Režie:
Chan-wook ParkKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (835)
No teda, to je šok, mě zas jednou po dlouhý době rozsekala filmová pointa! Skvěle vymyšlený příběh, super herci i režie a zajímavý způsob vyprávění. Odlišná kultura je znát, proto mě OldBoy minul po emoční stránce, ale jinak všechny palce jasně nahoru. PS: Tohle je jeden z těch filmů, u nichž přiblížení jeho příběhu západní kultuře pomocí remaku nemusí být vůbec od věci. Samozřejmě pokud se ho chopí zručný režisér. ()
Není nic blbějšího, než když člověk trefí pointu na začátku filmu (tím nemyslím "proč uvězněn", ale vztah hlavních hrdinů). Od vyřčení věty „Neznáme se?“ jsem měl bohužel jasno a finále mě tak nechalo chladným, protože ten nejsilnější trumf děje jsem již stihl vstřebat během filmu. To je nicméně čistě můj problém. Coby celek mi přišel Oldboy zbytečně emocionálně odtažitý, vizuál nadprůměrný, ale nijak výjimečný (měl jsem pocit, jako by se Park snažil skloubit Finchera s Leterrierem) a komplikovaná střihová skladba se mi zdála krapet samoúčelná (Joe Wright a Alejandro González Iñárritu jsou jednoznačně šikovnější v „matení“ dějovými střihy). Příběh je poměrně zajímavý (a líbí se mi pochybná moralita), nicméně jeho způsob podání mě neoslovil. Nemám problém s asijským stylem podání, Oldboy mě ale nestrhl. Zůstal jsem v jeho vesmíru nezúčastněným divákem. Jak řekl ďábelský Al Pacino ve snímku Ďáblův advokát „Je to šprýmař. Obdaří člověka instinkty. A co udělá pak? Čistě pro pobavení, jako na soukromé kosmické grotesce, stanoví pravidla, která je potlačují. Podívej se, ale nesahej. Sáhni si, ale neochutnej. Ochutnej, ale nepolykej.“ Přesně tak jsem se cítil při sledování Oldboye. ()
Scénář: Jo-yun Hwang, Chun-hyeong Lim, Joon-hyung Lim, Chan-wook Park .. I. Drsné, chytré, mrazivé, stylově i vizuálně vychytané .. atributy, v nichž je Chan-wook Park velice silný a k tomu skvělý příběh nepochopitelně vězněného muže, který pochopitelně prahne po oprávněné pomstě.. ()
Příběh a námět je bez výhrad. S Oldboyem mám však 2 výrazné problémy, na kterých nemají tvůrci pražádnou vinu. Za prvé je to dabing, s kterým jsem si snímek užíval. Dabing mi vůbec nevadí v amerických ani v evropských filmech, v naprosté většině ho ani nevnímám. Ovšem ve chvíli, kdy na obrazovce hrají zástupci mongoloidní rasy, mám s ním značný problém a dost mě ruší. Druhá věc je zapříčiněna vysílacím časem. Oldboy je přístupný od 18-ti let (bůhví proč :-) ) a i když třeba na takovém HBO ho dávají poměrně často, vždy je to nejdříve po 11. hodině večerní, kdy už nejsem zdaleka tak soustředěný. Má výhrada již k samotným tvůrcům spočívá ve zpracování příběhu. Asi jsem už moc zblblý Hollywoodem, ale v Oldboyi mi místy styl vyprávění neseděl. Říkal jsem si, že by se námět dal zpracovat záživněji. Zdálo se mi jako by byl vytvořen až účelově složitě, více, než by bylo nezbytně nutné. Je to ale určitě zajímavý snímek, s povedenou hudbou a originálním zpracováním - určitě se na něj ještě jednou podívám... ()
Oldboy je prostredným dielom Park Chan-wookovej voľnej trilógie o pomste. Podáva príbeh O Dae-su, priemerného muža v stredných rokov, ktorý je nedobrovoľne väznený pätnásť rokov v malej miestnosti. Čas si kráti tréningom boxu a a snovaním plánu pomsty. Keď sa dostane na slobodu za okolností rovnako záhadných, ako keď slobodu stratil snaží sa dopátrať odpovede na to, prečo bol väznený a pomstiť sa svojim väzniteľom. Bude však mať prečo žiť aj po vykonaní svojej pomsty ? A je vlastne O Dae su ten vykonávateľ alebo ten, na ktorom sa pomsta vykonáva ? Oldboy je jedna nádherná inovatívna hračka. Ako už napísal POMO je to jednoduchý príbeh sfilmovaný zložitým spôsobom, i keď na rozdiel od neho si nemyslím že tá zložitosť je zbytočná. Práve ona je dôvodom, že Oldboy pôsobí ako mnohovrstevnejšie dielo, než v skutočnosti je. Formálna stránka filmu je vypiplaná podobne ako u jeho súrodencov, avšak bez toho, aby po prvom opakovala a druhý predznamenávala. Miestami až videoklipový strih je kontrastne preložený dlhou sekvenciou bez strihu, spomienky sú sfilmované tak, že hlavná postava v staršej verzii chvíľu akoby s odstupom sledovala niečo čo sa už dávno stalo, chvíľu vidí seba v mladšej verzii a chvíľu sa mladšia verzia podieľa priamo na deji spomienok. Tradične výborný je aj výber hudby, či pôvodnej alebo prevzatej.. Pán režisér má asi dosť rád Vivaldiho a používa ho ešte radšej na obzvlášť brutálne scény, čo nádherne kontrastuje s optimistickou živelnosťou klasika. Oldboy je skrátka film, aký sa často nevidí. Je to film z kategórie „kladivom do hlavy“ a nikto by si ho nemal nechať ujsť. A i keď mám oboch jeho súrodencov o niečo radšej, nemôžem ho hodnotiť inak ako 10/10 Na záver ešte dve ponaučenia. Po prvé, ak Váš zubár počúva Vivaldiho, rýchlo ho vymeňte a po druhé, kto mi povie že Star wars sú najlepšia trilógia, toho ubijem obuvníckym kladivkom. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (19)
- Choi Min Sik je budhista a musel po snězení chobotnic modlit. (don corleone)
- Pro scénu v sushi baru byly zkonzumovány celkem čtyři živé chobotnice. Scéna vyvolala mimo Asii kontroverzní reakce, nicméně v Korei jde o oblíbenou pochoutku. Je však obvyklé ji před pozřením nařezat. Když pak film dostal cenu v Cannes, poděkoval režisér kromě štábu a hercům také těmto chobotnicím. (don corleone)
- Scéna na policejní stanici s opilým Dae-su Oh byla poslední, která se natáčela. Velká část této scény byla pak improvizací. (don corleone)
Reklama