheson roli ztvárnil protože byl v té době neznámý. Nakonec ale roli získal. (Lynette)
Reklama