Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychologické drama Město šílenců (1997) rozvíjí vděčné téma hollywoodských filmařů, a sice manipulaci veřejného mínění prostřednictvím sdělovacích prostředků. Propuštěný hlídač v muzeu malého kalifornského města Sam Baily (John Travolta) se zoufale snaží dostat zpět svou práci a když nepochodí u ředitelky, stane se řízením různých shod okolností zločincem se skupinou dětských rukojmí. Protřelý reportér, pracující pro místní televizní kanál, Max Brackett (Dustin Hoffman), který je náhodou na místě činu, neváhá a celou situaci začne živě pouštět do éteru. Senzace, jejíž průběh může sám ovlivňovat, a která mu jistě pomůže oživit poněkud skomírající kariéru, je na světě. Prostoduchý hlídač si totiž vůbec neuvědomuje dosah svého počínání a navíc ani neví, jak se má v podobné situaci vlastně chovat... Snímek, jehož děj nápadně připomíná cynickou komedii Billyho Wildera Ace in the Hole (1951, Eso v rukávu), těží ze souhry hereckých hvězd Dustina Hoffmana a Johna Travolty, kteří se spolu v jednom filmu objevují poprvé. V dalších rolích zaujmou Alan Alda (prominentní reportér velké televizní společnosti, který nelibě sleduje sólokapra bývalého kolegy, jehož se zbavil) a Blythe Dannerová (ředitelka muzea), která dnes už většinou stojí ve stínu své známější dcery Gwyneth Paltrowové. Jako režisér je pod snímkem podepsán režisér řeckého původu Costa-Gavras. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (128)

Vojcl 

všechny recenze uživatele

Působivý film o síle a zvrácenosti médií s báječnými hereckými výkony! Především Travolta hodně překvapuje, a kdo by pochyboval o Dustinu Hoffmanovi, že?! Trochu mi to připomělo jeden starší Hoffmanův snímek, kde byl naopak obětí mediálních lží on... Místy je film sice trochu nuda, neuškodilo by malé zkrácení, ale jinak nemám co vytknout a rozhodně stojí za vidění. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Město šílenců je partyzánskou dychtivostí, zkrocenou hollywoodskými pravidly hry. Řecký partyzán Costa-Gavras v dalším svém spravedlivém rozohnění vzal útokem hyenismus televizního zpravodajství, prodírá se trnitou houštinou z motivací a nastavených podmínek fungování celého systému. Úspěch je přeci vždy veleben až na prvním místě, zákony trhu si žádají představení života a dramatizace zpráv je spolehlivou zárukou dokonané podbízivosti. Reality show je masovou zábavou spotřební doby, účast je povinná a neuznává odmítnutí. Scénář Toma Matthewse volně vychází z inspirace rokem 1993 a hysterického mediálního obléhání zabarikádované centrály fanatické náboženské sekty Davidiánů v texaském městě Elk, kde nakonec při policejním zásahu zemřelo 82 lidí. Costa-Gavras zůstal partyzánem pouze svým instinktem, forma je již ochočena hollywoodskou sterilizační známkou patetického hrdinství a úctyhodného společenského uvědomění, byť má své sklony ke zlehčování a jízlivosti. Hrdinou sterilní partyzánštiny je zde Max Brackett (sympatický Dustin Hoffman), televizní novinář nezajímavého wisconsinského hlavního města Madison. Cílem je výrazné zviditelnění vlastní osobnosti a návrat k vrcholné hře televizního zpravodajství, ale americký hrdina musí být jednoznačně nadán i pro lidumilství a pro napravování chyb systému. Smutným hrdinou je Sam Baily (zajímavý John Travolta), propuštěný hlídač skromného muzea dinosaurů. Slabomyslná povaha prostoduchého muže je vyvedena z běžné míry zjevnou nespravedlností, jen se jeho zoufalý pokus o získání pozornosti vymkne naprosto z jakékoli kontroly. Důležitou postavou je Kevin Hollander (velmi zajímavý Alan Alda), hvězdný moderátor celostátního televizního zpravodajství. A slavná chvilka spřízněné regionální televize se musí využít ve vlastní triumf za každou zaplacenou cenu. K výraznějším postavám zde patří také Laurie Callahan (příjemná Mia Kirshner), nová a mladá Maxova asistentka. Vývoj událostí slibuje zajímavější možnosti a osobnímu úspěchu se nelze postavit ani při morálním pohoršení. Z dalších rolí: smířlivě opatrný vedoucí místního televizního zpravodajství Lou Potts (Robert Prosky), stroze odměřená kurátorka muzea Banks (Blythe Danner), hlavní náčelník policejního obléhání Alvin Lemke (Ted Levine), místní televizní moderátor zpráv Malt Dohlen (William Atherton), klid zachovávající učitelka školního výletu Rose (Tammy Lauren), událostí zaskočená Samova manželka Jenny Baily (Lucinda Jenney), Samův postřelený kolega z ostrahy muzea Cliff Williams (Bill Nunn), jeho médii stíhaná a pohlcená žena Diane Williams (Akosua Busia), akci velící agent FBI Dobbins (Raymond J. Barry), nešťastná Samova stará maminka (Sylvia Short), z nespolupráce dvou moderátorů rozmrzelý televizní ředitel (Kevin Cooney), či hlavní celebrity amerických publicistických pořadů Jay Leno a Larry King. Film Město šílenců je dynamickým thrillerem se vzorným příkladem amerického hrdiny, až mě zaráží tak nízké hodnocení. Na můj vkus se řecký partyzán příliš sklonil před filmovými pravidly hollywoodské výroby. Svižné, odlehčené, patetické a unifikovaně uniformní, inu Amerika je Amerika. () (méně) (více)

Reklama

Vitason 

všechny recenze uživatele

Jako budoucího a studujícího novináře mě tento film velice zajímal. Hned při první hodině Zpravodajství nám ve škole říkali, že při reportáži máme poskytnout prostor oběma stranám, ale co dělat, když jste uzavřeni v museu se šílencem, který se ohání nabitou brokovnicí. No prostě se jednoduše nasoukat tomu se zbraní do zadečku a získat tak sólokapra. Město šílenců má bezesporu zajímavý příběh, ale jeho zpracování trošku pokulhává. Film má sice skvělé herce, ale slabého režiséra, který nezvládá atmosféru, kterou tak na svých bedrech táhne Hoffman a skvělý Travolta. Prakticky celý film neuslyšíte hudbu a když tak hodně úspornou, takže ani ze zvukového hlediska se zlepšení dramatičnosti nedočkáte. Škoda, mít v rukou tento scénář s dojemným závěrem zdatnější režisér, byl by z toho strhující zážitek. Hvězdičku navíc za Alana Aldu. ()

JohnFarst 

všechny recenze uživatele

Mad City som nakoniec zobral ako peknú výpoveď o praktikách televíznych staníc prahnúcich po čo najväčšom počte divákov a čo najhorúcejších informáciách. Pre nič iné, zdá sa, ten film ani nevznikol. Len chcel konečne raz ukázať ako to vo svete televízií a konkurencie chodí. Hoffman a Travolta nepodávajú svoje životné výkony ale hrajú zrozumiteľne a príjemne. Hlavne Travoltova postava je výborne zahraná hlavne čo sa týka mimickej časti. Klobúk dolu. Príbeh je inak príjemne naivný a ničím výnimočný. Jeho rozuzlenie je vysoko očakávateľné už po pol hodine a tak stredná časť filmu je viac než nudná. Nič sa v nej nedeje, stále sa len kecá o ničom, Travolta len narieka a Hoffman mu hádže chrobáky do hlavy. Remeselne je film zvládnutý dobre ale žiadna zložka sa nedá nejak extra vychváliť. Je to zápletka, ktorá by sa viac hodila do nejakého nemeckého krimi seriálu, rozťahaná na skoro dve hodiny čo diváka ubíja. Priemer, film na jedno pozretie. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Do urcitej miery to pripomina starsiu klasiku Dog Day Afternoon. Ani nie tak zapletkou ohladom prepadu banky/muzea, ale tym, ze sa filmy zaoberaju dopadom verejnej mienky na cele udalosti. Ale zatialco v Dog Day Afternoon to nemalo prilis velky vyznam a Pacino verejnost iba bavil, vdaka comu hned do banky nenabehli policajti, tak v Mad City vidime ako s divakmi novinari manipuluju podla toho ako sa im to hodi a v jednej chvili robia novinari z pachatela obet, ktoru by ste si hned zobrali domov a zakratko na to z neho urobia parchanta, ktoreho by ste vlastnorucne ukamenovali. Pachatel je podobne ako v Dog Day Afternoon menej inteligentnejsi, bez poriadneho planu. Travolta tu v ulohe toho tupca podava jeden zo svojich najlepsich vykonov v kariere. Hoffman ako manipulativny novinar, ktory snad ma este aj nejake city a svedomie odohrava svoj standard a Travoltovi je dôstojnym partnerom. Spolu tvoria velmi zaujimavu dvojku. Zaujimava je este vedlajsia linia v ktorej sledujeme postupny prerod mladej zacinajucej novinarky na citovo vyprahnutu novinarsku mrchu. Z dalsich postav este zaujme vynimocne slizky Alan Alda a sympatak Ted Levine. Mad City sa mi paci viac ako Dog Day Afternoon pretoze je seriozne pojate, zatialco u Dog Day Afternoon som mal neraz pocit, ze sledujem komediu a tym padom podobne tragicky zaver na mna nezapôsobil tak silno ako u Mad City. Hudba Thomasa Newmana je vydarena, ale zacinam mat pocit, ze u kazdeho jeho soundtracku pocujem motivy zo Shawshanku. Vysledkom je pôsobiva zanrovka, ktoru si rad pozriem znova. 8/10. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (1)

  • Tržby v USA za první víkend: 4 649 742 dolarů (2194 kin). Náklady na výrobu: 50 milionů dolarů. (CrypzzXD)

Reklama

Reklama