Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (179)

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Nemyslím si, že Vyhnání z ráje je nějak katastrofální dílo, spíš prostě v tom nikdo nechce nic hledat. Režisérka obsadila povětšinou normální lidi, na které už stahovači silikonového porna z internetu nejsou zvyklí a servíruje nahotu asi jako čerstvý vzduch, takže vám je po chvilce fuk, čí vidíte koule nebo prsa (takže šmíráci se naštvou a budou hodnotit jako odpad). Problém vidím ve zbytečně dlouhé stopáží, poněkud volnější koncepci, prostě režisér Polívka točí uměleckou kravinu, u které ani sám neví, co chtěl říct a řadový divák má to samé mínění o tomhle filmu. Jasně, prvky Chytilové z toho srší, její humor, provokace společenských témat, smysl pro absurdní dialogy a situace nebo cit pro neznámé tváře, ale na tu stopáž je toho málo a skoro tomu chybí nějaký nosnější příběh nebo kostra. Hodně toho zachrání Polívka. Na tři hvězdičky zvyšuju právě kvůli své úchylce na Chytilovou. Diváci plytkých filmů Hřebejka tenhle film budou nenávidět, ale umístění v nejhorších filmech? To mi přijde zase jako nějaká davová hysterie. ()

anderson 

všechny recenze uživatele

Na CHYTILOVEJ filmy som nikdy nehľadel ako na diela v ktorých by som primárne mal pátrať po "presahoch". Vlastne, ak mám byť úprimný, nedívam sa cez tzv. intelektuálnu optiku na žiaden film. Keď TO má prísť príde to. :-) Samozrejme je jasné, že tuná TO neprišlo. A za čo tie dve hviezdičky ? 1. za zvedavosť, ktorá si žiadala vidieť či sa odhalia aj nejaké pekné herečky 2. za zistenie, že napriek vrodenej hanblivosti som majiteľom celkom slušnej postavy :-) A to je obrovské plus pre moje sebavedomie. :-) (9.3.2009) ()

Reklama

Oxymoron 

všechny recenze uživatele

Chytilová se dočista zbláznila! Jestli si myslela, že stačí českému divákovi jakákoliv kravina, ve které budou 90 procent času pobíhat nazí "herci" včetně trochu těch známějších, tak se šeredně mýlila. Ani podobný styl točení a osvědčená jména, se kterými zvítězila v Dědictví, jí tady nepomohly (a co si budem povídat, když si odmyslíme Polívkův životní výkon, díky kterému Dědictví za něco stálo, tak je její divácky nejúspěšnějí film vlastně taky pěknej brak). Jediné, za co dávám tu jednu jedinou hvězdičku, je full frontal obnažená herečka Zita Morávková, pro kterou mám slabost už od shlédnutí Špačkovy Etikety a díky které jsem se opravdu vyloženě proslintal (je fakt nádherná) až na úplný konec. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Ona jí má, ale nechce jí říct!"  --- Paní Chytilová není Malick. Ten by se myslím tématu zhostil mnohem lépe. Ne každý záběr byl vyloženě na odpad a to propojení s vážnou hudbou místy také nebylo špatné. Většina komentujících se stala obětí jakéhosi vlastního najetí na minu, protože komentují ten přihlouplý  film co točil Polívka, ale nekomentují film co točila paní Chytilová.  Tedy film o tom jak Polívka točí film. Nudistické scény s převažující většinou amatérského komparzu pak k tomu najetí diváka přímo vedou. Bohužel to bylo celé opravdu velmi špatně zpracované, byť se Bolek snažil hrát v rámci možností.  Při delším hledání by se v tom pár myšlenek najít dalo, ale to množství ochlupených klínů v době předdepilační i špatné herecké výkony některých protagonistů tuto snahu doslova zadusí. Věru Havelkovou bych jako hereckou Evu nikdy nikam neobsadil, protože hrát neumí. Ale trávit s ní nuda prázdniny bez nudy na pískovně kousek od Třeboně by asi nemuselo být zas tak promarněným časem .-). Jinak ta nahota je ve filmu brána nikoliv jako cosi divného, ale naopak jako prvek přirozenosti, volnosti a svobody. Až si dám oddech, přesto si myslím, že by tento film stálo za to ještě jednou v klidu dát. Po prvotním šoku by to filozofično mohlo zafungovat lépe. Zajímavé bylo, že se mi dostala do ruky verze opatřena anglickými titulky. Jsem celkem zvyklý koukat na anglicky mluvené filmy s českými titulky, ale koukat na česky mluvící film a anglickými titulky bylo docela zvláštní už jen z hlediska pilování angliny :-). Dávám tedy zatím jen za dva z vody lezoucí rozsévače. * * ()

Adman 

všechny recenze uživatele

Tohle taky ne. Jestli jde o to, že když jsou tam všichni herci nazí, tak se má divák vzrušit a hned dávat za film lepší hodnocení =o], tak to fakt nevím. Tohle je takový lepší český odpad, bych řekl. Bolek Polívka se nám tu snaží točim film, ale nevím co tu s ním je, jestli se jely záběry na jedno jetí, každoádně Bolek tady neskutečně přehrává. Celé je to tak nepřirozené, nemá to pořádně nápad. Co jako že chce někdo točit film s nahejma lidma na pláži - to ať se na mě Věra nezlobí, ale tohle opravdu nestačí. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama