Režie:
Jean-Jacques AnnaudScénář:
Gérard BrachKamera:
Claude AgostiniHudba:
Philippe SardeHrají:
Everett McGill, Ron Perlman, Rae Dawn Chong, Franck-Olivier Bonnet, Peter Elliott, George Buza, Joy Boushel, Matt Birman, Stéphane Drouet, Hélène GrégoireObsahy(1)
Jeden z nejambicióznějších experimentů 80. let, kterým se u diváků i kritiky proslavil tvůrce i u nás známých filmů. Podobně jako později v Medvědovi se ve filmu vůbec nemluví (když si odmyslíme umělou "řeč" pralidí a jeho gestické vyjadřování). Ve jménu symbolické zkratky Annaud konfrontuje typy člověka, vzdálené 10 000 let (australopitekus žije s neandrtálcem a mají za sousedy obyvatelé z dob neolitu), nechce být archeologickou rekonstrukcí. Strastiplná cesta trojice pravěkých lidí za získáním ohně není jen snahou o přežití, ale i cestou za "polidštěním". Trojice hrdinů začíná chápat pojmy jako láska, přátelství či smích. Vedle velkorysé režie (technicky obtížný film byl natočen za pouhých 13 týdnů) patří ke kladům díla výrazná patetická hudba, krásná kamera (kanadské, skotské a keňské exteriéry) a starostlivě vybraní herci. Film byl natočen podle románu J. H. Rosnyho a z oscarového klání roku 1983 neodešel nadarmo - získal Oscara za masky. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (268)
Annaudova vize pravěku je taková, jaký s největší pravděpodobností byl, drsná, neučesaná, nekompromisní a krutá. Jeho precizní režie, společně s prací maximálně soustředěných herců, kteří si místo slov museli vystačit pouze se základními zvukovými a výrazovými prostředky, vytvářejí naprosto jedinečnou a neopakovatelnou atmosféru, ve které se kromě jednoduchého děje najde místo i pro pár odlehčujících momentů, přes několik poeticky laděných sekvencí až k naprosto fascinujícím zážitkům mezi něž je třeba rozhodně započítat setkání se stádem mamutů. Nezvyklý, ale o to více působivý divácký zážitek! ()
Až na dokonale bílý a rovný chrup, kterému se jen těžko věří navzdory tomu, že cukr a sladkosti nepatřily do běžné potravy našich předků, musím ze všeho nejvíc pochválit bezesporu naprosto úžasné masky. O dané době je málo informací a ještě méně filmů, proto mě tento experimentální snímek velmi potěšil. Více by se mi určitě líbilo, kdyby se snímek držel více slabých historických pramenů. Mám pocit, že se sem tvůrci zbytečně pokusili napasovat až moc různých témat, jako je první střet s mamuty, či objev misionářského sexu či lásky jako takové. Hodně dobrá však byla linka kolem ohně. Ten úžas v očích, když viděl hlavní hrdina poprvé někoho rozdělávat oheň mi uvízne v hlavě na hodně dlouho. [80 %] ()
Místama hodně komickej film, ale nejvíc komickej asi pro přívržence názoru, že svět byl stvořen bohem za 7 dní, chch. Annauda mám rád a chápu, že tenhle film má určitej význam, ale většinu času jsem se musel smát. Opičí chování, zvířata maskovaný současný zvířata (slon převlečenej za mamuta, lev za šavlozubýho atd.), vydávané zvuky, chování, šuky šuky u potoka, pralidské masky a tak... Taky dost pobavil Ron Perlman, kterej se do té role vyloženě hodil. Everetta McGilla jsem vubec nepoznal a až teď mi došlo, že to je ten z Twin Peaks. Na druhou stranu dobrej pokus o zobrazení pravěkého života, což je docela odvaha, když si to všechno mužem jenom domejšlet. Dobry, že člověk nemusel číst titulky, protože se tam místo mluvení jenom hekalo a hukalo a hýkalo a šukalo. ()
Když potlačím osobní námitky (např. bylo nutné zařadit společně faunu třetihor a čtvrtohor, když je od sebe dělí miliony let, i přestože tu o pravděpodobnost zjevně nešlo?) můžu říci, že Quest for Fire je ukázkový příklad, jak funkčně vyprávět pouze a jen obrazem a přitom se "jen tak mimochodem" dotýkat zcela primárních otázek lidského bytí. ()
Hodně neokoukaný námět.Na to, že se ve filmu nemluví, to má celé obdivuhodné napětí a u obou neandrtálců i dobré herecké výkony. K tomu se přidává i bezva práce s kamerou a hudbou. Vážně jsem celou dobu těm dvěma fandil, aby oheň donesli, jako málokterým filmovýmj hrdinům. Poznámka: Jediná konkurence v téhle oblasti je snad jen Bartoškův pračlověk z Osady Havranů. ()
Galerie (63)
Photo © AMLF

Zajímavosti (18)
- Profesor lingvistiky na Brownově univerzitě Philip Lieberman v eseji pro časopis American Anthropologist označil míchání různých úrovní vyspělosti mezi různými kmeny žijícími v těsné blízkosti za „absurdní“. Lieberman poukázal na to, že je velmi nepravděpodobné, že by před 80 000 lety měli lidé ještě opičí rysy, a zároveň poznamenal, že kmen Ivaka byl popsán jako kmen s „vesnickou kulturou, která by byla pravděpodobná před 10 000 lety“. (classic)
- Hlavní hrdinové jsou klasickými představiteli Homo neanderthalensis, zatímco zachráněná dívka a její kmen, který je technologicky vyspělejší, patří mezi Homo sapiens. (Landauer)
- Šavlozubé kočky zde vypadají velmi přesvědčivě a skutečně v té době na území Evropy, kde se film odehrává, několik šavlozubých druhů koček žilo. Všechny se však na rozdíl od těch filmových vyznačovaly velmi krátkým ocasem. (Landauer)
Reklama