Reklama

Reklama

Dnes již klasický western režiséra Vincenta McEveetyho z roku 1968 nás zavede do odlehlého městečka „Firecreek“. Tam přijedou jednoho dne podezřelí dobrodruzi, kteří mají zřejmé problémy se zákonem. Parta nájemných vrahů ze severu napáchá ve městě spoustu zla. Místní šerif a šéf bandy, dvě silné osobnosti, se střetávají tváří v tvář. Ač jsou si v mnohém podobní, stojí vlivem nejrůznějších okolností na opačné straně zákona. Ve hře je nejen čest šerifa Johnnyho Cobba, ale i bezpečí všech obyvatel městečka. V hlavních rolích dvou nesmlouvavých mužů uvidíme Jamese Stewarta a Henryho Fondu. (Česká televize)

(více)

Recenze (45)

Historik 

všechny recenze uživatele

Spíše komorní a psychologický western, který připomíná V pravé poledne (situace šerifa, kterého obyvatelé městečka nechají samotného proti přesile), nebo ještě více Vítejte do zlých časů (bezbranné městečko je vystaveno násilí, kterému se nedokáže postavit, šerif je i zde formální). Napětí je velmi dobře stupňováno, jednotlivé jednající postavy dobře napsány i zahrány. Snad jen James Stewart měl více o čem hrát než Henry Fonda. Celou dobu jsem se obával závěrečné přestřelky - od začátku bylo jasné, že vše bude směřovat právě k tomuto bodu - a musím napsat, že mě velmi mile překvapila. Bál jsem se, aby film, který mě stále více pohlcoval, který se mi stále více líbil, nebyl pokažen právě tou finální akcí, která tentokrát nebyla úplně čitelná dopředu. Film mohl skončit smutně i happy endem, i když připouštím, že druhá možnost byla pravděpodobnější. A právě zde byl problém. Jak obstojí šerif, který snad ani neumí zacházet se zbraní, proti několika zkušeným hrdlořezům. A že Fonda uměl střílet velmi přesně, navíc od pasu, už jsme viděli. Nakonec to ale dopadlo na výbornou. Závěrečné střetnutí bylo uvěřitelné, netuctové, nádherně korunovalo výborný film. Neprávem zapomenutý western. Výborná podívaná. Je to mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami. V těchto případech se obvykle, když vidím, jak někteří filmoví odborníci na těchto stránkách fundovaně napíšou odpad, kloním k tomu vyššímu hodnocení. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 7/10 Děj 5/10 Hudba 6/10 Efekty 7/10/// +herci, relativně příběh, vystupňovaná atmosféra –občas hodně zdlouhavé, některé vedlejší dějové linie/// Dívat se na to dalo, i když v jistých momentech už to začalo být zdlouhavější. Dnes bych řekl, že to mohlo být ještě drsnější, tedy čekal jsem to drsnější. Zajímavé charaktery postav (hlavně některých) jsou dobře napsány. Ovšem vadili mi někdy zbytečné dějové linie. Ve výsledku však film zachránila závěrečná přestřelka, která je uvěřitelná./// Celkem 59%/// ()

Reklama

cheyene 

všechny recenze uživatele

Spíše slabší western, který sice dokázal zaujmout, ovšem něco mi v něm chybělo. A tuším co ;) Postrádal jsem buď více akce nebo více nějakých myšlenkových odkazů na úkor té akčnosti. Celkově se totiž něco děje až na samém konci. Ale k tomu závěru, vrcholu, pěkně stoupáme. Henry Fonda, opět charismatický záporák (v tomto snímku trochu netypický záporný hrdina) posunuje spolu s Jamesem Stewartem celý film na 3*. Byť píšu komentář, který působí spíše v neprospěch tohoto westernu, musím i pochválit několik scén, které měly "grády" a udržovaly diváka v nejistotě, jak to celé dopadne. Přiznávám, že závěr jsem čekal zcela jiný, ovšem jsem za něj rád...Právě tato nejistota konce filmu mě dost zaujala. A také oceňuji vzhled Brooke Brundy, která je tu poměrně hezká a je tedy jakousi ozdobou oněch 104 minut. ()

burina 

všechny recenze uživatele

Psychologický western, ktorý ma postupne dostával. Zo začiatku mi vadila istá nelogickosť v konaní postáv, na konci som ale pochopila, že práve tak to malo byť. Dokonca aj James Stewart na konci zahodí všetku apatickosť a záver je vskutku napínavý. A len tak naokraj - postava Arthura je priam šitá na Jamesa Deana a Robert Porter sa na neho aj neuveriteľne podobá. Nenechajte si tento film v TV ujsť, tých 62 percent vôbec nevypovedá o jeho skutočnej kvalite. ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Firecreek není město smolařů. Firecreek je město deprivantů. Ani jeden z jeho obyvatel není schopen jakéhokoli intencionálního jednání (i Arthur zabíjí pouze omylem), a jediný kdo by se zdál být k němu disponován, tj. Cobbova manželka a autoritativní Dulcie jsou od počátky vyloučeny z dění porodem, tedy de facto svým ženstvím. Ostatní setrvávají v letargii narušené jen nabádáním Cobba buď k větší aktivitě nebo k větší pasivitě. Důvodem proč je Cobb odhodlán položit svůj život, a to i ve chvíli kdy Larkin chce odjet a nepředstavuje už pro něj ani pro město žádné nebezpečí, není nic jiného než snaha být poslušen naléhání velkého Druhého. Proto mu nakonec nestačí pouze Larkina vyhnat, je nutné ho zabít (a ne náhodou je toho nakonec neschopen a ten kdo to musí provést je - žena), aby se mohl opravdu, a ne pouze titulárně, vřadit do Symbolična, které se tímto činem zároveň může restaurovat ve své neporušenosti. Pětice desperátů, prchajících z nejasných důvodů do bezzákonosti, anomičnosti hor, je totiž pro město v podstatě vpádem Reálna, jak o tom mluví i ztroskotalý advokát (ztroskotalý na neschopnosti se rozhodovat, jednat), když říká, že děs, který mezi obyvateli Firecreeku vzbuzují, pochází z jejich jinakosti a neschopnosti města tuto jinakost přijmout, z narušení zaběhlé rutiny, z toho že nevědí co se může stát a jejich jistota, že dnešek bude stejný jako včerejšek je zpochybněna. Proto Cobb musí zcela nesmyslně riskovat svůj život, dokonce i přes Larkinovu jednoznačnou nechuť ho toho života zbavit, proto je vlastně daleko krvelačnější než zabiják Larkin, proto musí všichni desperáti nakonec zemřít, aby byly ostrohy Reálna zatlačeny zpět a Symbolično bylo obnoveno ve své celistvosti. ()

Galerie (16)

Reklama

Reklama