Reklama

Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Adam se narodil v protiatomovém krytu, který si jeho rodiče - geniální, leč mírně paranoidní vědec Clavin Webber a matka, vzorná hospodyňka Helen - vystrašení studenou válkou kdysi postavili na zahradě. K na první pohled bizarnímu rozhodnutí je dovedla havárie a následný výbuch letadla na jejich pozemku, kteroužto událost považovali za útok taktickými zbraněmi. Dříve, než nad nimi zlámeme hůl, je třeba si uvědomit, že nejen Amerika, ale celý svět žil v době kubánské krize ve strachu z třetí světové války a ve světle hrozícího atomového výbuchu není taková reakce zas až tak nepochopitelná. Mimochodem takový představitel J.R. z Dallasu, herec Larry Hagman, měl před domem také jeden malý osobní bunkřík. Nicméně Webberovi dovedli svoje rozhodnutí k dokonalosti. Adam byl díky tomu pětatřicet let vychováván pod zemí, v blahém domění, že je jedním z mála přeživších pozemšťanů a těšil se až radioaktivita venku klesne pod životu nebezpečnou hranici. Otec ho učil vědě, pravidlům baseballu a nenávisti ke komunismu, matka si vzala na starost jeho vzdělání v oblasti tance, správných mravů a džentlemanskému vztahu k dívkám. Je jasné, že v okamžiku, kdy se otevřou tlusté dveře jeho úkrytu, bude Adam na svět venku totálně nepřipraven. Společnost devadesátých let je totiž pro nezkaženého mladého muže mnohem nebezpečnější než sebevětší dávka radioaktivního záření. Naproti tomu Eva dostala důkladnou školu života a je doslova expertkou na přežití v dnešní velkoměstské džungli. Je ostražitá před každým projevem lásky a díky mnoha zklamáním v milostném i pracovním životě připravená prakticky na cokoli. Ovšem pouze pokud tím cokoli nebude nezkaženost a citlivost muže z jiného světa. A tak se konečně setkávají: ona zkušená mladá žena, on navyklý oslovovat dívky madam a překvapeně zírající na barevnou televizi. Ale čím déle se Eva dívá na svět jeho šokovanými, ale zato nevinnýma očima, tím víc začíná cítit... Co vlastně? Možná lásku. Ovšem jedna otázka tu stále zůstává: mohou ti dva spolu žít v dnešním světě a nebo se musí za svým štěstím uchýlit do bezpečného podzemí. Ať je vaše představa o správné odpovědi jakákoli, jisté je jedno: budete se při jejím hledání skvěle bavit. Když se tvůrci tohoto filmu rozhodli, že nechají nezkaženého mladého muže jako jakéhosi moderního Adama konfrontovat s pokušeními dnešního světa, napadlo je dovést do důsledku ideu lidí vyděšených studenou válkou tak, že dobrovolně vyhledají úkryt. Jejich syn, který nikdy nepoznal svět za zdmi svého bunkru by pak byl ideálním hrdinou příběhu. Podle jednoho ze scenáristů Billa Kellyho, byla pro ně fascinující myšlenka člověka, pro kterého se čas zastavil. Pro našeho Adama neexistuje nic jiného, než vliv, kterému je vystaven ze strany rodičů; zkušenosti získává z desek Perryho Coma a doslova černobílých sitcomů z padesátých let. Neexistují pro něj žádní kamarádi se svými košilatými historkami a postřehy ze zakázaných filmů, žádné dobrodružné zážitky spojené s dospíváním, žádná MTV. Na druhou stranu, právě díky tomu získal Adam vlastnost, kterou většina z nás postrádá - je dokonalým džentlmenem. Otázkou je, jestli mu to bude v dnešním světě něco platné. Režisér a scenárista Hugh Wilson zase zdůrazňuje netradičnost své komedie. Tvrdí, že obvykle si hrdinové s image výtržníků dělají legraci z těch slušných, dobře vychovaných, kteří se je snaží usměrňovat. Jenže hrdina tohoto filmu patří právě mezi ně. Je přesně tím ideálem, se kterým se každý z nás tajně touží identifikovat. Největším problémem proto bylo pro tvůrce filmu získat herce, který by odpovídal této postavě nejen typově, ale i svým projevem. Našli ho v Brendanu Fraserovi, který je stejně jako milióny diváků po celém světě nadchnul svým výkonem v tarzanovské parodii Král džungle. Podle jednoho z producentů, Rennyho Harlina, je Fraser typem herce, který se nebojí působit mírně přihlouple a naivně, protože ví, že zároveň dokáže vyzařovat mužnost a sexappeal. Jeho zrcadlovým odrazem je pak na plátně Alice Silverstoneová, která zde ztělesňuje symbol pokušení a dívčí přitažlivosti, ale zároveň protřelosti a cynismu. Tvůrci se ovšem překvapivě rozhodli experimentovat také při obsazování vedlejších postav. Místo prověřených komediálních herců, kteří by nikoho v takových rolích nepřekvapili angažovali dva zkušené držitele Oscarů Sissy Spacekovou a Christophera Walkena. U obou z nich bude jejich obsazení pro publikum určitě překvapením, protože Spacekovou jsme zvyklí vídat spíše v náročných dramatických rolích a Walkena zase v partech psychopatů a drsných hrdinů. Hugh Wilson shrnuje: Příběh je přeplněn komickými situacemi a my jsme měli to štěstí, že je interpretují herci s velkým komediálním nadáním, kteří nejen vědí jak roli zahrát, ale i jak nahrávat tomu druhému na smeč. Doslova každý herecký výkon v tomto filmu byl příjemným překvapením. Byla to radost na něm pracovat. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (335)

Pethushka 

všechny recenze uživatele

Tenhle film nabízí spoustu vtipných situací a skvělé herecké výkony. Obzvlášť Brendan Fraser mě mile překvapil. Největší výhrou je ale originální námět. Možná mohl být využit ještě o trochu lépe a scénář se mohl obejít bez těch pár ohraných klišé. Ale ikdyž tomu chybí nějaká ta "svoucnost", je to jedno velké překvapení. 3,5* ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Tradiční komediální forma s tradičním, vlastně velmi sentimentálním hodnotovým obsahem kinematografie hraného filmu generací našich dědečků a prababiček může být pekelně objevná. Zvlášť staví-li na takových "archaismech", jakými jsou úcta k rodičům, láska k lidem, vrozená slušnost, skutečná nezištnost, ale i nesmlouvavá vůle hájit dobro a nepodléhat náporu postmoderního dětinství. Přesmyčka kolem sice velmi nepravděpodobného, ale představitelného nedorozumění vzniklého za karibské krize, v níž opravdu běželo o osud této planety a jejího nevděčného lidského druhu, vytvořila klasický obrazový efekt s jeho stranovou posunutostí - co je na originále vlevo, je v zrcadle odráženo vpravo. Archaické se stává nadčasovým a knižně dospělé věrohodně vítězícím. Protože režisér Wilson dokázal udržet scénáristy i herce v uměřených mezích, z tradičního tvaru vznikla pozoruhodná komedie, jejíž děj navíc graduje natolik, že i obvyklé hollywoodské přeslazené happyendy neztrácejí na přesvědčivosti. To, co se jeví jako samozřejmé, je ve skutečnosti málo vídané a až překvapivě originální. Pocity, které si ze zhlédnutí tohoto filmu odnáší povzbuzený, spokojený divák, rovněž. ()

Reklama

Martrix 

všechny recenze uživatele

Měl jsem za to, že půjde romantickou slátaninu, kde bude pobyt v protiatomovém krytu pouhou záminkou pro spuštění víceméně vtipných momentů, které budou stát na Adamově "opožděnosti" způsobené izolací od vnějšího světa. Ale ten scénář nabízí mnohem víc. První půlhodina byla vlastně skvělá. Některé komedie čas rozhlodá, ale tady je to naopak. Kontext doby tomuto filmu velmi pomáhá. Izolace způsobená ss, prohlubující se mezigenerační rozdíly; staří se nestíhají přizpůsobovat a jsou frustrovaní transformací toho dobrého co znali, na nové...horší, rozvolněná morálka...vždyť tvůrci Dožeň co se dá!, předběhli dobu o 25 let. První třetina filmu je pozoruhodně aktuální. Ale i ta druhá část, kde se rozjíždí deklarovaná romantika, je příjemně nehloupá, vkusná, nepatosácká. Pak se to trochu zvrhne...poslední část je v tom klasicky hollywoodském módu, ale pořád je ten poměr 4,5-4-3, takže úplně v pohodě. Romantika a komedie pro muže i ženy. ()

Thomassi 

všechny recenze uživatele

Velmi zábavná a romantická komedie o tom, jak v 60. letech spadne letadlo na dům Webberových, kteří jsou přesvědčeni, že to byl atomový útok. Po 35 letech se jejich synek vydává na nákup zásob do úplně jiného světa, kde potkává svoji lásku. Od doby, co se hlavní hrdina "vynoří" na povrchu, se mi to moc líbilo, hlavně jak poznává svět, který předtím neznal. A strašně moc se mi líbila scénka v baru, kde to rozvalí na tanečním parketu. Ale výborných scén je tam daleko víc. Brendan Fraser zahrál nechápajícího človíčka úžasně. A výborní byli i ostatní: Walken, Spacek a Silverstone. Pro mě minimálně 4*. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Brendan Fraser opět nezklamal a od první vteřiny se pohybuje po place s neodolatelným a trochu přitroublým úsměvem muže, který je ve svých 35 letech poprvé vypuštěn do společnosti a ihned se zamiluje do překrásné a zatvrzelé Alicie Silverstone. S tímto nápadem samozřejmě souvisí celá řada vtipných a nezapomenutelných situací. Ovšem není to jen příjemným humorem, proč mám tuto romantickou komedii tak moc rád. Ono je to prostě celé tak krásně režírované a hlavně zahrané, že každé další shlédnutí má stále něco do sebe. ()

Galerie (23)

Zajímavosti (22)

  • Hlavní postava Adam (Brendan Fraser) - gentleman při vstupu do podniku zadrží Troye (Dave Foley), aby nevstoupil do baru dřív, jak Eva (Alicia Silverstone). Tím měl ukázat, jak se správně chovat k ženám, jenže správně by měl vstoupit dřív muž do baru, aby tak ženu neuvedl do rozpaků, když vstupují do "neznáma". (Kity162)
  • Když na dům spadne letadlo a Webberovi jsou zrovna v podzemí u krytu, táta Webber (Christopher Walken) stihne zavřít pancéřové dveře. Nicméně je vidět, jak vstupní šachtou padá spousta trosek. Po několika desetiletích táta Webber vychází na povrch, ale po otevření pancéřových dveří není po troskách ani zbla. Kam se trosky poděly? A pokud je někdo od vchodu do krytu odstranil, jak to, že by se nepokusil vniknout do krytu a nechal celou záležitost jen tak vyšumět? Logické by bylo, že trosky zavalily vchod (což se skutečně stalo – bylo to zřetelně vidět). (pjotri)
  • Keď sa začína scéna "jeseň 1991", v pozadí je dieťa, ktoré hrá arkádovú hru "Primal Rage". Táto vyšla až v roku 1994. (Pat.Ko)

Reklama

Reklama