Režie:
Gregory HoblitKamera:
Michael ChapmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Richard Gere, Laura Linney, John Mahoney, Alfre Woodard, Frances McDormand, Edward Norton, Terry O'Quinn, Andre Braugher, Steven Bauer, Joe Spano, Tony Plana (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Richard Gere se představuje v roli prominentního právníka Martina Vaila, který se rozhodne bezplatně hájit kentuckého mladíka Aarona Stamplera (Edward Norton), obviněného z vraždy chicagského arcibiskupa. Zkrvavený Aaron byl zajat po zběsilé honičce odvysílané v přímém televizním přenosu. Vail proto cítí, že by tento zdánlivě jednoznačný případ mohl přispět k jeho prestiži. Obžalobu zastupuje asistentka státního návladního Janet Venableová (Laura Linneyová), Vailova bývalá přítelkyně. Vailův případ se navzdory jeho očekávání zkomplikuje poté, co psychiatrička Molly Arringtonová (Frances McDormandová) dospěje k závěru, že Stampler trpí mnohočetnou poruchou osobnosti. Vail také odhalí důkazy o tom, že byl arcibiskup zapleten do spekulací s pozemky a zneužíval mladé ministranty. Cynický a prospěchářský právník tak čelí skličující vyhlídce, že si jeho klient skutečně zaslouží tu nejlepší obhajobu. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (613)
„Mal by si si osvojiť výraz údajne. Hlavne keď chceš robiť prokurátora.“ Má to niečo do seba. Vlastne dosť. Kedysi, na prvý raz, ma to až tak nebavilo, ale desaťročiami to získava na sile a zaujímavosti. Gere síce nikdy nebol mojím obľúbeným hercom, ale tu je presvedčivý. Páčilo sa mi, že sa nebál a naplno šiel do kontroverznej, rozporuplnej úlohy, ktorá je vlastne dá sa povedať vyložene záporná. Režisér Hoblit (zaujímavá nadprirodzená kriminálka Anjel smrti s Denzelom Washingtonom a Johnom Goodmanom) kvalitne buduje napínavú, jemne mysterióznu atmosféru. Pomáha mu v tom depresívna, pochmúrna, nevľúdna, odťažitá výprava (čo vtedy bolo v móde - Mlčanie jahniat, Utečenec, Denné svetlo). Miestami vyzerá byť hlavnou postavou skôr chladné Chicago, než advokát Martin Vail. V tomto smere pochopiteľne treba vyzdvihnúť kameru Michaela Chapmana. Príbehu síce chýba dravosť a pohybuje sa v matne ležérnom tempe, ale (ne)paradoxne to je skôr plus, než mínus. Občas je fajn spomaliť. Aspoň je na všetko čas. Na budovanie atmosféry, na budovanie vzťahov a na budovanie príbehu, ktorý na konci ponúka nečakaný twist. Poteší debut Edwarda Nortona (aj keď sa k úlohe údajne nedostal práve najetickejšie, v Hollywoode je to ale zrejme jedno) a obsadenie podporných rolí (Laura Linney, John „Fraserov otec“ Mahoney, Alfre Woodard). ZAČIATOK SPOILEROV na twiste je najbizarnejšie, že sa o ňom de facto hovorí od prvých minút: prakticky všetci Aarona považujú za vraha, no a na konci sa ukáže, že vraždu skutočne spáchal KONIEC SPOILEROV ()
Mediální zájem je přesně tím, co prominentní právník Martin (spolehlivý Richard Gere) miluje. Proto se ujímá případu brutální vraždy váženého chicagského arcibiskupa, který ale (jak se brzy ukáže) trochu fušoval do porna. Právnické drama je prozatímním vrcholem rutinéra Gregory Hoblita, především ale jízdou hereckého zjevení Edwarda Nortona (hnedle nominace na Oscara). O debutu duševně rozpolceného skautíka Aarona se začalo záhy mluvit, Norton se okamžitě díky své inteligenci a instinktu prosadil i do dalších rolí a dnes platí za nejvýraznější ikonu své generace. Hoblitovo drama ale místy sráží přespříliš upovídané scény, návaly klišé i nudnější rytmus vyprávění. *** a ½.. ()
Pri sledovaní amerického snímku "Prvotný strach" (Primal Fear) som mal rozporuplné pocity. Na jednej strane som bol unesený perfektne natočeným justičným thrillerom a výbornými hereckými výkonmi zvučných hollywoodskych hviezd. Na strane druhej som však bol zhnusený precízne zakomponovanou anti-kresťanskou propagandou a so zarputilou obhajobou chudáčika schizofrenického vraha. Óóó jak liberálne, óóó jak progresívne. Avšak úplný záver filmu, to nečakané precitnutie, vytiahlo moje hodnotenie predsa len na štyri hviezdičky. **** ()
Pri dopozeraní mám z pointy vždy takú trochu cynickú radosť. Holt, mám slabosť pre ľudí, ktorí dokážu prešťať systém. Len nechápem, prečo mali Nortona po tak krátkom čase pustiť. To podľa amerického právneho systému púšťajú paranoidných schizofrenikov s dvoma vraždami na konte po mesiaci liečenia na slobodu? ()
Prvotný strach má tak predvídateľnú pointu, že ani nemusíte byť sklamaní tým, že na ňu prídete v polovici. Dôvodom je to, že sa môžete sústrediť na iné veci, ako na hercov, na ich súdne opletačky a súperenie, na príčiny spáchaného zločinu a rozmýšlaním nad tým, kto je tu skutočne vinník. Kde sa dvaja bijú, víťazí tretí. No a nebudem písať, že prekvapil aj Gere, mne totiž nikdy nevadil. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (14)
- Edward Norton dostal za svoji roli 50 000 amerických dolarů. [Zdroj: časopis TV Max] (SONY_)
- Edward Norton týmto filmom debutoval na filmovom plátne. (ladko)
- Prvotním strachem je myšlen strach ze smrti, který si každý více či méně vědomě v sobě neseme jako celoživotní trauma a které nás činí nesvobodnými. Přírodní civilizace si tohoto Kainova znamení byly vědomé, a proto měly rituály smrti, které jim pomáhali strach ze smrti transformovat. (sator)
Reklama