Obsahy(2)
Hlavní postavou filmové adaptace Pulitzerovou cenou ověnčené hry Marshy Normanové je žena, která ztratila důvod žít. Jessie Catesová nemůže kvůli záchvatům epilepsie vykonávat svoji práci, zhroutilo se jí manželství a její syn navíc propadl drogám a nyní stojí na špatné straně zákona. A zničená žena na pokraji sil cítí, že jediným řešením její životní situace, je sebevražda. Přesto nechce, aby se po jejím odchodu zhroutil i život všech kolem, a proto se rozhodne na tuto situaci připravit člověka, který je jí nejbližší. Strašlivým tajemstvím a zároveň odpovědností zatíží vlastní matku Thelmu. A ta se nyní musí dívat na to, jak jí vlastní dcera naprosto bez skrupulí vysvětluje, jak a kdy se platí složenky, a to se skálopevným přesvědčením, že příští večer již nebude žít. Matka má nyní jedinou krátkou noc na to, aby přesvědčila svou dceru, že ještě existují důvody, proč setrvat na světě. Hlavní hrdinky v brilantním, šokujícím dramatu, jež se v roce 1987 dočkalo nominací na Zlatý glóbus a berlínského Zlatého lva, geniálním způsobem ztělesnily Sissy Spaceková a Anne Bancroftová. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (36)
Kus určený pouze pro divadelní prkna se ve filmovém zpracování stává neztotožnitelným opruzem, co z matky činí abnormálně afektovanou babu a z dcery hyperaktivní, chladnou a sobeckou mrchu... A vůbec, z boje a ze života se neutíká, alespoň ne bez vyčerpání všech dostupných pokusů o přežití. Dobré po částech, nestravitelné vcelku. ()
Dost zajímavý film, který se prakticky celý odehrává v jedné místnosti. Když se člověk rozhdone že spáchá sebevraždu a chce se jen rozloučit a předat pár dobrých informací, tak si teprve začne uvědomovat jak moc toho je potřeba říct a co všichno by člověk ještě měl/mohl stihnout. I když jsem se víc než půlku filmu bál toho, jak je udělaný konec, tak musim říct že se povedl. ()
Dva výborné herecké výkony uzavřené v pseudopsychologickém dialogu s poněkud těžkopádnými a přepjatými dialogy (nebo je tak zkomolil český překlad korunovaný příšerným dabingem?). Situace je neúměrně natahována a moc se jí nedaří natahovaným kroužením kolem jádra bolesti tknout do živého. I proto mě asi konec nechal až příliš chladným. Na druhou stranu Moore vytvořil docela podmanivou atmosféru obklopující intimní život dvou milujících se "protivnic", zvláštně uvolněnou, smířenou a přeci tklivou, která napomáhá daleko více než uměle natahovaná slovní interakce postav vytvářet pocit, že se vlastně nic neděje. I když jde o zbytečnou ztrátu jednoho unaveného lidského života. ()
Jessie s malými, či velkými pytlíky, do kterých vkládá spoustu věcí a označuje je, komu budou patřit. Šatník s podobnými popisky, úklid celé domácnosti, jedno po druhém koná téměř s bezvýrazným výrazem ve tváři. Dnes je její velký den a jen pohled na fotografie z minulosti a dotýkání se prsty osob, které měla ráda, to jí vžene slzičku do tváří. Její konfrontace se svojí matkou nemá chybu, je dokonalá a v 72 minutě mě Jessie totálně emotivně rozebrala na malé kousíčky monologem o svém životě a pocitech, kterými procházela a prochází. Bravo, Sissy Špačková, tím jsi si mě získala a doufám, že s Tebou uvidím další podivuhodné herecké výkony, jako byl v Night Mother. Strhující, niterně silný zážitek, který možná není pro každého, ale mě rozhodně mocně oslovil. ()
Naprosto skvělé a silné konverzační drama, které si i přes závažné téma a tíživě vypjaté i smutné psychologické scény dokázalo zachovat také velmi vtipné a pohotové dialogy, které mi přivodily nejedno pobavené pousmání. Celý film se odehrává jen na ploše malého domku a vystačí si jen se dvěma herečkami, ale víc ani není potřeba, obě jsou skvostné a obě vybavily své naprosto povahově odlišné postavy matky a dcery neskutečnou aurou osobitosti a pravdivosti a spolu s výborným scénářem mi připravily zážitek, který mě nenechal ani na okamžik chladnou a na který jen tak snadno nezapomenu. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (11)
- Hra sa pretvorila na film z iniciatívy herečky Sissy Spacek, ktorá dielo uvidela na Broadwayi v New Yorku a vtedy povedala svojmu agentovi, že by si rada zahrala vo filmovej adaptácii a tak sa veci dali do pohybu. (Arsenal83)
- Sissy Spacek pre svoju postavu nosila hnedé kontaktné šošovky a vlasy si nechala zafarbiť na rovnakú farbu, aby bola z nej brunetka, čo v kombinácii so šedým outfitom malo vyvolať dojem fádnosti. (Arsenal83)
- I přesto, že byl film natočen pod křídly velkého filmového studia a pracovalo na něm mnoho známých osobností, měl film velmi omezenou distribuci a promítal se pouze v pětatřiceti kinech v nejširším vydání. Toto marketingové rozhodnutí mohlo být motivováno kontroverzním námětem filmu. (peeteno78)
Reklama