Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (179)

brooklyn73 

všechny recenze uživatele

Neco takoveho jsem jeste nevidel natoceno,zpusob jakym byl tento film vytvoren a udelan,pro mne skvela myslenka. Dalsi fajn dilo Pani reziserky Chytilove,ktere mi jen dotvrzuje jak moc je talentovana . Kdyz nic jineho, tak kazdy kdo alespon trochu dovede ocenit krasu, jakehokoliv lidskeho tela, at uz maleho, velkeho,stareho ci mladeho by toto mel videt. Musim pripomenout jeden zaber, kde byla kamera uplne fantasticka, v okamziku kdy Bolek Polivka sestupuje z piskoveho vrchu a kamera zabira jeho boty, jak pomalu klouzou dolu piskem, to bylo vazne mistrovske."V raji neni zizen,proto to je raj".Jenom si preji aby se brzy objevil mezi nasimi filmotvurci nekdo jako ona,ci pan Svankmajer,Zeman nebo Vlacil. ()

Endyis 

všechny recenze uživatele

Hodnocení filmu tak nějak vyjadřuje povrchnost některých českých diváků a opravdu trapné mi příjde, když snímek se nezdráhá shodit ani sám distributor!!! Tak se vrať k těm svejm tisíckrát opakovanejm Hřebejkům, trendovejm Ondříčkům, či nekriticky brakovejm Troškům. Tento film je v podstatě sražen k zemi pouze necenzurovanými a odvážnými záběry. Tito puritánsky orientovaní diváci pak nikdy nemohou ocenit některé bezpochyby kvalitní snímky např. od Reygardase, Passoliniho, Felliniho. Dalším důvodem je řetězová reakce, kde pak další diváci hodnotí odpadem, pouze z principu, že tak volí ostatní, včetně jejich oblíbených uživatelů. Jasně - je to experimentální snímek, ano - je tak trochu perversní a do toho chytilovsky nekonvenční. Film je ovšem dobře natočený, s inteligentními myšlenkami, jejichž rozbor by se mohl psát na několik stránek (zde již někteří uživatelé učinili :)), dobrou "chytilovskou" kamerou i hudbou. Semtam je to i prdel. Není nic, co bych vytknul, tudíž hodnotím nejvýše a jsem znovu ubezpečen, že zdejším hodnocením se nedá řídit jakožto i žebříčekm daných top a worst snímků... Btw.: Nejvíce mě fascinuje, že přes 70 let stará režisérka v tomtu věku dokáže vyprodukovat takovýto film, to už stojí samo o sobě za pováženou. 19%??? Jděte někam!!! ()

Reklama

fmash 

všechny recenze uživatele

Nedovedu dost dobře odhadnout, co měla Chytilová v úmyslu, když točila Vyhnání z ráje, ale nepochybně se nechystala na konformní film. Což zjevně dodržela. Snad je to v mém případě přání otcem myšlenky, ale vnímal jsem tento značně pokleslý snímek jako parodii surrealistických filmů šedesátých let, satiru na dnešní (nejen filmařské) poměry, a ta podivná až přezíravá neučesanost na mě působila osvěživě.         Bohužel některé scény byly příliš polopatické až klišoidní (svalovci nad nemrcouchem), některé zbytečně křečovité a toho přehrávání (mj. Vacek) bylo na můj vkus příliš. Buďsi to klidně bylo záměrem (zdali), ale to jsem už nepobral. Celkově však tragické hodnocení na ČSFD považuji za hrubé nepochopení - ale možná je to pro tenhle film spíš pocta. „My tady letíme studeným vesmírem na malý kouli, a ty lidi si to vůbec neuvědomujou.“ (tak nějak) ()

Pirabin 

všechny recenze uživatele

Ten film je neskutečně nekomfortní. Nemá silnější dějovou linii, přestože dějové linie jsou tam hned tři. Navíc všechny tyhle linie nevypráví příběh, ale prostě nosí jednotlivé Chytilovské motivy příběhu: "Proč tvůj syn kope?" "Jen ho nech ať kope. Všichni bychom se měli naučit kopat." "Kdybychom kopali všichni, tak se ukopem." Stejně tak postavy jsou spíš nositelé jednotlivých motivů a myšlenek, což společně s absencí silnější linky vytváří to, že ty motivy nefungují vedle sebe.Faunovo velmi pozdní odpoledne těch motivů má taky spoustu, ale jednotná silná linka nám o ně udržuje zájem, tady v nás nemá co udržovat zájem o postavy a motivy, které se okolo nich vyskytují. Zájem se díky třem liniím, z nichž se linie A prolíná s linií B, z nichž linie B a C se odehrává jakožto film ve filmu linie A. O tom, že ten film je obsahově chvílema hnusnej se nedá diskutovat, k čemuž se režisérka IMHO vyjádřila prostřednictvím jedné z postav: "Ona se bojí říct prdel? Ona je nahatá a bojí se říct prdel?". Něco jinýho je kamera. Já chápu obsahovej hnus a chápu, že ta kamera ho má umocňovat, ale tohle jsou přesně ty věci, co odlákávají diváka od docela zajímavých motiv. Navíc vše zabíjí dvouhodinová stopáž. Takže ve zkratce: Je to moc dlouhý, hnusný a lyrický, ale není to špatný. ()

solskjaer 

všechny recenze uživatele

Špatné i jako ironický vtip. Bez děje , bez zábavy s otřesnými herci v čele s Polívkou. Sice je zde pár dobrý scén a myslím, že jsem i občas pochopil co tím Chytilová chtěla divákům říct, ale použila na to tak otřesnou formu, že nikdy nemohla zaujmout diváka tak jak si pani režisérka představila. Všichni víme že Věra Chytilová je divná , na to sme si už všichni zvykli, ale tentokrát to opravdu přehnala. Od základu překopat formu pojetí a děj, použít pár docela rozumných a dobrých scén a natočit znova - to můžu paní režisérce jen doporučit! ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama