Režie:
Hal AshbyScénář:
Colin HigginsKamera:
John A. AlonzoHrají:
Ruth Gordon, Bud Cort, Vivian Pickles, Cyril Cusack, Charles Tyner, Ellen Geer, Eric Christmas, G. Wood, Tom Skerritt, Hal Ashby, William Lucking, Ray K. Goman (více)Obsahy(1)
Život, láska a smrt v kultovním americkém filmu... Americký scenárista a režisér Colin Higgins (1941–1988) absolvoval filmovou fakultu Kalifornské univerzity (UCLA) scénářem, který nazval Harold a Maude. Dílo mladého autora zakoupila společnost Paramount, která ovšem nevyhověla Higginsově požadavku snímek také režírovat a angažovala přece jen o něco zkušenějšího Hala Ashbyho, jenž byl renomovaným střihačem (Oscar za V žáru noci) a měl už také za sebou první režijní zkušenost (Pan domácí, 1970). Křehký příběh zasmušilého mladíka Harolda (Bud Cort), který tráví většinu času na cizích pohřbech, a života plné osmdesátnice Maude (Ruth Gordonová) byl na hony vzdálen běžné hollywoodské představě o diváckém filmu, což se samozřejmě projevilo v jeho nedostatečném marketingu, když byl před Vánoci 1971 uveden do kin. Film divácky propadl a příliš vlídně se k němu nezachovala ani odborná kritika, která ho většinou nepochopila. Např. recenzent známého týdeníku Variety ho označil za nevkusnou komedii a svůj článek zahájil slovy: „Harold a Maude má v sobě rozvernost hořícího sirotčince.“ Žánrově těžko zařaditelný snímek, který osciluje mezi černou komedií, sociální satirou a milostným příběhem, si své diváky našel až s časovým odstupem díky jevištní dramatizaci (která se hrála i u nás) a uvedení v televizi. Režisér Hal Ashby (1929–1988), jehož počtem nepříliš rozsáhlé dílo (dvanáct filmů pro kina a jeden pro televizi) obsahuje takové klenoty jako Poslední eskorta (1973), Šampón (1975), Cesta ke slávě (1976), Návrat domů (1978) nebo Byl jsem při tom (1979), do titulních rolí obsadil Buda Corta (představitel titulního hrdiny z Altmanova Brewstera McClouda) a Ruth Gordonovou (laureátka Oscara za vedlejší roli sousedky v Polanského hororu Rosemary má děťátko), kteří podávají životní herecké výkony. Film, který vznikal pod zřetelným vlivem bouřlivých dobových událostí (vietnamská válka, masakr na univerzitě Kent State), v sobě obsahuje značný odpor vůči autoritám, zejména těm v uniformě (postavy strýčka–vojáka či policisty na motorce), a stejně jako např. Bezstarostná jízda je především příběhem o svobodě. Atmosféru snímku působivě dokreslují písně Cata Stevense. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (378)
Začnu tím, co se mi na filmu zamlouvalo, protože toho není mnoho. Takže docela pěkné byly Heroldovy zinscenované ,,sebevraždy" a moc pěkně byla vybraná i hudba. Všechno ostatní je velmi nepravděpodobný soubor nesmyslů a debilit. Zdejší uživatelstvo je banda zvrhlíků. Tak si vysvětluji přehnaně vysoké hodnocení. Zasmál jsem se ovšem 2x, což jsem před zhlédnutím naprosto nečekal. Očekával jsem výrazně větší sračku. Až takový průser to však nebyl. Film je naštěstí docela kratičký, takže nemá ani potřebný prostor začít diváka pořádně srát. Slabé 2*. ()
Trhlý a ujetý film, který je tak zvláštní až je dobrý. Nevím k čemu to přirovnat. Nic podobného jsem neviděl, ale očaroval mě. Ruth Gordon na mě vždy působila trochu potrhle, takže zde si přišla na své a Bud Cort je jí svým mimoňským zjevem a vystupovaním prefektním spoluhráčem. A skvělá hudba tomu dodává hodně speciální atmosféru. Filmový klenot, který říká vše podstatné o člověku a o životě. A v čem je tak jiný? Asi že se nebere vážně. Přes 50 let staré a stále nadčasové. ()
Deti z dobrých rodín, ktoré majú všetko a sú týrané nudným životom mi lezú na nervy. Ale. Nie tak skvelý Harold. Teda, trochu na začiatku. Ale kto by odolal jeho pokusom o fingované samovraždy a záľube v pohreboch a pohrebných autách...Prišlo mi, že celý film stál (našťastie nepadal) na hlavnej postave, ktorú Bud Cort zahral naozaj neodolateľne (najlepšia scéna, jeho pohľad do kamery - teda na diváka - s matkou v pozadí). Zaručený záchvat smiechu. Vlastne skoro všetci v Nostalgii sa na tom filme nahlas zabávali, čo bolo veľmi fajn. Inak, to, že osemdesiatročná (ničím sa neobmedzujúca) žena musí ukázať štyri razy mladšiemu chalanovi že na tom zlom nudnom svete je okrem pohrebov a demolácie domov zopár ďalších pekných vecí, kvôli ktorým sa oplatí žiť - me likey the idea. PS - Nina likes Harold. A lot. Obviously. (FK Nostalgia) ()
Nečudo, že vtedajší konzervativci nezvládli prijať a pohoršene hysterčili nad odvážnou konfrontáciou mladíckeho nihilizmu so stareckým entuziazmom, mala totiž to, čo oni nie-slobodu. Zodpovedal za ňu trúfalec Hal Ashby, ktorý už vtedy vedel ako znamenito narábať s absurditou, ako ju pružne napasovať pomedzi vtípky typu „Marianum“ (pohreby, samovraždy, demolície) i „Vitalium“ (autá, vône, skulptúry) a ako z nej nakoniec dať dohromady nevliezavú bizardnosť o zbytočných životných predsudkoch. „Harold and Maude“ boli excentrickým, láskavým a až doteraz stále sú aj nadčasovým nezvyčajom po ktorom mám chuť si poobzerať nejaký ten auťák... ()
Často môžeme dostať novú chuť do života od človeka, od ktorého by sme to čakali najmenej... Síce vekovo enormne rozdielny pár, no bola na nich radosť pozerať ako im to spolu klapalo. Škoda, že nemali viac času. Miestami smutné, miestami vtipné a miestami emotívne, výborne namiešaný kokteil drámy a romantickej komédie, na ktorý sa veľmi dobe pozerá. Slušný nadpriemer. 80/100 ()
Galerie (48)
Zajímavosti (21)
- Hal Ashby měl v plánu natočit, jak se Harold (Bud Cort) a Maude (Ruth Gordon) milují, ale studio Paramount jeho myšlenku zamítlo. (HellFire)
- Post režiséra měl původně obsadit scenárista filmu Colin Higgins. (oje)
- Natáčelo se od prosince 1970 do března 1971 v Kalifornii. (Varan)
Reklama